|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
maler
|
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Det høres ut som du har katteproblemer ganske langt over snittet. Normale katter angriper ikke søppelposer. Det er ikke et villkattproblem dere har egentlig?
|
|
|
#42 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)
Jeg har også prøvd det meste. Kattehatende hund i bånd i hagen (lånt) og negravde rosekvister er det eneste som har hatt effekt. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Ja, det glemte jeg jo - kattene går naturligvis inn til alle andre enn eierne, særlig på verandaene. Det er alt annet enn gøy og mange plages veldig.
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Max: konsekvensene av å ha katter inne hadde vært ganske store, mtp hvordan de holder bestandenav mus osv nede. Å holde en katt inne er vel heller ikke til mange katters beste. Og, det er strengt tatt ikke båndtvang på hunder hele året heller. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
søt
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Det er båndtvang i tettbebygd strøk jo, og det er direkte uansvarlig å ha hunder løse pga alle som er redd hunder, barn, andre hunder etc. Dårlig argument.
|
|
|
#46 |
|
maler
|
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Jeg synes også det er slitsomt med katter som kommer og tisser på trappen eller som hyler utenfor vinduet. Ikke minst fordi husets katt blir så stresset av det, hun tror jo hun må svare.
|
|
|
#47 |
|
søt
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Mulig det er en del streifkatter her ja.
|
|
|
#48 |
|
|
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Men magica, hva med alle de som ikke har hunden i bånd? Hva har du tenkt å gjøre med de? Katter er rovdyr, mener dere at man bør gjøre det forbudt, hvordan skal man håndheve det? Så du mener det er greit da å få økt bestand av skadedyr? |
|
|
|
|
|
#49 |
|
søt
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Som hundeeier må jeg si at de eneste gangene jeg møter hunder som ikke er i bånd er i lysløypa og i skogen, og det irriterer meg men ikke til vettet. Da er man tross alt på tur vekk fra hus og de fleste folk.
|
|
|
#50 |
|
maler
|
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Ellers tenker jeg at hvis det kommer en regel om båndtvang på katter i bystrøk innebærer jo ikke dette noe annet enn at man må tenke gjennom hva slags katt man anskaffer seg. Dette er ukjent tankegang blant folk, for katter er jo noe man får gratis nærmest uten å ha tenkt gjennom det og så viser lynnet seg etterhvert. Katter er også ulike etter rase og de er individer med ulike behov for mosjon, selskap av andre katter og mennesker, hjerneføde etc. Det gjør at det ikke er alle katter som passer like godt i bystrøk. Vi har en katterase som er mer opptatt av sosial omgang enn av klatring og jakt, og dermed passer hun fint til å være bykatt. Hundeeiere må jo også tenke sånn, eller man bør i hvertfall gjøre det. Man skaffer seg ikke en bordercollie hvis man ikke har mulighet til å trene den mye og ofte både mentalt og fysisk. En hund som er kjøpt kun pga eksteriøret og som ikke får trening og utfordringer i tråd med gemyttet er bare trist. Katter er ikke så annerledes, de bør anskaffes til den familien og miljøet de skal bo i. Skogkatter i blokkbebyggelse, jeg vet ikke hvor vellykket det kan bli for eksempel. Eller persere som musefangere på gård.
|
|
|
#51 |
|
|
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Og: på de sidene jeg fant nå så er det ikke båndtvang utenom fra april til august. Men hundene skal kunne ropes tilbake til fører ellers. Utenom dette er det opp til enhver kommune, og man kan sette inn ekstra perioder med båndtvang når det er nødvendig mtp vilt osv. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
søt
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Katta: veldig klokt. Vi har hatt flere her i borettslaget som har søkt om innekatt, og det har vært en helt vanlig katt som jo har løpt i gardinene etter 2 uker. Den må jo være ute ellers er det vel dyreplageri. Men folk skaffer seg bare katter i tide og utide.
|
|
|
#53 |
|
|
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Ogå mener du at løse hunder i skogen er greit siden man er på vei vekk fra folk???? Hva med viltet i skauen? Tror ikke det blir lett å få vekk katter, og mulig det ikke er ønskelig heller, mtp mus osv. Men den ser du ikke? |
|
|
|
|
|
#54 |
|
søt
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)De fleste kommuner følger vel heldigvis denne delen av loven også:
|
|
|
#55 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Du får plante en hel skog av kattemynte i god avstand til der dere bor, nær katteeierne, så holder de seg i nærheten av den. :løsningsorientert:
|
|
|
#56 |
|
søt
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Trixie: nei, jeg sa jo at jeg ikke syns noe særlig om løse hunder i skogen. Men da er det jo som du siterer: eieren skal kunne kalle den inn. Jeg liker det ikke!
|
|
|
#59 |
|
søt
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Vakthold? Vi har en jakthund. Ikke at den også bjeffer på folk som ringer på, men det er mest for å overdøvee dørklokka/passe på flokken.
|
|
|
#60 |
|
maler
|
Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)Nå finnes det jo grenser for hvor mange katter som er ønskelig for å holde musebestanden nede. Jeg tror for eksempel fint 1-2 katter kunne dekke hele rekkehusområdet vi bor i hvis det er nødvendig med noen over hodet, for noen katter vil det nok alltid være som går løse. Men det stedet man burde begynne med kattehold og lovgivning er ikke båndtvang etter min mening, men å ha krav om sterilisering, vaksiner og kastrering for katter som får gå fritt ute. Det ville redusert problemene en hel del. Forhåpentligvis ville man da også måtte betale for en kattunge. Det hadde vært lurt tror jeg, terskelen for å få katt ville blitt hevet til et mer fornuftig nivå.
|
![]() |
|
|