Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

8. mars

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du vært utsatt for diskriminering på grunnlag av kjønn?
Ja, har gått glipp av stilling/forfremmelse 9 10,98%
Ja, i forbindelse med lønn 19 23,17%
Ja, har fått dårligere arbeidsoppgaver 11 13,41%
Ja, har møtt kjønnsbaserte hersketeknikker 37 45,12%
Ja, i møte med det offentlige 5 6,10%
Ja, andre former (spesifiser evt. i tråden) 8 9,76%
Jeg har mistanke om diskriminering, men er ikke sikker 1 1,22%
Nei 27 32,93%
Seksuell trakassering 9 10,98%
Vet ikke eller vil bare se svaret 3 3,66%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-07, 12:01   #21
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: 8. mars

Jeg veit ikke, jeg. Jobber i et kvinnedominert yrke, og har en kvinnelig leder. Er sykepleier.
Jo, jeg føler litt lønnsforskjell i forhold til legen.

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 12:33   #22
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ble kraftig diskriminert på et fysikkfag på NTNU av en professor (ikke norsk) som var av den oppfatning at jenter ikke har hode til å lære fysikk. Jeg var den eneste jenta på kurset (var ikke så mange studenter i det hele tatt, under 10). Fikk noen sånne "ja, du kommer neppe til å skjønne noe av dette her, men til dere andre ...", og hvis jeg stilte spørsmål begynte han på ekstremt teskjenivå for å forklare. De andre ansatte på instituttet var klar over problemet også, men det er utrolig vanskelig å få gjort noe med slike ting på et universitet. Dessuten er det vel ingen som gidder å prøve.

Da jeg hadde sommerjobb på den lokale matvarebutikken hjemme ble jeg utsatt for noe som var (i beste fall) på grensen til seksuell trakassering fra en av de mannlige ansatte. Det var tøysing og fleip som sikkert var langt over mange andre sin grense, selv om jeg forsåvidt taklet det. Men jeg synes det var ubehagelig til tider husker jeg. Jeg var bare 19 og han var i alle fall 20 år eldre enn meg.

Ellers kan jeg ikke komme på noe spesielt. I allefall ikke i Norge.

Gammel 08-03-07, 12:40   #23
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Nei

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 12:58   #24
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte nei. I arbeidslivet har jeg aldri møtt noen form for diskriminering eller trakassering, bortsett fra et par ansatte som ubetenksomt sier sånt som "ja den filmen liker vel du, det er jo en skikkelig jentefilm".

Under studier, eller ekstrajobber og slikt, har jeg alltid følt jeg har blitt møtt med respekt. Noen kommentarer kan komme fra noen, men jeg føler det alltid har vært greit å sette dem på plass om det trengs. Ingen har gjort det av vondt hjerte, eller for bevisst å undertrykke meg.

Men som førsteklassen på gymnaset hadde jeg en idrettslærer som jeg i ettertid har skjønt bedrev seksuell trakassering. Type beføling når han skulle vise øvelser, etc. Jeg skjønte ikke riktig hva som skjedde da, bortsett frqa at det ikke var greit. Jeg var ikke verbal/tøff nok til å gi ham eller rektor tilbakemelding, og det angrer jeg på.

Gammel 08-03-07, 13:04   #25
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har opplevd ignorering og sabotasje på jobb pga. kjønn.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 13:29   #26
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kom på nå at da jeg startet på matematikk grunnfag for maaange år siden, så var det en foreleser som skikkelig gjorde narr av oss to jenter somvar tilstede på foredraget, vi fikk han heldigvis ikke som foreleser i noen av fagene vi tok.
Ellers må jeg si at jeg har møtt hersketeknikker på jobb fra kvinnelige sjefer, aldri fra mannlige. Og utenom han ene foreleseren så har jeg bare møtt positivitet og velvilje fra alle jeg har møtt i studiesammenheng, og jeg studerer/studerte innen realfag som er og var mannsdominert. Da jeg begynte på mastergraden, steg antallet kvinnelige studenter som hadde vært innom den grena med 100%.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 13:50   #27
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har opplevd at jeg ikke er blitt tatt alvorlig i jobbsammenheng. Jeg har blitt fratatt arbeidsoppgaver etter endt fødselspermisjon. Jeg har blitt kalt lille venn og jenta mi.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 14:00   #28
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

De andre ansatte på instituttet var klar over problemet også, men det er utrolig vanskelig å få gjort noe med slike ting på et universitet. Dessuten er det vel ingen som gidder å prøve. .

Jeg synes det er utrolig betenkelig at slike former for diskriminering foregår i stor utstrekning innenfor akademiske miljøer. Det er jo steder som tradisjonelt er forbundet med intellektuell og politisk bevissthet, handlekraft og ressurser. Da nytter det ikke å "legge skylden" på ignoranse eller uopplysthet når man diskuterer likestilling og kvinnesak.

(Har forøvrig vært utsatt for en foreleser av verste kaliber i så måte.)

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 14:06   #29
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det har jeg faktisk ikke.

Gammel 08-03-07, 14:24   #30
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gått glipp av en stilling fordi jeg var gift, barnløs kvinne i fruktbar alder. Jeg vurderte å gå til likestillingsombudet med saken, men valgte av diverse grunner å ikke gjøre det. Jeg kjenner også til kvinner som diskriminerer andre kvinner på samme alder som meg i jobbsammenheng ”fordi det er håpløst å ansette jenter i den alderen, hvis de ikke har barn så får de det snart, og da er de jo hjemme med syke barn hele tiden”. Likestillingskampen er langt fra ferdig.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 15:08   #31
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg synes det er utrolig betenkelig at slike former for diskriminering foregår i stor utstrekning innenfor akademiske miljøer. Det er jo steder som tradisjonelt er forbundet med intellektuell og politisk bevissthet, handlekraft og ressurser. Da nytter det ikke å "legge skylden" på ignoranse eller uopplysthet når man diskuterer likestilling og kvinnesak.

(Har forøvrig vært utsatt for en foreleser av verste kaliber i så måte.)

Ja, nå trodde jeg egentlig ikke at det foregikk i stor utstrekning, for jeg har aldri vært utsatt for det hverken før eller siden. Dette var en professor fra et ikke-europeisk land med en annen kultur og et annet kvinnesyn enn vi har, jeg hengte fenomenet på den knaggen (unnskylder det ikke altså, men konkluderte med at det var grunnen). Det går dessuten rykter om at han med vilje gir så dårlige forelesninger at alle studentene (mannlige og kvinnelige) slutter før halve semesteret har gått, og dermed slipper han å undervise, og kan bruke all tid på å forske (men det er som sagt bare rykter).

Problemet i slike saker ligger ofte i den nye budsjettmodellen til universitet og høyskoler. Hvor mye midler et institutt mottar avhenger av hvor mye de ansatte publiserer. Hvis det er en ansatt som er en rasende god forsker, som får publisert masse i anerkjente, internasjonale tidsskrift, er det så lukrativt for instituttet å ha denne personen at det vil være svært ulønnsomt å sparke vedkommende, selv om vedkommende er en elendig foreleser som til og med diskriminerer studentene. I tillegg gir det økt internasjonal anerkjennelse av instituttet, noe som også kommer andre forskere tilgode når det gjelder samarbeidsprosjekter med andre forskningsmiljø etc.

Antall uteksaminerte studenter teller også riktignok, men tapte midler pga frafall av studenter vil bli svært lite i forhold, i allefall på kort sikt, spesielt når det er snakk om kurs med så få studenter som det var her.

(Nå vet jeg ikke om han er en god forsker heller da, men er han det er sjansen for at det blir gjort noe med svært liten, og avhenger av studenter med guts som gidder å ta opp denne kampen. Noe jeg ikke gadd siden jeg ikke skulle fortsette med faget likevel, og hadde nok annet å bekymre meg over.)

Gammel 08-03-07, 15:18   #32
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er en ansatt som er en rasende god forsker, som får publisert masse i anerkjente, internasjonale tidsskrift, er det så lukrativt for instituttet å ha denne personen at det vil være svært ulønnsomt å sparke vedkommende, selv om vedkommende er en elendig foreleser som til og med diskriminerer studentene.

Ja, i tillegg til at stillingsvernet for faste universitetsansatte er så sterkt at det ikke lar seg gjøre å sparke selv folk som er totalt udugelige både som forskere og som forelesere, da. De må vel omtrent mishandle eller voldta en student i full offentlighet for at det skal skje, tror jeg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 15:26   #33
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet i slike saker ligger ofte i den nye budsjettmodellen til universitet og høyskoler.

Ja, muligens. Men jeg vil nå våge å påstå at det ligger ganske mye i den enkeltes holdninger også. Her er det jo flere som forteller om slik diskriminering i akademiske kretser - og jeg vet med stor grad av sikkerhet at det foregår. Selv om du bare opplevde det den ene gangen.

Gammel 08-03-07, 15:26   #34
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ja, i tillegg til at stillingsvernet for faste universitetsansatte er så sterkt at det ikke lar seg gjøre å sparke selv folk som er totalt udugelige både som forskere og som forelesere, da. De må vel omtrent mishandle eller voldta en student i full offentlighet for at det skal skje, tror jeg.

Ja, det er vel derfor de kan ta seg så store friheter, da.

Gammel 08-03-07, 15:28   #35
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mistet jobb fordi jeg ble gravid. Jeg har forsøkt blitt ignorert og latterligjort. Jeg blir utsatt for hersketeknikker hver dag.

Seksuell trakassering har jeg heldigvis aldri vært utsatt for.

Sist redigert av Esme : 08-03-07 kl 15:37. Årsak: Skrivefeil.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 15:30   #36
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Og så kommer klaskingen, klåingen, klypingen, siklingen, stønningen, gniingen, gnukkingen og de slibrige kommentarene.

Åh, har du også jobbet på pleiehjem?

Unnsjyll, klarte ikke la være.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 16:11   #37
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk ikke lov til å være med i garasjen for å mekke med min bror og min far ved en anledning fordi jeg var jente. Det var en av de få gangene jeg har blitt diskriminert og broren min kom på bedre tanker etter litt overtaling.

Gammel 08-03-07, 16:32   #38
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Åh, har du også jobbet på pleiehjem?

Unnsjyll, klarte ikke la være.

Nei. Jeg jobbet i hotell- og restaurantbransjen.

Gammel 08-03-07, 18:03   #39
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har bare blitt fedmetrakassert.

Gammel 08-03-07, 18:12   #40
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Jeg har opplevd diskriminering i forhold til:

- lønn
- ikke fått jobb for man antar at jeg snart blir gravid.
- seksuell trakkasering av overordnet, type klåing
- blitt kalt "lille venn" etc.

De som gjorde de to siste punktene er i dag begge pensjonister. Og heldigvis er mange av de gamle gubbene som var sjefer rundt omkring for 10 år siden nå ikke lenger i arb.livet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.