Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergang

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-11, 12:19   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergang

Marte Michelet har skrevet en utrolig god kronikk i Dagbladet i dag, som jeg oppfordrer alle til å lese:

Heretter er det personlig

Sitat:

Med en pappa født i Iran kommer hun, datteren vår, til å registres i alle de «feil» statistikkene fra det øyeblikket hun (bank i bordet) ser dagens lys. Selv om pappaen hennes har mindre gudstro enn de fleste, kommer hun til å regnes med i den muslimske befolkningen — hun blir del av den «demografiske bomben», du vet den late, korka, indoktrinerte massen som bare er her for å stjele skattepengene våre og drive jihad. Hun kommer til å regnes med i den fryktede «minoritetsandelen» i barnehagen, på skolen, i idrettslaget — du vet de som ødelegger alt for de stakkars «etnisk norske» barna. I tillegg skal jeg altså tåle at en jævla milliardær omtaler mitt ufødte barn som et nettotap. Jeg skal tåle at et regjeringsnedsatt utvalg fører samboeren min og svigerforeldrene mine som «byrder» i sine teoretiske økonomiske projeksjoner, og truer med at sånne som vokser i min mage vil bli velferdsstatens endelikt. Jeg har ikke lyst til å skrive kommentarer, jeg har lyst til å knuse ting.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:22   #2
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergang

Dette speiler vel ikke hvordan den vanlige nordmann ser på feks denne jenta?

(Bare lest det du siterte.)

Gammel 31-05-11, 12:25   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Dette speiler vel ikke hvordan den vanlige nordmann ser på feks denne jenta?

(Bare lest det du siterte.)

Da foreslår jeg at du leser kronikken, så du ser hva det handler om.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:27   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Allerede i går kveld hadde 5000 personer henvist til artikkelen på Facebook, så jeg - dette skaper engasjement.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:29   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å fytti grisen, den var godt skrevet!

Og spot on i debatten som går nå. Siv Jensen hadde en helside i DN her om dagen der hun gjorde nettopp det kronikkforfatteren her beskriver, nemlig slår sammen alle som en som er "ikke-vestlige" og bruker begrepet som kan gi deg frysninger og brekninger. Hun påstår at den eneste måten en "innvandrer" kan være lønnsom på er om han kommer hit ferdig utdannet og reiser igjen etter 40 år i arbeidslivet, uten å ta ut pensjon. Jeg tuller ikke, det er dette hun skriver.

Ellers så er vel svaret til Ine en ganske god pekepinn på reaksjonene kronikken sikkert vil få, som man alltid gjør når man løfter opp et enkeltmenneske ut av en hop som er beskrevet med en kollektiv stereotyp oppfatning: "Jamen, vi mente da ikke DEG/HAM/HENNE! Jeg mente DE ANDRE! De late/dumme/slemme av din sort! Ikke DEG, kan du skjønne!"

Gammel 31-05-11, 12:38   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Anbefaler kronikken på det varmeste! Tøff, klok dame.

Gammel 31-05-11, 12:39   #7
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skjønner at det for innvandrere kan virke belastende at de som gruppe blir beskyldt for at velferdsstaten går under. Samtidig er de jo ikke alene om å føle seg stigmatisert da, den følelsen deles vel av feks alle snylterne som ikke har helse til å jobbe, men koser seg med å ligge på sofaen med de skyhøye trygdene.

Men de fleste er vel kommet dit hen at de ikke ser på alle som er brune i huden som innvandrere? Hun kommer jo til å føde et norsk barn..

Gammel 31-05-11, 12:46   #8
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Men de fleste er vel kommet dit hen at de ikke ser på alle som er brune i huden som innvandrere? Hun kommer jo til å føde et norsk barn..

Ja det tenkte jeg også.

"Problemet" slik jeg ser det, er vel integrasjon, språk og kulturelle forskjeller. Det er ikke lett å lære et nytt språk i voksen alder, og kan du ikke godt norsk blir det meste vanskelig. Da forsvinner mulighetene. Ikke er det så lett å løse heller. Men for generasjoner som vokser opp i landet vil jo dette komme av seg selv i stor grad. Skoleverket er jo dermed sentralt for å minke kløften mellom grupperinger, både i forhold til språket, kultur/tankegang som lover/regler/samfunn er tuftet på, og ikke minst som utgangspukt for utdanning.

Sist redigert av Dronningen : 31-05-11 kl 12:56.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:49   #9
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Klok og fin kronikk.

Men de fleste er vel kommet dit hen at de ikke ser på alle som er brune i huden som innvandrere?

Eh, nei. Og det er ikke bare huden det står på. Har du et utenlandsk navn og søker jobb, er det fort gjort å havne bakerst i bunken. (Forskning her.)

Det funker også andre veien. Jeg er gift med en "godkjent" innvandrer med hvit hud, som fikk jobb straks han kom hit, uten å kunne norsk og uten noen fornuftig utdannelse. "Han ser jo så norsk ut!" Det er ikke en sjel som kommer til å se på mine unger som halvt utlendinger eller 2. generasjons et-eller-annet.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:51   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Men dere skjønner vel at det hun peker på ikke først og fremst er sin personlige situasjon og sitt barn??? Det er jo et større samfunnsproblem hun omtaler, der hun bruker sin situasjon som et eksempel for å illustrere galskapen. Dere ser det?

Gammel 31-05-11, 12:52   #11
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat:

Hun påstår at den eneste måten en "innvandrer" kan være lønnsom på er om han kommer hit ferdig utdannet og reiser igjen etter 40 år i arbeidslivet, uten å ta ut pensjon.

Ha ha, det hadde kanskje vært svært lønnsomt om vi alle gjorde det på den måten.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:53   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Men dere skjønner vel at det hun peker på ikke først og fremst er sin personlige situasjon og sitt barn??? Det er jo et større samfunnsproblem hun omtaler, der hun bruker sin situasjon som et eksempel for å illustrere galskapen. Dere ser det?

Og der sa du det jeg tenkte, på en mye enklere måte.

Generalisering er én ting, det kan og bruker politikerne. En annen ting er hvilken retning innvandringspolitikken tar/har tatt.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:55   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det hjelper ikke om du er norsk hvis du er brun i huden uansett. Jeg tror det blir fryktelig mange år til vi kommer dit i Norge at brune barn slipper å forklare seg med hvor de kommer fra (samme hvor "norske" der er vil ikke samfunnet hverken se på eller behandle de som norske).

Gammel 31-05-11, 12:57   #14
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns også denne kronikken er utrolig godt skrevet, og jeg kjente meg veldig godt igjen.

Mine barn er også norske, og har alltid vært det. Men de har en utenlandsk pappa med et annet morsmål enn norsk (som de forøvrig ikke snakker), og ble derfor omtalt som blant annet minoritetsspråklige i en artikkelserie i VG for et års tid siden.

Gammel 31-05-11, 13:05   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det hjelper ikke om du er norsk hvis du er brun i huden uansett. Jeg tror det blir fryktelig mange år til vi kommer dit i Norge at brune barn slipper å forklare seg med hvor de kommer fra (samme hvor "norske" der er vil ikke samfunnet hverken se på eller behandle de som norske).

Joa. Men det er ikke bare feil heller? Jeg spør jo hvor på Island min islandske kollega er fra akkurat slik jeg spør inderen? Og både inderen og pakistaneren som jeg jobber sammen med er jo helt klare på at de ikke lever standard norsk kultur - de lever litt annerledes. De er jo stolte av kulturen sin og snakker svært gjerne om den. De er ikke akkurat som meg - men de er jo akkurat like tess som meg og like smarte, verdifulle og alt annet som meg.

Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 13:06   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig bra kronikk som tar opp et viktig tema.

Jeg ser at jeg absolutt ikke trenger lese kommentarene, dog …

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 13:09   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Viktig tema, og absolutt velskrevet. Men tror dere egentlig at en så personlig vinkling har noen særlig effekt? Nettopp fordi folk vil si jammenattederforatte. Og attpåtil en "det hadde kanskje vært bedre om de var DØDE, eller hva?"-argumentasjon - da shutter folk fort ned. Tror jeg. Synd.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 13:12   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg vet ikke helt hvor langt unna det er. Da jeg begynte å studere kom jeg hjem med noen bilder av de nye vennene mine som jeg viste til mamma.
- Hvor er hun fra?, spør min mor og peker på en av jentene
- Fra Brumunddal, svarer jeg
Etter et forvirret blikk innser jeg at jenta er adoptert fra Korea, og det var den opplysningen mamma var ute etter.

Sånn oppfatter jeg at ungene mine har det også. De vokser opp som at det er helt naturlig at ikke alle har lik hudfarge. Skillet går slett ikke på hudfargen, men på om de kan norsk eller ikke. For jeg innser jo at det er vanskeligere å være 6 år og ikke kunne snakke med den du leker med.

Vi er langt fra mål ennå, men det er lov til å håpe at vi er på rett vei.

Gammel 31-05-11, 13:16   #19
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Viktig tema, og absolutt velskrevet. Men tror dere egentlig at en så personlig vinkling har noen særlig effekt? Nettopp fordi folk vil si jammenattederforatte. Og attpåtil en "det hadde kanskje vært bedre om de var DØDE, eller hva?"-argumentasjon - da shutter folk fort ned. Tror jeg. Synd.

Jeg er litt der, jeg også.

Og jeg har to brune barn selv.

Gammel 31-05-11, 13:17   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, det tror jeg også. Selv om kronikken setter fokus på noe viktig, så blir den kanskje litt for personlig. Men jeg håper den skaper gode debatter likevel.
I tillegg kan det også være navnevalget for barnet være avgjørende kanskje? Om det er "typisk norsk" eller ikke.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.