|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Bør narkotika legaliseres? | |||
Ja, narkotika bør legaliseres og selges fritt |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 0,97% |
Nei, men det bør kunne gis narkomane på resept |
16 | 15,53% |
Nei, narkotika bør overhodet ikke legaliseres |
61 | 59,22% |
Har ikke gjort meg opp en mening/ser argumenter både for og mot |
10 | 9,71% |
Bruk av all narkotika bør legaliseres |
0 | 0% |
Noen former for narkotika bør legaliseres, både salg og bruk |
6 | 5,83% |
Bruk av noen former for narkotika bør legaliseres |
9 | 8,74% |
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#142 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Legalisering av narkotika?
Tiltak for å få nedgang i misbruk, tiltak for å få nedgang i overdose-dødsfall. Er det noe å dævve av da?
![]() |
#143 |
Teller ned
![]() Sv: Legalisering av narkotika?Det blir vel ikke noe nedgang i overdosedødsfall ved å legalisere hasj? |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Nattrangler
Hvis hasj blir lettere tilgjengelig og lovlig så tror jeg det blir enda flere brukere av det, Men jeg kan ikke skjønne at det skulle bli noen mindre overdosedødsfall av den grunn, Tror ikke at det blir mindre med narkomane fordi om hasj blir lovlig, Jeg vil nå heller tro at med enda flere hasjbrukere så vil det være en god del flere som kan bli nyskjerrig på enda sterkere saker.
![]() |
#145 |
Det jeg sa som første innlegg er at jeg ser for meg en modell som den som er i Nederland. Vet dere hvordan det fungerer i Nederland? Og ettersom dere kritiserer det lille jeg har sagt, så regner jeg med at dere vet det, og derfor kan forklare hvorfor en type nederlandsk modell ikke skulle fungere i Norge?
![]() |
#146 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Skryt for selvkritikk skal du få! |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Moden mamma
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
![]() Sv: Legalisering av narkotika?Jeg jobber i sosialtjenesten og ser daglig hvor galt det kan gå når man først begynner m/ hasj. Det er de færreste som klarer å holde seg til kun hasj. De som røyker hasj ender ofte opp med store psykiske problemer som angst, paranoia og skader på hjernen. En hasjrøyk tar det flere uker å få ut av kroppen fordi hasj binder seg til fett og er ikke vannløselig. Hjernen består av mye fett og hasjen lagres der i flere uker. Man kan være positiv på hasj i 6-8 uker etter siste røyk. Hasj er et veldig farlig rusmiddel etter min erfaring. Hasj kan være farligere for kroppen enn heroin. Narkomane som jeg kjenner som får sin daglige dose med heroin fungerer forholdsvis greit. Det er avrusningstiden/abstinensen som er skummel samt faren for overdose selvfølgelig. Mange hasjbrukere får store personlighetsforstyrrelser etter en tids bruk.
![]() |
#149 |
Stolt trebarnsmor :)
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
![]() Sv: Legalisering av narkotika?Har ikke gjort meg opp en mening/ser argumenter både for og mot |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Men du ser de som allerede er narkomane eller er på vei til å bli det, og da er gjerne hasj en del av misbruket. Du ser f.eks ikke alle som tar seg en blås hver helg eller en gang i ny og ne, som ikke har større problemer med hasjen/cannabisen enn de har med å takle noen glass vin eller øl hver helg. Man vet faktisk ikke hvor mange dette er.
![]() |
#151 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Hvis man tar seg en blås hver helg går giftstoffene aldri ut av kroppen (siden det lagres flere uker), tvert om, det lagres oppå det som er der fra før, slik at det gradvis hoper seg opp i fettvevet i hjernen. Gjør man dette over en lang periode kan det gi psykoser som viser seg først mange år senere. De trenger ikke å ha problemer med å takle å bare ta seg en blås i helgene for å ta skade av det. Det er ikke før de siste årene de faktisk har funnet ut dette, for det er mange av de som tok seg en blås "i ny og ne" på 60-70-tallet som først nå begynner å merke senvirkningene.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-03-07 kl 19:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Det visste jeg ikke, at de hadde funnet senvirkninger så lenge etterpå av hasj/cannabis. Men i ny og ne er litt svevende uttrykk, det kan gjerne bety en eller to ganger i året. Jeg skjønner også at dersom man røyker hver helg, så er det lett at det kan bli vanedannende og frekvensen øker.
![]() |
#153 |
Semiaktiv
![]() Sv: Legalisering av narkotika?Hvis "i ny og ne" betyr en gang eller to i året er det neppe så veldig skadelig. Men er det oftere enn 6-8 uker, som Levanga sier er tiden det tar før stoffet er ute av kroppen, er det fare for pålagring over lang tid, og dermed også senskader.
![]() |
#154 |
kåt vikingbrud
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så vidt meg bekjent er dette ennå en udokumentert mye.
![]() |
#155 |
Nattrangler
Selv om jeg tok vekk den delen av innlegget ditt så kan jeg først svare på at jeg ikke vet så mye om Nederland og hvordan det er der,
![]() |
#156 |
Semiaktiv
Ikke i farta, det er stort sett muntilge kilder fra folk som jobber med rus/helse, som er opplært i dette (mor i ambulansetjenesten, søsken i helsevesenet, bekjente i politiet etc). Jeg kan sikkert finne noe med litt søking, siden dette er rimelig allmen kjent blant de som jobber med slikt.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-03-07 kl 19:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Ringskrømt
|
Dette går ikke, Elin. Det er umulig å sammenligne på tvers av landegrensene. Det er litt ymse hva grundig statistikkføring angår, Norge er f.eks. veldig flinke til å føre grundig statistikk, men kriteriene for hva som er overdosedødsfall varierer veldig fra land til land, noe som gjør det umulig å sammenligne tallene. Men innad i Nederland har overdosedødsfallene økt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Shake it out!
|
Det er vel sånn ca de tankene der som spinner rundt i hodet mitt også, og når man ser på antall overdosedødsfall i Norge, så er det jo rimelig klart at vi ikke lykkes særlig godt med den politikken vi har i Norge. Og når en ser på de sinnsyke pengebeløpene som er i omløp i narkotikaindustrien, så begynner jeg ærlig talt å lure på om politikken er en smule feilslått når det gjelder narkotika i det hele tatt.
![]() |
#159 |
Ja, selvfølgelig er Norge mye flinkere enn andre land til å føre statistikk
![]() |
#160 |
Semiaktiv
![]() Sv: Legalisering av narkotika?Nå er jo en viktig årsak til de høye overdosedødsfallene i Norge at man har en kultur for å injisere heroin rett i blodet, mens man i andre land oftere inntar det på andre måter. Overdoser skjer svært ofte ved at brukeren har vært til avrusning, for så å sette en like stor dose som vedkommende tålte før. Da går det galt. Ikke vet jeg noe om grunnen til at det er så mange som setter sprøyter her, men er litt usikker på hvordan legalisering av cannabis skal løse dette problemet.
![]() |
|
|