|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#321 |
flisespikker
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkEtableringspenger, tenker jeg da. Til tilbakebetaling av studielån eller egenkapital ved huskjøp - eller bare til utdeling ved en eller annen passe voksen alder, dersom vedkommende på det tidspunktet ikke har tatt opp studielån eller kjøpt bolig.
![]() |
#322 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkDet er nok det hun egentlig mener ja. Etableringspenger. Er man så heldig å få feks en elektriker er poenget hennes eg bare at de skal brukes på å danne et grunnlag i livet. Og ikke til øl.
![]() |
#323 |
By the Sea
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg kan ikke se noe som helst galt med øremerkede penger. Det er da bare en litt friere variant av en gave? Da jeg var yngre foretrakk jeg å få 500 kr. til klær i bursdagspresang framfor at mormor gikk ut og kjøpte klærne selv.
![]() |
#324 |
flisespikker
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Øremerkede pengegaver synes jeg også er helt fint (med mindre de er veldig detalj-øremerket noe man slettes ikke vil ha). Men skal pengene være øremerket, bør det gjøres klart når de gis bort, synes jeg - det høres for meg ut som om mange mener at større pengegaver til konfirmasjon er underforstått øremerket, og sånt blir det jo fort problemer av.
![]() |
#325 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg har underforstått penger i konfirmasjonsgave som øremerket. Så jeg har lært av denne tråden. Noen mente jo at det var skrekkelig feil å øremerke også, og det var da det skurret som aller mest for min del.
![]() |
![]() |
#326 |
Ringskrømt
|
Vi fikk noen penger som var øremerket oppussing av bad, når det vi egentlig trengte, var flere soverom og oppussing av råloft. Øremerking kan det bli trøbbel av nettopp fordi det som anses som viktig varierer fra person til person.
![]() |
#327 |
ej ikke møjkets heije
|
Men penger øremerket "etablering/skole/førerkort" vil det også anses som problematisk? Hvis jeg gir en større sum penger som jeg har spart opp over tid, så vil jeg svært gjerne at den skal brukes på noe annet enn øl eller vill shopping.
![]() |
![]() |
#328 |
flisespikker
|
Jeg ville snakket med foreldrene, gjerne også konfirmanten, og sagt litt om hva pengene er tenkt til. Sier du "etablering, for eksempel skolegang, førerkort eller boligkjøp", så skulle det jo være både åpent nok til at de finner noe som passer, og spesifikt nok til at de skjønner at du ikke mener øl eller russebuss.
![]() |
#329 |
Bedreviter
|
Jeg ville synes det var helt uproblematisk. Også ville jeg kanskje snakket med konfirmanten om det på forhånd. Dersom konfirmanten syntes dette var dumt/feil/ikke ønskelig, ville jeg rett og slett bedt giveren om å vurdere å spare pengene til konfirmanten ble voksen og skulle etablere seg på ordentlig, og heller gi et par med øredobber eller en fin bok til konfirmasjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#330 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkEnig med Teofelia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#331 |
Bedreviter
|
Vi fikk penger en gang, som var øremerket: "bolig". Da fikk vi velge selv om vi ville betale ned lånet, pusse opp eller kjøpe møbler (som vi sårt trengte, siden vi flyttet fra fullt møblert leie-leilighet). Slik øremerking synes jeg er super. Øremerking til ting man ikke trenger eller ønsker seg, er bare dumt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#332 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkDen beste øremerkete gaven jeg noensinne har fått var en bryllupsgave. Vi var studenter og hadde veldig lite penger. Vi fikk 2 000 kr med streng beskjed om at vi ikke fikk lov til å bruke dem til noe nyttig. Vi skulle bruke dem til å ha det ekstra hyggelig på bryllupsreisen. Når man ikke er vant til å ha noe særlig med penger kan man få utrolig mye ekstra ut av 2 000 kroner og vi husker fremdeles den gaven med glede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#333 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg har også fått pengegaver øremerket på den måten. Da jeg var russ så fikk jeg 1000 kroner av pappa mot at jeg lovet å ikke bruke dem på noe som helst annet enn øl og fest.
![]() |
![]() |
#334 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg hadde blitt en blanding av skuffet og stolt jeg. Skuffet fordi min gave ikke fikk "gi noe" til den gaven var myntet på og stolt fordi hun er så raus. Tror kanskje jeg hadde likt det bedre dersom det var oppgitt på forhånd at pengene skulle til veledige formål fremfor å finne ut av det i ettertid.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#335 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg fikk av og til en ørmerket 100-lapp i posten av grandtante da jeg studerte. Den skulle brukes til "skikkelig middag ,med poteter".
![]() |
#336 |
Shake it out!
|
![]() |
|
|