Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

8. mars

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du vært utsatt for diskriminering på grunnlag av kjønn?
Ja, har gått glipp av stilling/forfremmelse 9 10,98%
Ja, i forbindelse med lønn 19 23,17%
Ja, har fått dårligere arbeidsoppgaver 11 13,41%
Ja, har møtt kjønnsbaserte hersketeknikker 37 45,12%
Ja, i møte med det offentlige 5 6,10%
Ja, andre former (spesifiser evt. i tråden) 8 9,76%
Jeg har mistanke om diskriminering, men er ikke sikker 1 1,22%
Nei 27 32,93%
Seksuell trakassering 9 10,98%
Vet ikke eller vil bare se svaret 3 3,66%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-07, 15:08   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8. mars

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg synes det er utrolig betenkelig at slike former for diskriminering foregår i stor utstrekning innenfor akademiske miljøer. Det er jo steder som tradisjonelt er forbundet med intellektuell og politisk bevissthet, handlekraft og ressurser. Da nytter det ikke å "legge skylden" på ignoranse eller uopplysthet når man diskuterer likestilling og kvinnesak.

(Har forøvrig vært utsatt for en foreleser av verste kaliber i så måte.)

Ja, nå trodde jeg egentlig ikke at det foregikk i stor utstrekning, for jeg har aldri vært utsatt for det hverken før eller siden. Dette var en professor fra et ikke-europeisk land med en annen kultur og et annet kvinnesyn enn vi har, jeg hengte fenomenet på den knaggen (unnskylder det ikke altså, men konkluderte med at det var grunnen). Det går dessuten rykter om at han med vilje gir så dårlige forelesninger at alle studentene (mannlige og kvinnelige) slutter før halve semesteret har gått, og dermed slipper han å undervise, og kan bruke all tid på å forske (men det er som sagt bare rykter).

Problemet i slike saker ligger ofte i den nye budsjettmodellen til universitet og høyskoler. Hvor mye midler et institutt mottar avhenger av hvor mye de ansatte publiserer. Hvis det er en ansatt som er en rasende god forsker, som får publisert masse i anerkjente, internasjonale tidsskrift, er det så lukrativt for instituttet å ha denne personen at det vil være svært ulønnsomt å sparke vedkommende, selv om vedkommende er en elendig foreleser som til og med diskriminerer studentene. I tillegg gir det økt internasjonal anerkjennelse av instituttet, noe som også kommer andre forskere tilgode når det gjelder samarbeidsprosjekter med andre forskningsmiljø etc.

Antall uteksaminerte studenter teller også riktignok, men tapte midler pga frafall av studenter vil bli svært lite i forhold, i allefall på kort sikt, spesielt når det er snakk om kurs med så få studenter som det var her.

(Nå vet jeg ikke om han er en god forsker heller da, men er han det er sjansen for at det blir gjort noe med svært liten, og avhenger av studenter med guts som gidder å ta opp denne kampen. Noe jeg ikke gadd siden jeg ikke skulle fortsette med faget likevel, og hadde nok annet å bekymre meg over.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.