|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg har ikke fortalt om det som skjedde på Utøya ennå. Det ble plutselig så voldsomt, at jeg måtte skjerme henne utover ettermiddagen/kvelden. Må tenke gjennom hva jeg skal si.
|
|
|
#22 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologMen, Polarjenta, treffer han ikke andre barn? Jeg ville definitivt sørget for å være førstemann som informerte, dette er ikke noe jeg ville fortalt om hvis det ble nødvendig i den forstand at jeg ville ventet til han plukket det opp.
|
|
|
#23 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologDet med Utøya satte meg ut såpass så jeg forklarte kort hva som hadde skjedd og sa at vi skal prate mer i morgen. Mellomste fikk med seg nyhetsbildene i stad og ville absolutt se på videre men vi satte på barne-tv og fikk forklart så han forstod hva som hadde skjedd.
|
|
|
#24 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg fikk ikke med meg det som har skjedd på Utøya før jentene var i seng i kveld pga veldig kort natt natt til i dag. Jeg informerte kort om det som hadde skjedd i byen. En av jentene uttrykker veldig tydelig at hun ikke vil høre om det, at hun blir redd og at vi ikke skal snakke til henne om det. Den andre vil gjerne ha informasjon og virker ha et relativt distansert forhold til ting. Jeg er virkelig i tvil om hva jeg skal gjøre i morgen. Jeg må jo fortelle, all den tid de leser avisoverskrifter og snakker med andre, men jeg vet ikke riktig hva og hvordan jeg skal si ting.
|
|
|
#25 |
|
snur
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologAkkurat nå synes jeg det er litt ekkelt at ikke ungene er hjemme hos oss. De er hos mormor og bestefar. Vi som skulle ha en fin kveld på konsert sitter nå hjemme og ser nyheter og griner og lengter etter at ungene skal komme hjem i mrg. formiddag
|
|
|
#26 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykolog
Han vet at det har vært en bombeeksplosjon, så han vet at det har skjedd, men han har ikke spurt noe mer. Han kommer nok ikke til å treffe så veldig mange andre barn denne perioden nei.
|
|
|
|
#27 |
|
Unik
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologHvor gammel er din, Polarjenta? Vi har ihvertfall ikke informert vår 4,5-åring. Han har ferie 3 uker til og treffer lite andre barn. Nyheter ser vi ikke på med ham i nærheten.
|
|
|
#28 |
|
maler
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologVi har ikke snakket med våre idag og har ikke hatt på nyheter som de har sett. Men vi snakker med dem i morgen. Sannsynligvis er det litt mindre kaotisk da, man har bedre oversikt og greier å gi dem et litt mer ferdigfordøyd bilde.
|
|
|
#29 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologSitat fra den nettsida det linkes til.
|
|
|
#30 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologGuttene mine har ikke spurt noe mer om det som har skjedd. De har vært mest opptatt av at jeg gråt så mye at jeg ikke klarte å snakke med de. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Unik
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologHer har det ikke vært gråting og ingen påskrudde tv'er.
|
|
|
#32 |
|
Jeg gråt fordi jeg ikke visste om min beste venninne var ok eller ikke. Hun jobber i et av departementene. Ellers hadde jeg nok ikke grått. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Unik
Sier ikke at det er feil å gråte, uansett om man kjenner noen der eller ei. Men det øker jo behovet for å forklare for barna.
|
|
|
#34 |
|
Ja det er jo klart. Jeg fikk helt panikk og klarte ikke å holde det inne. Jeg er ikke en som gråter lett egentlig, men broren min som er brannmann ringte meg for å snakke om det, og da bare rant det over for meg. Jeg fikk ikke svar fra venninna mi, og akkurat da kom gutta inn på stua der jeg satt. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Tittel og tittel....
|
Han blir snart 6.
|
|
|
|
#38 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg har ikke fortalt noe særlig til minstemann på seks år - men jeg har sagt at det har skjedd en ulykke, for han har jo fanget opp at vi har vært opptatt av noe. Kommer ikke til å si noe mer til han, jeg syns ikke man trenger å skremme opp små unger unødig. De eldste på ti og tolv år har fått vite sannheten - det vi vet så langt, altså at noen har gjort dette med vilje, og at mange er drept. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Carpe Diem!
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologTakk for link. Godt å se jeg har gjort det riktig så langt da ihvertfall. Vurderer også å legge meg inn samman med gutta i natt så vi sover på samme rom. Ikke for å skremme dem men for å være der om de skulle våkne og være redd midt på natten.
|
|
|
|
#40 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologEldste jenta her er snart 6 og jeg har snakket litt med henne om det. Har sagt det har vært en bombe i Oslo og at flere er døde. Jeg merker at hun ikke helt skjønner hva som har skjedd, men hun var litt opptatt av om det var barn som var døde. Nå har jeg ikke gått i detaljer om alt som har skjedd, ser ikke at det er nødvendig, men ettersom vi bor like utenfor Oslo og har bodd i byen, så synest jeg det er ok å snakke om det. |
|
|
|
![]() |
|
|