Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-11, 14:16   #321
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Etableringspenger, tenker jeg da. Til tilbakebetaling av studielån eller egenkapital ved huskjøp - eller bare til utdeling ved en eller annen passe voksen alder, dersom vedkommende på det tidspunktet ikke har tatt opp studielån eller kjøpt bolig.

Gammel 26-05-11, 14:51   #322
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Det er nok det hun egentlig mener ja. Etableringspenger. Er man så heldig å få feks en elektriker er poenget hennes eg bare at de skal brukes på å danne et grunnlag i livet. Og ikke til øl.

Gammel 26-05-11, 16:50   #323
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke se noe som helst galt med øremerkede penger. Det er da bare en litt friere variant av en gave? Da jeg var yngre foretrakk jeg å få 500 kr. til klær i bursdagspresang framfor at mormor gikk ut og kjøpte klærne selv.

Gammel 27-05-11, 10:10   #324
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg kan ikke se noe som helst galt med øremerkede penger. Det er da bare en litt friere variant av en gave? Da jeg var yngre foretrakk jeg å få 500 kr. til klær i bursdagspresang framfor at mormor gikk ut og kjøpte klærne selv.

Øremerkede pengegaver synes jeg også er helt fint (med mindre de er veldig detalj-øremerket noe man slettes ikke vil ha). Men skal pengene være øremerket, bør det gjøres klart når de gis bort, synes jeg - det høres for meg ut som om mange mener at større pengegaver til konfirmasjon er underforstått øremerket, og sånt blir det jo fort problemer av.

Gammel 27-05-11, 10:17   #325
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men skal pengene være øremerket, bør det gjøres klart når de gis bort, synes jeg - det høres for meg ut som om mange mener at større pengegaver til konfirmasjon er underforstått øremerket, og sånt blir det jo fort problemer av.

Jeg har underforstått penger i konfirmasjonsgave som øremerket. Så jeg har lært av denne tråden. Noen mente jo at det var skrekkelig feil å øremerke også, og det var da det skurret som aller mest for min del.

Gammel 27-05-11, 10:20   #326
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har underforstått penger i konfirmasjonsgave som øremerket. Så jeg har lært av denne tråden. Noen mente jo at det var skrekkelig feil å øremerke også, og det var da det skurret som aller mest for min del.

Vi fikk noen penger som var øremerket oppussing av bad, når det vi egentlig trengte, var flere soverom og oppussing av råloft. Øremerking kan det bli trøbbel av nettopp fordi det som anses som viktig varierer fra person til person.

Gammel 27-05-11, 10:25   #327
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vi fikk noen penger som var øremerket oppussing av bad, når det vi egentlig trengte, var flere soverom og oppussing av råloft. Øremerking kan det bli trøbbel av nettopp fordi det som anses som viktig varierer fra person til person.

Men penger øremerket "etablering/skole/førerkort" vil det også anses som problematisk? Hvis jeg gir en større sum penger som jeg har spart opp over tid, så vil jeg svært gjerne at den skal brukes på noe annet enn øl eller vill shopping.

Gammel 27-05-11, 10:34   #328
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men penger øremerket "etablering/skole/førerkort" vil det også anses som problematisk? Hvis jeg gir en større sum penger som jeg har spart opp over tid, så vil jeg svært gjerne at den skal brukes på noe annet enn øl eller vill shopping.

Jeg ville snakket med foreldrene, gjerne også konfirmanten, og sagt litt om hva pengene er tenkt til. Sier du "etablering, for eksempel skolegang, førerkort eller boligkjøp", så skulle det jo være både åpent nok til at de finner noe som passer, og spesifikt nok til at de skjønner at du ikke mener øl eller russebuss.

Skremmern: Ja, nettopp. Jeg ville synes "penger øremerket oppussing" var greit, gitt at man vet at mottagerne har planer om oppussing. Skal man være spesifikk, bør man være sikker på at mottageren trenger/ønsker dette spesifikke. (Derfor er f.eks. "penger til førerkort" kanskje litt for spesifikt for en konfirmant, siden h*n kanskje ikke ønsker å ta førerkort.)

Gammel 27-05-11, 10:41   #329
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville synes det var helt uproblematisk. Også ville jeg kanskje snakket med konfirmanten om det på forhånd. Dersom konfirmanten syntes dette var dumt/feil/ikke ønskelig, ville jeg rett og slett bedt giveren om å vurdere å spare pengene til konfirmanten ble voksen og skulle etablere seg på ordentlig, og heller gi et par med øredobber eller en fin bok til konfirmasjonen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 10:43   #330
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Teofelia.

Det er ikke noe galt med øremerkete penger, selvsagt ikke. Det er den underforståtte øremerkingen jeg reagerer på. Og at det virker som om folk gir helt meningsløse summer til barn som så skal spare dem i mange år fremover. Da ville jeg ha ventet med å gi dem pengene til de var store nok til å faktisk ha bruk for dem til disse formålene.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 10:43   #331
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vi fikk penger en gang, som var øremerket: "bolig". Da fikk vi velge selv om vi ville betale ned lånet, pusse opp eller kjøpe møbler (som vi sårt trengte, siden vi flyttet fra fullt møblert leie-leilighet). Slik øremerking synes jeg er super. Øremerking til ting man ikke trenger eller ønsker seg, er bare dumt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 10:49   #332
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den beste øremerkete gaven jeg noensinne har fått var en bryllupsgave. Vi var studenter og hadde veldig lite penger. Vi fikk 2 000 kr med streng beskjed om at vi ikke fikk lov til å bruke dem til noe nyttig. Vi skulle bruke dem til å ha det ekstra hyggelig på bryllupsreisen. Når man ikke er vant til å ha noe særlig med penger kan man få utrolig mye ekstra ut av 2 000 kroner og vi husker fremdeles den gaven med glede.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 10:51   #333
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Den beste øremerkete gaven jeg noensinne har fått var en bryllupsgave. Vi var studenter og hadde veldig lite penger. Vi fikk 2 000 kr med streng beskjed om at vi ikke fikk lov til å bruke dem til noe nyttig. Vi skulle bruke dem til å ha det ekstra hyggelig på bryllupsreisen. Når man ikke er vant til å ha noe særlig med penger kan man få utrolig mye ekstra ut av 2 000 kroner og vi husker fremdeles den gaven med glede.

Jeg har også fått pengegaver øremerket på den måten. Da jeg var russ så fikk jeg 1000 kroner av pappa mot at jeg lovet å ikke bruke dem på noe som helst annet enn øl og fest.

... det sier kanskje noe om hvor ekstremt snusfornuftig jeg var i ungdomsårene.

Gammel 27-05-11, 14:55   #334
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Jeg hadde blitt en blanding av skuffet og stolt jeg. Skuffet fordi min gave ikke fikk "gi noe" til den gaven var myntet på og stolt fordi hun er så raus. Tror kanskje jeg hadde likt det bedre dersom det var oppgitt på forhånd at pengene skulle til veledige formål fremfor å finne ut av det i ettertid..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 23:18   #335
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk av og til en ørmerket 100-lapp i posten av grandtante da jeg studerte. Den skulle brukes til "skikkelig middag ,med poteter".

Gammel 28-05-11, 23:47   #336
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Mor Teresa har jeg aldri likt. På meg virket hun sykelig opptatt av andre mennesker lidelse, og som de fleste andre i dinosaur-religion hennes så hadde hun et elendig kvinnesyn.

Jeg kan styre meg for Ghandi også. Generelt sett så styrer jeg meg for hvemsomhelst som helst ville sove sammen med 14 år gamle småjenter.

Og Bono er en fjomp.

:står frem:

http://www.southparkstudios.com/clip...8/bono-is-crap

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.