|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangMarte Michelet har skrevet en utrolig god kronikk i Dagbladet i dag, som jeg oppfordrer alle til å lese:
|
|
|
#2 |
|
rakkarpus
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangDette speiler vel ikke hvordan den vanlige nordmann ser på feks denne jenta?
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergang
Da foreslår jeg at du leser kronikken, så du ser hva det handler om.
|
|
|
#4 |
|
intro
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangAllerede i går kveld hadde 5000 personer henvist til artikkelen på Facebook, så jeg - dette skaper engasjement.
|
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangÅ fytti grisen, den var godt skrevet!
|
|
|
#7 |
|
rakkarpus
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangJeg skjønner at det for innvandrere kan virke belastende at de som gruppe blir beskyldt for at velferdsstaten går under. Samtidig er de jo ikke alene om å føle seg stigmatisert da, den følelsen deles vel av feks alle snylterne som ikke har helse til å jobbe, men koser seg med å ligge på sofaen med de skyhøye trygdene.
|
|
|
#8 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja det tenkte jeg også. Sist redigert av Dronningen : 31-05-11 kl 12:56. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
geskjeftig
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangKlok og fin kronikk.
Eh, nei. Og det er ikke bare huden det står på. Har du et utenlandsk navn og søker jobb, er det fort gjort å havne bakerst i bunken. (Forskning her.)
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangMen dere skjønner vel at det hun peker på ikke først og fremst er sin personlige situasjon og sitt barn??? Det er jo et større samfunnsproblem hun omtaler, der hun bruker sin situasjon som et eksempel for å illustrere galskapen. Dere ser det?
|
|
|
|
#11 |
|
Sviiisj!!
|
Ha ha, det hadde kanskje vært svært lønnsomt om vi alle gjorde det på den måten.
|
|
|
#12 |
|
Har bakt søte kaker
|
Og der sa du det jeg tenkte, på en mye enklere måte.
|
|
|
#13 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangDet hjelper ikke om du er norsk hvis du er brun i huden uansett. Jeg tror det blir fryktelig mange år til vi kommer dit i Norge at brune barn slipper å forklare seg med hvor de kommer fra (samme hvor "norske" der er vil ikke samfunnet hverken se på eller behandle de som norske).
|
|
|
#14 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangJeg syns også denne kronikken er utrolig godt skrevet, og jeg kjente meg veldig godt igjen.
Mine barn er også norske, og har alltid vært det. Men de har en utenlandsk pappa med et annet morsmål enn norsk (som de forøvrig ikke snakker), og ble derfor omtalt som blant annet minoritetsspråklige i en artikkelserie i VG for et års tid siden.
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#17 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangViktig tema, og absolutt velskrevet. Men tror dere egentlig at en så personlig vinkling har noen særlig effekt? Nettopp fordi folk vil si jammenattederforatte. Og attpåtil en "det hadde kanskje vært bedre om de var DØDE, eller hva?"-argumentasjon - da shutter folk fort ned. Tror jeg. Synd.
|
|
|
#18 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg vet ikke helt hvor langt unna det er. Da jeg begynte å studere kom jeg hjem med noen bilder av de nye vennene mine som jeg viste til mamma.
|
|
|
|
#19 |
|
Shake it out!
|
Jeg er litt der, jeg også.
|
|
|
#20 |
|
Erfaren nok
|
Ja, det tror jeg også. Selv om kronikken setter fokus på noe viktig, så blir den kanskje litt for personlig. Men jeg håper den skaper gode debatter likevel.
|
![]() |
|
|