|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Rettsløs på Jæren
Etter som jeg forstår så er det mor og far som er uenige om samvær som er grunnen til at barnet er blitt fratatt mor, ergo er barnet det skadelidende. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og dette tror jeg er en antagelse som er klassisk feil. Det er faktisk ikke nødvendigvis slik at hvis en unge nekter å dra til "den andre" forelderen for å ha samvær, så er det fordi mor og far er uenige om samværet. Det kan rett og slett være slik at ungen ikke ønsker samvær. Helt uavhengig av hva foreldrene har bestemt eller ikke bestemt.
Når et barn har blitt 13 år gammel, så er det ikke mulig å late som om barnet er en pakkepost man sender fra seg. Å tvinge en 13-åring til å skulle ha samvær med et menneske 13-åringen ikke ønsker å ha samvær med, det er ikke bare-bare. Jeg merker at jeg blir småirritert over språkbruken din, rett og slett fordi du antar at fordi gutten ikke vil til far, så er det en konflikt på gang mellom mor og far. Det trenger ikke være slik!
Og det er her det hele skjærer seg. Hvorfor i alle dager er det dette som er løsningen for myndighetene? Dette er da ikke en løsning som på noen som helst vis er til beste for barnet. Dette er en løsning som er til det verste for barnet. Omtrent alt annet er bedre.
|
|
|
#43 |
|
Ser lyst på livet
|
løsningen, som ikke er en løsning, er feil ja. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Rettsløs på JærenJeg merker at noe av det jeg misliker mest, er den ufattelig dårlige behandlingen gutten får på institusjon. At han må "ta seg sammen" og at "dette er hans feil". Jeg merker at slike ting gjør meg noe så hinsides forbannet. Og jeg lurer på om det er legfolk, og ikke proffe, som tar seg av ham. For ærlig talt. Dette er ikke den behandlingen man kan forvente utført av profesjonelle. Jeg har av ymse årsaker hatt kontakt med flere psykologer i forbindelse med foreldrekonflikter og barn som ikke har hatt det godt og derfor har vist problemadferd. De har alle som en vært krystallklare på at det er foreldrene som har ansvaret og "skylden", ikke barnet. Aldri aldri barnet.
|
|
|
#46 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den høres ikke bare uproff ut, den høres fryktelig skadelig ut! Ødeleggende og utvilsomt usunt ut for barnet.
|
|
|
#47 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Rettsløs på JærenEnhver befatning jeg har hatt med slike skandalesaker har hittil vist at ting ikke er kommet frem i media. Jeg synes innlegget var mangelfullt og jeg satt igjen med spørsmål. Uansett håper jeg barnet får hjelp.
|
|
|
#48 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Rettsløs på JærenDet er ikke altfor mange institusjonsplasser for ungdom. Hvis det er snakk om en utredningsinstitusjon (det er vel uansett vanlig å bruke det først? Eller er det litt avleggs nå for tiden?), så er det en rimelig ekstrem greie når det kommer til sikkerhet og kontroll av sosial omgang med utenforstående. Hvis det er snakk om en institusjon for unge med store adferdsvansker er det kanskje enda verre - da havner man sammen med De Verste Av De Verste. Hva det gjør med et ungt menneske som allerede har problemer kan man jo bare spekulere i
|
|
|
#49 |
|
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror ikke mange er uenig i det. Saker som innvolerer barnevern er jo ofte unyanserte i media. Jeg personlig reagerer mest på beskrivelsen av hvordan tilstand barnet befinner seg i, og hvordan dette blir håndtert av fagfolk rundt han. Hvis dette er tilfelle, så må noen gripe inn i galskapen sporenstreks!
|
|
|
#50 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Rettsløs på JærenJeg må indrømme at jeg blir skeptisk, det er svært få steder et barn som ligger gråtende dager i strekk og går faretruende ned i vekt får beskjed om å bare ta seg sammen.
|
|
|
#51 |
|
saftig
|
Sv: Rettsløs på JærenJeg blir instinktivt skeptisk når jeg leser dette innlegget, for her var det mye ensidig svartmaling og merkelige påstander. Erfaring tilsier at saker som trekkes frem i media sjelden gir et riktig bilde av situasjonen. Det er synd at gutten ikke har det bra, og det er ikke til å komme bort fra at barneverntjenesten ikke alltid har et egnet plasseringssted, men må velge blant det som er tilgjengelig.
|
|
|
#52 |
|
saftig
|
Nå ble jeg usikker på hva du sikter til, for tidligere har vi diskutert hvilken mulighet barneverntjenesten har til å gripe inn der den ene forelderen sender barnet til samvær der barnet står i fare for å bli mishandlet. Dette blir jo på en måte motsatt, eller?
Denne saken skulle jeg gjerne lest mer om, hvis du kunne tipse meg om hvor?
Denne advokaten har fått ytringsfrihetsprisen innen psykisk helsevern,
In vino veritas Sist redigert av safran : 01-07-11 kl 01:54. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
saftig
|
Sv: Rettsløs på JærenJeg fant mer om saken. Også fra en advokats side, men likevel mer nyansert etter min mening. Her står det at gutten har tidligere slitt med sykdom. Moren var uenig med barnevernet om hvilke behandling gutten trengte. Da moren ikke ville følge barnevernets anbefaling, havnet til slutt omsorgen for gutten hos barnevernet.
In vino veritas Sist redigert av safran : 01-07-11 kl 02:11. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
saftig
|
Jeg måtte inn og lese, og det står ikke at det er institusjonen som sier dette. "Når han til leger og andre har sagt at han har det grusomt, har svaret vært at det er hans egen feil." Det står heller ikke spesifikt at det er institusjonen som har bedt ham ta seg sammen når han har grått. For du har rett, det er aldri barnets feil at mor eller far ikke klarer å ta godt nok vare på barnet. Når det er sagt, tviler jeg ikke på at det fins idioter av barnevernansatte rundt om i landet, som ikke gjør jobben sin skikkelig.
|
|
|
#55 |
|
Passiv
|
I tilfeller der barnevernet ikke er fornøyd med hva en forelder velger så har barnevernet kun en mulighet for tvangsmessig inngripning. Det er altså omsorgsovertagelse. Det finnes ingen andre muligheter whatsoever hvis en forelder ikke frivillig følger opp de forslag som kommer. |
|
|
|
#56 |
|
Passiv
|
Sv: Rettsløs på JærenDen saken jeg refererer til for fem uker siden har ikke rettskraftig dom enda, men den dukker opp på lovdata når den blir rettskraftig. (Jeg tror det er da de kommer opp der.) |
|
|
|
#57 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Men det er ikke barnevernets oppgave å beskytte fars rettigheter i forhold til samvær.
|
|
|
#58 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Rettsløs på JærenHva med at barnet trenger psykiatrisk hjelp og at det er derfor foreldrene er i konflikt, fordi mor syns alt går strålende og far ikke syns det. Det kan jo forklare at gutten er på institusjon og ikke i beredskapshjem eller fosterhjem, og at han har det dårlig psykisk, og at fylkesnemnda mener at gutten ikke har godt av å bo hos mor men må være i inst/under beh. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Men dette har du jo bare artikkelenskriverens ord for, at virkeligheten faktisk var sånn. Også hva behandlere, leger etc har sagt og ikke sagt.
|
|
|
#60 |
|
Passiv
|
Jeg har bare artikkelskriverens ord for at denne gutten i det hele tatt eksisterer sånn sett. Men såvidt jeg skjønner så er det ikke bestridt at han har fått et grusomt vekttap og en alvorlig krise etter omsorgsovertagelsen? |
|
![]() |
|
|