Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-11, 23:13   #121
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?

Ja, det er klart det skal diskuteres. Det har det da også blitt til nå. Det jeg mener med backlash er at jeg er redd pendelen skal svinge forbi det ganske rolige midtpunktet der den har gått til nå, vekslende mellom litt for PK til litt for grumsete, og helt ut i at "Eurabia" blir diskutert på ramme alvor. Debatter svinger ofte som pendler. Og når den nå er dratt helt ut i en kraftig reaksjon mot alt som smaker fremmedfiendtlig, er jeg redd den kommer til å svinge like hardt andre veien etterpå.

Integrering skal selvsagt diskuteres. Men de tingene dette manifestet beskriver går jo langt utenfor det. Og jeg er redd for at pendelen skal svinge så langt at de begrepene rekker å smyge seg inn.

Gammel 26-07-11, 23:17   #122
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?

Jeg synes det ville være svært gledelig om vi fikk en offentlig diskusjon om Eurabia. Jeg tror Norge (selv om forståelig av historiske grunner) gjør seg selv en stor bjørnetjeneste ved å sensurere den slags ytringer. Nå er tiden kommet for å fjerne den sensuren. Røyk dem ut. Svar dem.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 23:21   #123
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers har jeg etter dette skjedde klikket litt mer aktivt inn på linker til blogger og Facebook-profiler jeg ikke har giddet å se så mye på før. Jeg har ikke (bank i bordet) hatt en eneste rasisitisk status på feeden min, men derimot har jeg en venn som støtt og stadig "liker" og debatterer på blogger og poster som er på den ganske radikale politiske islam-siden, for ikke å snakke om anti-israelske. Det er tilsynelatende oppegående, intelligente og høyt utdannede mennnesker, mange av dem av det som virker som vestlig bakgrunn, som bruker "protokollene" som kilde for å underbygge synspunktene sine.

De har også som en populær forklaringsmodell for terrorhandlingene som har rammet Norge, at det hele er iscenesatt av Israelsk etterretning, som hevn for Norges Israelfiendtlige holdninger.

Jeg er veldig redd for polarisering av denne debatten.

Gammel 27-07-11, 00:00   #124
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Høyre-ekstremist, faktisk... Det ville nok kommunisten Grieg vært lite fornøyd med å bli kalt.

Edvard, ikke Nordahl...Legendarisk komponist, men nasjonalromantikk på sitt mest utrerte.

Gammel 27-07-11, 00:02   #125
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Edvard, ikke Nordahl...Legendarisk komponist, men nasjonalromantikk på sitt mest utrerte.

I likhet med absolutt alle samtidige malere, diktere og forfattere. Det var en greie de drev med på slutten av attenhundretallet. Særlig i land som ikke var selvstendige nasjoner, Irland, Norge osv. Hvor var du egentlig da de andre hadde historie, samfunnsfag og norsk?

Gammel 27-07-11, 00:06   #126
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

I likhet med absolutt alle samtidige malere, diktere og forfattere. Det var en greie de drev med på slutten av attenhundretallet. Særlig i land som ikke var selvstendige nasjoner, Irland, Norge osv. Hvor var du egentlig da de andre hadde historie, samfunnsfag og norsk?

Ja, i hans samtid var alle nasjonsbyggere. Man kan vel si det samme om Paasche Aasen og Gerhardsen i etterkrigstiden og. De hadde et realistisk prosjekt på gang. Bra folk.

Gammel 27-07-11, 00:16   #127
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi må jo kunne føre en innvandringsdebatt, integreringsdebatt. Legger man lokk på det så vil det jo koke over.

Men jeg håper den vil kunne holdes på et saklig nivå, og ikke på et skremsels-nivå som Tybring-Gjedde slenger rundt seg med. Ord som tilforveksling ligner på mye av det man finner i ABBs manifest.

Sjekk Petter Nomes kommentar: http://www.nyemeninger.no/alle_menin.../thread162876/

Og merk dere der i kommentaren til dette fra Pål Hatlem hva Tybring-Gjedde har sagt. (Opprinnelig er dette skrevet i en kronikk på trykk, men den gjengis en rekke ganger i tiden etterpå)

Legger i tillegg til Carl I Hagens klassiske: 'alle muslimer er ikke terrorister, men alle terrorister er muslimer'

Det må gå an å håpe på en jevnt over mer saklig debatt enn dette.

Gammel 27-07-11, 00:23   #128
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

All erfaring med pendeleffekten peker dessverre mot at debatten vil bli at annet enn saklig og moderat, er jeg redd. Tybring-Gjedde vil bli småtteri.

Gammel 27-07-11, 01:08   #129
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Begrepet grusomt har for meg fått en ny dimensjon.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 02:07   #130
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Trodde du snakket om Til Ungdommen.
Forøvrig stiller jeg meg bak HVs spørsmål...

Tybring-Gjedde er ikke den smareste debattanten, nei. Men jeg har faktisk debattert med to på nett i dag som er helt enig med ham i den kronikken det vises til i Nome-debatten, og der synspunktene finnes omtrent ordrett i manifestet

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 02:12   #131
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

All erfaring med pendeleffekten peker dessverre mot at debatten vil bli at annet enn saklig og moderat, er jeg redd. Tybring-Gjedde vil bli småtteri.

Kanskje. Men få det frem i lyset tenker jeg likevel. De skumle teoriene og tankene blir mindre farlige når de blir debattert åpent tror jeg. Det er garantert endel som leser det manuskriptet og som har lest endel av det han bygger det på som synes det er interressant og høres plausibelt ut. På samme måte som det er mange som leser fullstendig ubegrunnet informasjon om andre emner og sluker det rått fordi det er interressant og til dels overbevisende skrevet. Jeg tror det er viktig at det foregår en åpen debatt om dette slik at det ikke får forbli uimotsagt.

Gammel 27-07-11, 11:05   #132
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg imøteser også en sånn debatt. Når jeg ser tilbake på gamle innlegg ser jeg at jeg har prøvd å integreringsspørsmål opp her, for noen år siden.
Det er ikke like aktuelt for meg lengre, da jeg har flyttet til et norsk-dominert område.
Men tror det er viktig at det blir debattert!
Da særlig hvordan unngå "white flight" fra groruddalen.
Hva skal man gjøre. Busse elever? Hindre folk å bosette seg hvor man vil?
Er det greit at det er 100 % fremmedspråklige på en skole?
Hva kan man gjøre for å få de norske til å bli igjen i innvandrerdominerte områder? Jeg turte rett og slett ikke å la barna skulle gå på en skole med over 80 % fremmedkulturelle. Og etter det jeg hører om den skolen, så tror jeg jeg har gjordt et rett valg. Ihvertfall med de behovene som det ene barnet mitt har.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 15:39   #133
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg synes det ville være svært gledelig om vi
fikk en offentlig diskusjon om Eurabia.

Jeg synes ikke en offentlig diskusjon om «Eurabia» er spesielt interessant. «Eurabia» er på linje med «Zions vises protokoller»; det er en konstruksjon, en rimelig skrudd idé om virkeligheten. Dersom vi skal «diskutere» denne konstruksjonen som noe annet en vrangforestilling, som om den skulle beskrive virkeligheten, gir vi den en legitimitet den og dens proponenter på ingen måte fortjener.

Ja, vi skal diskutere innvandring, integrering, osv., men vi skal gjøre det på saklige premisser, vi skal ikke gi ekstremistene definisjonsmakten og la dem få føre debatten på sin banehalvdel. Når temaet for samfunnsdebatten sklir umerkelig fra «innvandring» via «integreringsproblematikk» til «muslimproblemet» har vi tapt, da er det de som legger premissene.

Sitat:

Jeg tror Norge (selv om forståelig av historiske grunner) gjør seg selv en stor bjørnetjeneste ved å sensurere den slags ytringer. Nå er tiden kommet for å fjerne den sensuren.

Unnskyld, hva er det du sikter til nå? «Sensur» innebærer (offentlig) forhåndskontroll med massmedier - mener du dette foregår i Norge, og kan du i så fall gi noen eksempler?

Såvidt jeg kan skjønne, er det fritt frem for enhver i dette landet å skaffe seg informasjon om f.eks. «Eurabia». Jeg får 2 millioner treff på Google (for øvrig nesten like mange som for «Zion protocols»). Eller kanskje det er sånn at jeg egentlig burde fått 4 millioner treff, men halvparten blir sensurert?

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 19:29   #134
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Jeg synes ikke en offentlig diskusjon om «Eurabia» er spesielt interessant. «Eurabia» er på linje med «Zions vises protokoller»; det er en konstruksjon, en rimelig skrudd idé om virkeligheten. Dersom vi skal «diskutere» denne konstruksjonen som noe annet en vrangforestilling, som om den skulle beskrive virkeligheten, gir vi den en legitimitet den og dens proponenter på ingen måte fortjener.

Veldig, veldig enig.

Gammel 27-07-11, 19:43   #135
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Chiffre, jeg uttrykte meg veldig uklart. Jeg mente ikke å diskutere konstruksjonen "Eurabia" på en bokstavelig måte, jeg mente diskusjon om at slike fenomener faktisk oppstår og også diskutere med dem som skaper dem og tror på dem. Og de er ikke fremme i den offentlige debatten, de holder seg på sine egne nettsider, blant annet. Og personlig synes jeg det er uheldig. Det betyr ikke at jeg ønsker å gi ekstremister definisjonsmakt, men at det debatteres i større grad. Det betyr også at de kommer mer til ordet i offentligheten enn det som hittil har vært tilfelle.

Gammel 27-07-11, 19:46   #136
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ok, jeg står frem som enten , eller utsatt for tidligere nevnte "sensur", jeg kan ikke huske å ha hørt om Eurabia, og noen må enten forklare meg, eller så må jeg google...

:naiv, sensurert eller bare i ammetåke?:

Gammel 27-07-11, 20:01   #137
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Ordet "sensur" er jo veldig infisert. Men jeg hadde heller aldri hørt om Eurabia før, enda det åpenbart finnes en gjeng der ute som snakker mye om det. Det er jo temmelig skummelt.

Gammel 27-07-11, 20:22   #138
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er vanskelig å forholde seg til disse ytringene, og hvor mye rom de skal gis. ABB skal visstnok ha sendt inn leserbrev til aviser, som aldri kom på trykk. Avisredaksjoner trykker jo ikke hva som helst, man må jo kunne påberope seg visse standarder for form og innhold, saklighet i argumentasjon etc (skjønt, Aftenposten trykket jo et leserbrev fra en indignert skipsreder som var snurt fordi han ikke fikk bygge i strandsonen, noe han mente gikk ut over hans lykke som menneske, stakkars!). Skal man nå, pga de grusomme terroranslagene, plutselig snu og gi fanatikere med rasistisk argumentasjon få spalteplass, selv om det de sier åpenbart ikke henger på greip? Er ikke det å gi etter for terroren? Vi skal svare med mer åpenhet og demokrati, men det er ikke det samme som å sette av plass til hva som helst. FrP har jo allerede masse plass i offentligheten, jeg tror ikke det er et utstrakt problem at den brune høyresida ikke får komme til.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 20:39   #139
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg synes det er vanskelig å forholde seg til disse ytringene, og hvor mye rom de skal gis. ABB skal visstnok ha sendt inn leserbrev til aviser, som aldri kom på trykk. Avisredaksjoner trykker jo ikke hva som helst, man må jo kunne påberope seg visse standarder for form og innhold, saklighet i argumentasjon etc (skjønt, Aftenposten trykket jo et leserbrev fra en indignert skipsreder som var snurt fordi han ikke fikk bygge i strandsonen, noe han mente gikk ut over hans lykke som menneske, stakkars!). Skal man nå, pga de grusomme terroranslagene, plutselig snu og gi fanatikere med rasistisk argumentasjon få spalteplass, selv om det de sier åpenbart ikke henger på greip? Er ikke det å gi etter for terroren? Vi skal svare med mer åpenhet og demokrati, men det er ikke det samme som å sette av plass til hva som helst. FrP har jo allerede masse plass i offentligheten, jeg tror ikke det er et utstrakt problem at den brune høyresida ikke får komme til.

Spesialbehandling for å komme frem skal de ikke få. De får skrive ting av kvalitet de som alle andre. (Eller holde seg i lokalpressa hvor kravene virkelig ikke er så høye som ... noen jeg vet om. )
Men jeg tror at dersom de feks har greid å stable seg opp et parti her og der - ala Norgespartiet - så kan de gjerne få seg en rask intervjurunde eller delta i debatter når det drar seg mot valg ihvertfall. Og at hvis det nå skulle dukke opp et innlegg her og der som er såpass brukbart forfattet at det går an å trykke det, så la det trykkes og la det få motsvar.

Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 20:54   #140
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

FrP har jo allerede masse plass i offentligheten, jeg tror ikke det er et utstrakt problem at den brune høyresida ikke får komme til.

Jeg synes ikke det ville være spesielt behagelig jeg heller, men det viser seg at disse anti-islamistene helt har gitt opp demokratiet og heller debatterer seg imellom uten ytre korreksjon, og da vil jeg personlig heller ha det frem i lyset.

Nå tror jeg heldigvis ikke at det er mange som ABB i Norge, men jeg kjenner minst en som har meninger jeg hittil bare har avskrevet som "merkelige" og ikke verdig diskusjon. Det skal jeg tenke litt mer på nå, kjenner jeg.

Men vi får se. Kanskje hele gjengen har innsett hvor far-off de er og blir kulturmarxister.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.