Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykolog

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-11, 22:57   #21
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykolog

Jeg har ikke fortalt om det som skjedde på Utøya ennå. Det ble plutselig så voldsomt, at jeg måtte skjerme henne utover ettermiddagen/kvelden. Må tenke gjennom hva jeg skal si.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 23:03   #22
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, Polarjenta, treffer han ikke andre barn? Jeg ville definitivt sørget for å være førstemann som informerte, dette er ikke noe jeg ville fortalt om hvis det ble nødvendig i den forstand at jeg ville ventet til han plukket det opp.

Akkurat nå er den unge mannen og jeg borte-vekk i et annet land, men jeg fortalte ham det likevel. Tenk om han skulle plukket det opp ad omveier? Jeg tenker at det tryggeste er å få vite om skumle ting på kontrollerte former.

Gammel 22-07-11, 23:03   #23
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det med Utøya satte meg ut såpass så jeg forklarte kort hva som hadde skjedd og sa at vi skal prate mer i morgen. Mellomste fikk med seg nyhetsbildene i stad og ville absolutt se på videre men vi satte på barne-tv og fikk forklart så han forstod hva som hadde skjedd.

Gammel 22-07-11, 23:09   #24
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg fikk ikke med meg det som har skjedd på Utøya før jentene var i seng i kveld pga veldig kort natt natt til i dag. Jeg informerte kort om det som hadde skjedd i byen. En av jentene uttrykker veldig tydelig at hun ikke vil høre om det, at hun blir redd og at vi ikke skal snakke til henne om det. Den andre vil gjerne ha informasjon og virker ha et relativt distansert forhold til ting. Jeg er virkelig i tvil om hva jeg skal gjøre i morgen. Jeg må jo fortelle, all den tid de leser avisoverskrifter og snakker med andre, men jeg vet ikke riktig hva og hvordan jeg skal si ting.

Gammel 22-07-11, 23:12   #25
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Akkurat nå synes jeg det er litt ekkelt at ikke ungene er hjemme hos oss. De er hos mormor og bestefar. Vi som skulle ha en fin kveld på konsert sitter nå hjemme og ser nyheter og griner og lengter etter at ungene skal komme hjem i mrg. formiddag Skal lese linken når tankene har roet seg så vi er forberedt på hva vi skal si.

Gammel 22-07-11, 23:13   #26
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Men, Polarjenta, treffer han ikke andre barn? Jeg ville definitivt sørget for å være førstemann som informerte, dette er ikke noe jeg ville fortalt om hvis det ble nødvendig i den forstand at jeg ville ventet til han plukket det opp.

Akkurat nå er den unge mannen og jeg borte-vekk i et annet land, men jeg fortalte ham det likevel. Tenk om han skulle plukket det opp ad omveier? Jeg tenker at det tryggeste er å få vite om skumle ting på kontrollerte former.

Han vet at det har vært en bombeeksplosjon, så han vet at det har skjedd, men han har ikke spurt noe mer. Han kommer nok ikke til å treffe så veldig mange andre barn denne perioden nei.

Gammel 22-07-11, 23:17   #27
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor gammel er din, Polarjenta? Vi har ihvertfall ikke informert vår 4,5-åring. Han har ferie 3 uker til og treffer lite andre barn. Nyheter ser vi ikke på med ham i nærheten.

Gammel 22-07-11, 23:23   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke snakket med våre idag og har ikke hatt på nyheter som de har sett. Men vi snakker med dem i morgen. Sannsynligvis er det litt mindre kaotisk da, man har bedre oversikt og greier å gi dem et litt mer ferdigfordøyd bilde.

Gammel 22-07-11, 23:24   #29
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat fra den nettsida det linkes til.

Det er bedre at dere tar opp en samtale med dem enn å tenke at de sikkert ikke er opptatt av dette

Jeg har forklart litt for 6-åringen, da hun lurte på hvorfor jeg satt alene på soverommet og så på tv. Må vel fortelle litt mer i morgen, dette var før Utøya.

Gammel 22-07-11, 23:25   #30
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guttene mine har ikke spurt noe mer om det som har skjedd. De har vært mest opptatt av at jeg gråt så mye at jeg ikke klarte å snakke med de.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 23:28   #31
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Her har det ikke vært gråting og ingen påskrudde tv'er.

Gammel 22-07-11, 23:30   #32
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Her har det ikke vært gråting og ingen påskrudde tv'er.

Jeg gråt fordi jeg ikke visste om min beste venninne var ok eller ikke. Hun jobber i et av departementene. Ellers hadde jeg nok ikke grått.

Gammel 22-07-11, 23:34   #33
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg gråt fordi jeg ikke visste om min beste venninne var ok eller ikke. Hun jobber i et av departementene. Ellers hadde jeg nok ikke grått.

Sier ikke at det er feil å gråte, uansett om man kjenner noen der eller ei. Men det øker jo behovet for å forklare for barna.

Gammel 22-07-11, 23:36   #34
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Sier ikke at det er feil å gråte, uansett om man kjenner noen der eller ei. Men det øker jo behovet for å forklare for barna.

Ja det er jo klart. Jeg fikk helt panikk og klarte ikke å holde det inne. Jeg er ikke en som gråter lett egentlig, men broren min som er brannmann ringte meg for å snakke om det, og da bare rant det over for meg. Jeg fikk ikke svar fra venninna mi, og akkurat da kom gutta inn på stua der jeg satt.

Gammel 22-07-11, 23:37   #35
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Veldig fin link, takk!

Gammel 22-07-11, 23:38   #36
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Ja det er jo klart. Jeg fikk helt panikk og klarte ikke å holde det inne. Jeg er ikke en som gråter lett egentlig, men broren min som er brannmann ringte meg for å snakke om det, og da bare rant det over for meg. Jeg fikk ikke svar fra venninna mi, og akkurat da kom gutta inn på stua der jeg satt.

en veldig normal reaksjon fra din side, og du får nok forklart guttene dine mer imorgen.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 23:54   #37
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Hvor gammel er din, Polarjenta? Vi har ihvertfall ikke informert vår 4,5-åring. Han har ferie 3 uker til og treffer lite andre barn. Nyheter ser vi ikke på med ham i nærheten.

Han blir snart 6.

Gammel 22-07-11, 23:59   #38
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke fortalt noe særlig til minstemann på seks år - men jeg har sagt at det har skjedd en ulykke, for han har jo fanget opp at vi har vært opptatt av noe. Kommer ikke til å si noe mer til han, jeg syns ikke man trenger å skremme opp små unger unødig. De eldste på ti og tolv år har fått vite sannheten - det vi vet så langt, altså at noen har gjort dette med vilje, og at mange er drept.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 00:10   #39
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for link. Godt å se jeg har gjort det riktig så langt da ihvertfall. Vurderer også å legge meg inn samman med gutta i natt så vi sover på samme rom. Ikke for å skremme dem men for å være der om de skulle våkne og være redd midt på natten.

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 02:04   #40
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Eldste jenta her er snart 6 og jeg har snakket litt med henne om det. Har sagt det har vært en bombe i Oslo og at flere er døde. Jeg merker at hun ikke helt skjønner hva som har skjedd, men hun var litt opptatt av om det var barn som var døde. Nå har jeg ikke gått i detaljer om alt som har skjedd, ser ikke at det er nødvendig, men ettersom vi bor like utenfor Oslo og har bodd i byen, så synest jeg det er ok å snakke om det.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.