Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

8. mars

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du vært utsatt for diskriminering på grunnlag av kjønn?
Ja, har gått glipp av stilling/forfremmelse 9 10,98%
Ja, i forbindelse med lønn 19 23,17%
Ja, har fått dårligere arbeidsoppgaver 11 13,41%
Ja, har møtt kjønnsbaserte hersketeknikker 37 45,12%
Ja, i møte med det offentlige 5 6,10%
Ja, andre former (spesifiser evt. i tråden) 8 9,76%
Jeg har mistanke om diskriminering, men er ikke sikker 1 1,22%
Nei 27 32,93%
Seksuell trakassering 9 10,98%
Vet ikke eller vil bare se svaret 3 3,66%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-07, 18:23   #41
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8. mars

Jadda ...
1. Ble ansatt samtidig med et hankjønn, jeg hadde høgskoleutdannelse, han ikke, og jeg hadde mer erfaring enn ham. Han fikk høyere lønn enn meg.
2. Jeg kom rett fra permisjon til en arbeidsplass under omorganisering. Det var jo lurt ... Arbeidsplassen min er kjent for å diskriminere kvinner i fertil alder. Say no more.
3. Jeg jobber i noe som var et mannsdominert yrke for lenge lenge siden. Likevel er det fortsatt flust av folk som insisterer på å snakke med mine mannlige (og ufaglærte) kollegaer istedet for meg med.
4. Hersketeknikker møter jeg fra både kunder og sjefen. Og jeg blir så sint!

Gammel 08-03-07, 18:24   #42
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Hersketeknikker har jeg nok møtt. Imidlertid tror jeg også at menn blir møtt med hersketeknikker. Det har ikke nødvendigvis noe med kjønn å gjøre.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 18:35   #43
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Dette svaret har fått mest svar:

Ja, har møtt hersketeknikker

Har hersketeknikker noe som helst med kjønn å gjøre? Tro'kke det....

Gammel 08-03-07, 19:45   #44
Stjerne
Stolt trebarnsmor :)

Stjerne sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Stjerne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sitat:

Seksuell trakassering

Ble ofte tatt på baken når jeg var på jobb, men ikke av kolleger da...

Stjerne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 20:41   #45
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja når jeg var gravid.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 20:45   #46
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Har hersketeknikker noe som helst med kjønn å gjøre? Tro'kke det....

Nei, men jeg mente kjønnsbaserte hersketeknikker, og det tror jeg de aller fleste som svarte på undersøkelsen skjønte utmerket godt. Du også, tipper jeg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 21:08   #47
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Da jeg var yngre ble jeg ofte utsatt for seksuell trakassering av kollegaer og lærere. Det skjer ikke så ofte nå lenger, selv om det er en jeg jobber sammen med som jeg holder meg langt unna på alle firmafester.

Jeg tror ikke jeg er blitt diskriminert i forhold til jobb og jeg mistenker det egentlig ikke.

Gammel 08-03-07, 21:20   #48
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg hadde fått min første faste jobb i 1996 skulle jeg og to mannlige kollegaer få lønnsopprykk året etter. De hadde tenkt å gi meg lavere lønn enn han ene, min kvinnelige avdelingssjef løp rett til adm.dir og forlangte like høy lønn for meg som min mannlige kollega. Og det fikk jeg!
Ellers er det ikke mye, det skal veldig mye til og det skal være åpenbart misbruk av stilling for at jeg skal kalle noe seksuell trakassering. Det har vært mye flørt, slibrigheter og på kanten-oppførsel fra kollegaer, men det tar jeg på kappen for julebordfyll osv. Jeg hadde dog en gang en utrolig ubehagelig oppførsel fra markedsjefen når jeg jobbet overtid alene, og den burde jeg tatt videre siden jeg vet han var på kanten ellers også. Virkelig humørsyk hersketeknikk har jeg kun opplevd fra kvinnelige sjefer.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 21:20   #49
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nei, men jeg mente kjønnsbaserte hersketeknikker, og det tror jeg de aller fleste som svarte på undersøkelsen skjønte utmerket godt. Du også, tipper jeg.

Jeg er ikke overbevist om at alle har forstått det jeg nei....
Jeg svarte bl.a. ikke pga. dette punktet. Jeg har aldri blitt diskriminert fordi jeg er kvinne, men både menn og kvinner har brukt hersketeknikker mot meg ved et par anledninger i jobbsammenheng.

Gammel 08-03-07, 21:30   #50
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har presisert det i spørreundersøkelsen nå.

Gammel 08-03-07, 21:34   #51
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Presisert ytterligere mener du, jeg syns det var ganske klart i utgangspunktet.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 23:14   #52
Elin

Elin sin avatar

Standard

Ja, nå har det ikke mye for seg, for de fleste har vel svart allerede....

Gammel 08-03-07, 23:19   #53
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Ja, nå har det ikke mye for seg, for de fleste har vel svart allerede....

Jeg tror sikkert at de som ikke følte seg diskriminert på noen måte, klarte fint å svare nei. Jeg har en hel del tro på mine medmennesker.

Gammel 09-03-07, 00:02   #54
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, jeg har bare blitt fedmetrakassert.

Det har jeg og.

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 00:29   #55
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke overbevist om at alle har forstått det jeg nei....

Det var jo det som var hovedspørsmålet, da. Ingen av de andre enkeltpunktene presiserte heller at det var snakk om kjønnsbaserte forskjeller, men jeg regner likevel med at de fleste som har svart f.eks. at de "har fått dårligere arbeidsoppgaver" også skjønte at poenget var om de mente å ha fått dette på grunn av kjønn - for det er klart det kan være andre grunner til å få dårligere arbeidsoppgaver også.

Gammel 09-03-07, 00:38   #56
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mulig jeg er for naiv til å oppdage det, men nei jeg har i grunnen ikke vært utsatt for noe slikt i jobbsammenheng.

Med ett unntak kanskje da jeg hadde sommerjobb på kantina i en industribedrift. Der var det en innpåsliten fyr mer enn dobbelt så gammel som meg som ikke skjønte at jeg ikke likte tilnærmelsene hans. Ikke før jeg smalt til ham i hodet med en pakke frosne pølser forstod han hva jeg sa. Det er egentlig bare blitt en litt morsom historie ut av.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 10:54   #57
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ikke før jeg smalt til ham i hodet med en pakke frosne pølser forstod han hva jeg sa.

Det er tak i deg, Nenne, ingen kan si noe annet!

Gammel 09-03-07, 12:00   #58
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg opplevde en gang at en foreleser sa at det i hans fag alltid var gutta som utmerket seg. For gutta var generelt sterkere i realfag, og det var ikke fordi jenter var dummere, de var bare ikke så sterke i logikk og den slags. Dette er ikke en mann som kan gjemme seg bak ikke-vestlig bakgrunn.

Dette var altså ment som en sidekommentar til Lille Mys innlegg. Tror ikke det er en sjelden holdning blant en del menn innen realfag.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 13:39   #59
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Tror ikke det er en sjelden holdning blant en del menn innen realfag.

Jeg kjenner mange jenter som har fått høre lignende ting, så jeg tror også det er en holdning med en viss utbredelse. Jeg har vært heldig nok til å ikke oppleve det selv, hverken på videregående eller på NTH. Og på jobben min er jeg den med den "hardeste" realfaglige bakgrunnen (de andre realistene er stort sett biologer, pluss én kjemiker, og så IT-avdelingen, som bare består av oppegående og fornuftige menn), så der er det i alle fall ingen som antyder slikt.

Gammel 09-03-07, 23:37   #60
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en gang blitt avfeid i en lønnsdiskusjon om at jeg ikke kunne få høyere lønn, fordi "du har gjort en strålende jobb og egentlig er det din tur nå, men du er jo gravid".

Jeg har hatt mye med eldre menn å gjøre på jobben, og det har vært en del "lille frøken Tjorven" og "men lille søte deg". Da hisser jeg meg skikkelig opp.

Men jeg har akkurat fått ny jobb. Jeg er en nygift ettbarnsmor på 31. De turte allikevel å ansette meg ....... at jeg "svikter" dem om noen uker ved å fortelle at jeg er gravid, orker jeg ikke tenke så mye på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:55.