Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Legalisering av narkotika?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør narkotika legaliseres?
Ja, narkotika bør legaliseres og selges fritt 1 0,97%
Nei, men det bør kunne gis narkomane på resept 16 15,53%
Nei, narkotika bør overhodet ikke legaliseres 61 59,22%
Har ikke gjort meg opp en mening/ser argumenter både for og mot 10 9,71%
Bruk av all narkotika bør legaliseres 0 0%
Noen former for narkotika bør legaliseres, både salg og bruk 6 5,83%
Bruk av noen former for narkotika bør legaliseres 9 8,74%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-07, 20:21   #161
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legalisering av narkotika?

Jeg har også bodd i Nederland og kunne sagt en del av det Elin sier. ( )
Men jeg er for trøtt til å forsvare mine meninger.

Gammel 08-03-07, 20:28   #162
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ikke i farta, det er stort sett muntilge kilder fra folk som jobber med rus/helse, som er opplært i dette (mor i ambulansetjenesten, søsken i helsevesenet, bekjente i politiet etc). Jeg kan sikkert finne noe med litt søking, siden dette er rimelig allmen kjent blant de som jobber med slikt.

Men for alt jeg vet kan jo dette ha blitt tilbakevist etter at disse ble utdannet, det har jeg ikke fått med meg i tilfelle.

Jeg har også jobbet i psykiatri om det kan øke min kredibilitet. Og kjenner også mange som jobber i psykiatri/rusomsorg.
Generelt tror jeg ikke mer på en ubegrunnet påstand fra helsepersonell enn andre (se feks helsesøstertrådene). Og allmenne "sannheter" florerer like mye blant oss som andre yrkesgrupper.

Jeg har allikevel ennå til gode å se forskning som kan dokumentere senskader av hasjbruk, annet enn lungesykdommer. Og jeg leter aktivt etter det, så jeg tar gjerne imot tips.

Jeg sier ikke at det ikke finnes sammenhenger mellom rusbruk og psykisk sykdom, men det er også en diskusjon om hva som egentlig kom først. Mange psykisk syke vil jo ha forsøkt å medisinere seg selv lenge før de møter helsevesenet. Så selv om vi kan bevise at psykisk syke ruser seg mer enn andre grupper, sier det ikke nødvendigvis at det er rusmidler som skaper sykdommen. (selv om jeg ikke skal krangle på at man kan bli ganske sprø av en del rusmidler, bare at det er ganske stor forskjell på cannabis og ecstasy eller amfetamin for eksempel)

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 20:59   #163
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ja, selvfølgelig er Norge mye flinkere enn andre land til å føre statistikk

I Nederland dør nemlig få eller nærmest ingen alene på hospits med sprøyta i armen, eller alene inne på et offentlig toalett et eller annet sted. Hvorfor? Fordi de har sprøytehus. Hus rundt omkring i de større byene hvor det er helspersonell til stede som deler ut gratis sprøyter.

I Nederland (og forøvrig også Belgia) skiller de også på harddrugs(Heroin, kokain, opium,amfetamin, ecstasy, speed) og softdrugs (hasj, THC osv.)
. Det gjør ikke Norge. I Norge er alt dop narkotika være seg det dreier seg om Cannabis eller Kokain. Dette gjør seg utslag i bl.a. den strafferettslige håndteringen av omgangen med disse stoffene. Dvs. i Nederland prioriteres det av politiet f.eks. å ta en gjeng som driver et forbudt ecstasy-laboratorium fremfor en som har 100 hasj-planter på et mørkt soverom i leiligheten sin. Slik er det ikke i Norge. I Nederland mener man at man ikke kan bli fysisk avhengig av softdrugs, slik man blir med harddrugs.

Ja, hvorfor er det så utenkelig at Norge er grundigere når det gjelder statistikkføring? Og når landene ikke bruker samme kriterier, så sier det seg selv at tallene er usammenlignbare!

I Norge skilles det ikke mellom softdrugs og harddrugs, nei, noe de gjør i Nerderland, og om det er positivt kan virkelig diskuteres. Ettersom Nederland tillater salg av cannabis fikk det en negativ effekt på markedet ved at den umiddelbare etterspørselen etter marihuana økte kraftig, og sterkere stoffer ble omsatt sammen med de svakere, og kriminelle interesser har overtatt en stor del av omsettingen. Og så vidt meg bekjent, så varslet Nederland om en innstramming ...

Så da kan vi vel egentlig bare tillate sterkere stoffer som heroin også, for kampen er jo allerede tapt og de kriminelle har allerede vunnet?

Når det gjelder sprøyterom er jeg helt enig i at det er en positiv greie for det allerede eksisterende misbruket.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 21:07   #164
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg for min deltror ikke legalisering av hasj vil føre til færre dødsfall i allefall.
Kan ikke helt så koblingen der.

Eneste mten å få ned ovrdosetallene på (uten at folk er avvent) vil jo være bruk av sprøyterom, hvor de kan sette dosen i "trygge" omgivelser.
Å sltte å jage de bort fra f.eks Plata tror jeg også vil hjelpe, for da slipper man at de sitter i en bakgård eller på en do.
For selv om narkomane gjerne bare er venner når den ene parten har penger/dop så passer de faktisk på hverandre.

Gammel 08-03-07, 21:12   #165
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

J
For selv om narkomane gjerne bare er venner når den ene parten har penger/dop så passer de faktisk på hverandre.

Jo, mulig, men hvorfor raner de da vennene sine mens de ligger på bakken og dør av overdose? For det gjør de!

Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 21:14   #166
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pippilotta, her.

Jo, mulig, men hvorfor raner de da vennene sine mens de ligger på bakken og dør av overdose? For det gjør de!

Når det kommer til penger, kan man ikke stole på noen. Men, som mams sier, så tror jeg ikke de lar en mednarkoman dø med sprøyta i armen hvis de kan forhindre det.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 21:17   #167
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Når det kommer til penger, kan man ikke stole på noen. Men, som mams sier, så tror jeg ikke de lar en mednarkoman dø med sprøyta i armen hvis de kan forhindre det.

Nei, det tror ikke jeg heller. Eller, det vet jeg at de ikke gjør. Men at de raner de mens de ligger der, det gjør de.
(har en svigerfar som kjører ambulanse)

Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 21:20   #168
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pippilotta, her.

Nei, det tror ikke jeg heller. Eller, det vet jeg at de ikke gjør. Men at de raner de mens de ligger der, det gjør de.
(har en svigerfar som kjører ambulanse)

Jepp.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 21:47   #169
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nederland med sine 16 mill. innbyggere har langt færre overdose-dødsfall enn lille Norge til tross for at de har en langt mer liberal narkotika-politikk. Hvorfor det? Er det ikke liv man vil forsøke å redde? Er det ikke tap av liv vi frykter da vit tenker på narkotika?

Jeg synes ikke overdosedødsfall er den viktigste målestokk, ei heller det jeg frykter mest. Jeg synes faktisk livskvalitet for de som har et rusproblem, og som er i live er viktigere.

Så vidt jeg har forstått synes ikke rusforskere at Nederland er noe forbilde når det kommer til håndtering av rus. Har ikke papirene foran meg, så jeg kan ikke argumentere godt i forhold til dette. Skal se om jeg klarer å finne kurspapirer senere. Husker iallefall at jeg på et kurs jeg deltok på ble rimelig overbevist om at Norge ikke bør ape etter Nederland i ruspolitikken.

Gammel 08-03-07, 22:01   #170
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ettersom Nederland tillater salg av cannabis fikk det en negativ effekt på markedet ved at den umiddelbare etterspørselen etter marihuana økte kraftig, og sterkere stoffer ble omsatt sammen med de svakere, og kriminelle interesser har overtatt en stor del av omsettingen. Og så vidt meg bekjent, så varslet Nederland om en innstramming ...

Så da kan vi vel egentlig bare tillate sterkere stoffer som heroin også, for kampen er jo allerede tapt og de kriminelle har allerede vunnet?

Når det gjelder sprøyterom er jeg helt enig i at det er en positiv greie for det allerede eksisterende misbruket.

Det er alltid kriminelle som står bak narkotika. Det gjelder også for Nederland ja, men det er ikke de samme kriminelle som omsetter hasj som omsetter ecstasy nei. Det er to forskjellige verdener. Det er helt ufattbart hvilke metoder og hvilke mennesker som holder til i denne "bransjen". Det er store ligaer med internasjonale nettverk og forgreninger, og de holder gjerne ikke på med bare narkotika for et sted må pengene hvitvaskes.... det er svært lite hasjomsetting blant gutta som produserer og distrubuerer ecstasy blant annet.

Pablo Escobar er død nå, men han var en slik baron som verden fryktet og burde frykte. Det er uendelig mange Escobar's, selv om han er død, så er selvfølgelig mye av hans gjerninger fortsatt i full sving under andre navn. Han var til og med blant mange en populær mann i eget land, for han ga masse penger til fattige, og til barneidrett osv. Han sto til og med på Forbes liste en gang på 80-tallet som en av verdens 10 rikeste menn.... Det var narkotika alt sammen. I Nederland var det Klaas Bruinsma. Han er også død.Skutt av en politimann under arrestasjon. Han var inntil sin død den største baronen i Europa, men at han døde betyr ikke at nettverket levde videre i en annen form og under annen ledelse. Dette er mennesker med mye makt overfor myndighetene. (Bruinsma's kjæreste, Mabel Wisse Smit, er i dag gift med Prins Johan Friso (broren til Willem Alexander) av Nederland. Fint skal det være i kongefamiliene.... )

Det er naivt å tro at vi ikke har slike nettverks-forgreninger i Norge. Det sitter mange norske narkotika-baroner på Solkysten i Spania og i Dubai, men de jobber selvfølgelig med "helt andre ting".

Og når man vet slikt, ja da blir det for dumt at man skal ta tak i de som sitter og tar seg en joint på en coffee-shop være seg det er i Amsterdam eller i fremtiden, kanskje Oslo.

Hvor er det Nederland har varslet innstramming mener du? Narkodømte får langt strengere straffer i Nederland enn i Norge, men det sitter ikke mange med hasj-dommer i Nederlandske fengsler. Hasj er ikke problemet, men hasj-forbud i alle bauer og kanter drar all den andre dritten med seg, så hvorfor ikke legalisere hasj, og slå langt hardere ned på de som smugler og omsetter harde stoffer? Bruke mer penger og ressurser på organisert kriminalitet som ikke bare omfatter narkotika, men våpensmugling, menneskehandel, bestillingsdrap osv. Det er det vi bør frykte, ikke svake stoffer som cannabis solgt i kontrollerbare former.

Huff, beklager at jeg sporet fullstendig av igjen.... (miljøskadd)

Gammel 08-03-07, 22:13   #171
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pablo Escobar er død nå, men han var en slik baron som verden fryktet og burde frykte. Det er uendelig mange Escobar's, selv om han er død, så er selvfølgelig mye av hans gjerninger fortsatt i full sving under andre navn. Han var til og med blant mange en populær mann i eget land, for han ga masse penger til fattige, og til barneidrett osv. Han sto til og med på Forbes liste en gang på 80-tallet som en av verdens 10 rikeste menn.... Det var narkotika alt sammen.

Siden du først sporet av så tenkte jeg at jeg bar skulle fortelle at skallet av Escobar sitt hus fremdels står som et slags snodig, nedbrent monument i Medellin. Men nå er det visst vedtak på å rive det og bygge leiligheter der i stedet. Og jeg tviler ikke på at han var populær. Narkotikaen er leveveien for mange, og i et fattig land skal man ikke gi mye penger bort før man får heltestatus

Gammel 08-03-07, 22:16   #172
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror at forskjellen på Norge og Nederland blir att i Nederland får de tilsyn i sprøyterom og ordentlig medisinsk oppfølging. Det er de tyngre narkomane.

Jeg er helt for bedre oppfølging av de narkomane som vi allerede har, det er ingen grunn til å behandle de dårlig, og sjansene for dødlig-overdose blir også mindre.

Nederland er også det landet hvor flest søker hjelp mot cannabisavhengighet, noe som ikke er noe større + idenne debatten.

Nederland ligger på 1.plass over søknader om hjelp til kokainavhengighet i EU.

Og der jeg leste står det at kokainrelaterte dødsfall er ett alvorligt og muligens underrapportert problem.

Og magic mushroom er også ett problem i Nederland for ungdommer i 15-16årsalderen.

Jeg ønsker meg ikke Nederlandske tilstander kjenner jeg.

Og har noen funnet ut hvor mange narkomane det er i Nederland i forhold til Norge? Har leita men ikke funnet.

Men jeg ønsker Nederlandske muligheter for de tyngre Norske narkomane.

Nå var jeg da frøktelig konstruktiv, pust og pes!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 23:31   #173
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

.

Og har noen funnet ut hvor mange narkomane det er i Nederland i forhold til Norge? Har leita men ikke funnet.

I Nederland er det ca. 25000-30000 mennesker som er avhengig av harddrugs.
I Nederland drikker 85% av befolkningen over 16 år regelmessig et glass alkohol.
Det er 650 000 personer som kroniske brukere av sovemedisin og beroligende preparater.

Nederland er ikke på topp når det gjelder misbruk av narkotika i Europa. Det er 2,5 misbruker pr. 1000 inbygger i Nederland. 3 i Belgia, Frankrike 3,9, Spania 4,9, Luxemburg 7,2 og Italia 6,4 pr. 1000 innb.

I veldig kortversjon går regelverket i Nederland mht. svake stoffer (softdrugs) ut på at det ikke er forbudt å innta i kontrollerte omgivelser. Aldersgrense 18 år. Straffene for å selge til mindreårige er svært strenge i Nederland. Alle typer omgang med softdrugs er forbudt, bortsett fra bruken (ja, det er en rar regel ja!). Man blir altså straffet for innehav (dvs. dersom det er mer enn 5 gram) og man blir fratatt dopet. Coffeeshops må forholde seg til regelverk bestemt av myndighetene, og dvs. selger de mer enn 5 gram av gangen, blir de straffet.

Gammel 10-03-07, 00:54   #174
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Rusbehov...
Hva kommer det av?

Hva en ruser seg på er avhengig av mange ting. Mat, alkohol, jobb, fasade, drugs, musikk, etc, etc.

HVA kommer det av at noen MÅ flykte? Gjør vi ikke det alle sammen? Finner noe å "fylle livet" med?

Noen har vært "uheldig", "dumme", "havnet i feil selskap", eller ikke noe i det hele tatt, legger kabal, kjederøyker, spiller, drikker, skravler, eter, etc, etc.

Narkotika er avhengighetsskapende. det er internett også, noe vi alle her bruker. For noen får det følger for familieliv, for andre er det noe man styrer selv...Eller?

Avhengighet? Hva kommer det av?

Og hva faen kan man gjøre med det?

Den som vet svaret er garantert fryktelig rik innen kort tid.

Jeg mener ikke en dritt om det, egentlig.

Selv om jeg har 2 barn med en narkoman, har venninner som er spilleavhengige, har sett alkoholisme på uhyggelig nært hold...etc...

Jeg mener bare at man skal tenke seg grundig om før man mener noe om avhengighet. Det er forbannet individuelt, og derfor fryktelig vanskelig å lage lovverk og politikk på...Hm...

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 09:44   #175
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er på linje med Sitron i denne debatten. Jeg ser ikke på hasj som et særlig sterkt rusmiddel. Jeg synes faktisk alkohol er verre. Hadde alkohol dukket opp i dag hadde det neppe blitt tillatt i Norge.

Jeg tror at man ved å legalisere hasj kunne man holdt flere borte fra rusmiljøene. Om man lovlig kunne kjøpe hasj, tror jeg vi hadde fått begrenset sterkt de som i dag også prøver andre stoffer. Om mine barn (Gud forby) skulle begynne å røyke hasj, ville jeg mange ganger heller at de skulle ha muligheten til å innta dette under kontrollerte forhold, enn å gjøre seg til kriminelle for et såpass svakt stoff.

Jeg kjøper ikke det argumentet med at heroinavhengighet starter med hasj. Ja, så har de fleste som bruker heroin røyket hasj, men de fleste som røyker hasj har også røykt sigaretter. Så skal man følge denne tankegangen, burde jo sigaretter strengt tatt være ulovlig.

Gammel 10-03-07, 19:44   #176
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som er for legalisering av hasj - hva synes dere om røykeloven? Er ikke litt av poenget med den nettopp signaleffekten? Hvorfor så ivrig etter å tillate nok et rusmiddel, når vi i samme øyeblikk sloss for å kvitte oss med et annet?

Og det der med alkoholen kan dere bare kutte ut! Skam dere for å i det hele tatt bruke det som argument. Hasjen kommer i tillegg til alkohol, ikke som erstatter. Legaliseringen vil ikke gjøre en pøkk for de som allerede befinner seg i en vanskelig situasjon, det være seg alkoholmisbruk eller narkotikamisbruk, og hvis man er så tett at man virkelig tror at ved å tillate hasj, et såkalt softdrug, at det vil hindre folk å ty til sterke midler, så vil jeg bare ønske en riktig god bedring.

Hvorfor i all verden vil dere støtte en sånn industri? Dere vet at de som pusher sterkere stoffer, som heroin, altså kriminelle, også vil overta markedet for de litt softere stoffene. Er det virkelig en sånn fremtid dere ønsker for barna deres?

Gammel 10-03-07, 19:46   #177
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp.

Gammel 10-03-07, 19:52   #178
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor i all verden vil dere støtte en sånn industri? Dere vet at de som pusher sterkere stoffer, som heroin, altså kriminelle, også vil overta markedet for de litt softere stoffene. Er det virkelig en sånn fremtid dere ønsker for barna deres?

Nå er jeg en av dem som enda ikke har tatt stilling til hva jeg mener om legalisering, verken av svake og sterkere stoffer. Det eneste jeg lurer på er om legalisering, helt eller delvis, kan bidra til å gjøre narkotika mindre lukrativt, med tanke på om det var lovlig, så ville det ikke være like mye penger i det. Og det ville heller ikke være like spennende. Jeg har diskutert RL med mange som mener dette, uten at jeg er blitt 100% overbevist om at legalisering er veien å gå. Jeg følger tanken et langt stykke på vei, men tviler likevel på at det finnes en så enkel løsning på problemet. Og ikke nytter det vel om Norge alene legaliserer narkotika heller

Og ja, narkotika er ulovlig i dag, men det har også alkohol vært til tider, om jeg husker min historie riktig, så akkurat DET er ikke et holdbart argument i seg selv.

Gammel 10-03-07, 19:54   #179
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Og ja, narkotika er ulovlig i dag, men det har også alkohol vært til tider, om jeg husker min historie riktig, så akkurat DET er ikke et holdbart argument i seg selv.

Og vet du hva som skjedde da? Forbruket gikk ned. Surprise, surprise!

Hvis man er så imot alkohol og dens skadevirkninger, så bør man vel fremfor hasjlegalisering heller ønske alkoholen til livs?

Gammel 10-03-07, 20:03   #180
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Og vet du hva som skjedde da? Forbruket gikk ned. Surprise, surprise!

Hvis man er så imot alkohol og dens skadevirkninger, så bør man vel fremfor hasjlegalisering heller ønske alkoholen til livs?

Jeg sitter her og sipper rødvin og er overhode ikke noen sterk motstander av alkohol

Når det er sagt så gikk forbruket naturligvis ned da det var forbud, men samtidig gikk kriminaliteten knyttet til alkohol i været, hvis jeg ikke husker feil?

Mitt poeng er ikke at jeg tror at folk vil slutte å bruke narkotika om det ble lovlig, men jeg lurer bare på om man ville få mindre kriminalitet og sosial elendighet som en konsekvens. Hvis narkotika, satt på spissen, kostet det samme som øl, ville man ikke måtte stjele for få råd til en daglig dose, om du forstår hvor jeg vil hen? Og hvis det var lovlig ville det heller ikke være like spennende? Og ikke minst - om narkotika kunne importeres og selges åpen, så ville vel kanskje krimialiteten knyttet til produksjon og distrubusjon gå ned?

Men som sagt, jeg er ikke overbevist selv om at det er veien å gå. Men jeg synes det er en spennende diskusjon

Årsaken til at jeg ikke er overbevist om legalisering er at jeg tror at en alltid ville hatt et kriminelt sidemarket, og at det hele tiden ville lages nye, farlige stoffer, som man ikke ville kunne legalisere. Og at man derfor ikke ville få stor nok effekt av legalisering til at det kan forsvares.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.