|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Vi fikk noen penger som var øremerket oppussing av bad, når det vi egentlig trengte, var flere soverom og oppussing av råloft. Øremerking kan det bli trøbbel av nettopp fordi det som anses som viktig varierer fra person til person.
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
Men penger øremerket "etablering/skole/førerkort" vil det også anses som problematisk? Hvis jeg gir en større sum penger som jeg har spart opp over tid, så vil jeg svært gjerne at den skal brukes på noe annet enn øl eller vill shopping.
![]() |
![]() |
#3 |
flisespikker
|
Jeg ville snakket med foreldrene, gjerne også konfirmanten, og sagt litt om hva pengene er tenkt til. Sier du "etablering, for eksempel skolegang, førerkort eller boligkjøp", så skulle det jo være både åpent nok til at de finner noe som passer, og spesifikt nok til at de skjønner at du ikke mener øl eller russebuss.
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
Jeg ville synes det var helt uproblematisk. Også ville jeg kanskje snakket med konfirmanten om det på forhånd. Dersom konfirmanten syntes dette var dumt/feil/ikke ønskelig, ville jeg rett og slett bedt giveren om å vurdere å spare pengene til konfirmanten ble voksen og skulle etablere seg på ordentlig, og heller gi et par med øredobber eller en fin bok til konfirmasjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkEnig med Teofelia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
Vi fikk penger en gang, som var øremerket: "bolig". Da fikk vi velge selv om vi ville betale ned lånet, pusse opp eller kjøpe møbler (som vi sårt trengte, siden vi flyttet fra fullt møblert leie-leilighet). Slik øremerking synes jeg er super. Øremerking til ting man ikke trenger eller ønsker seg, er bare dumt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkDen beste øremerkete gaven jeg noensinne har fått var en bryllupsgave. Vi var studenter og hadde veldig lite penger. Vi fikk 2 000 kr med streng beskjed om at vi ikke fikk lov til å bruke dem til noe nyttig. Vi skulle bruke dem til å ha det ekstra hyggelig på bryllupsreisen. Når man ikke er vant til å ha noe særlig med penger kan man få utrolig mye ekstra ut av 2 000 kroner og vi husker fremdeles den gaven med glede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg har også fått pengegaver øremerket på den måten. Da jeg var russ så fikk jeg 1000 kroner av pappa mot at jeg lovet å ikke bruke dem på noe som helst annet enn øl og fest.
![]() |
![]() |
|
|