Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hijab - argumenter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-11, 16:27   #21
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hijab - argumenter

Å bære hijab bør være valgfritt for kvinnen. Jeg er ganske sikker på at ikke alle kvinner bærer den valgfritt, men etter påtrykk fra være seg mannen eller andre i miljøet hun oppholder seg.

Gammel 06-08-11, 16:52   #22
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Tilpasse seg vestlig kultur? Hva med de millioner av jentebarn som er født og oppvokst i Europa. De ER Europeiske muslimer og i Europa har vi religionsfrihet, ergo selvfølgelig bestemmer de selv om de ønsker å gå med hibjab eller ei. Vi ønsker ikke å sammenlikne oss med land eller regimer som lager forbud mot enkelte grupper i samfunnet basert på etnisitet, religion eller what have you not.

Om man liker hijab eller ei er en helt annen sak.

Gammel 06-08-11, 17:01   #23
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med vestlige kvinners tildekking av overkroppen? Kanskje det vil føles like vanskelig for en muslimsk kvinne som er vant til hijab å gå uten den, som det ville føles for oss å gå toppløs på Karl Johan?

Og hva om vi søkte jobb som badevakt, og fikk beskjed om at jobbuniformen var røde badeshorts og ellers ingenting?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 17:12   #24
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Reiving av jenteføtter og halsringer er kultur, ikke religion.

Tenker du at det bør være forskjell på om et fenomen er religiøst eller kulturelt begrunnet?

Gammel 06-08-11, 18:24   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De lomelendinger? Smiths venner?

Jeg signerer Lisa og Fnatten, enkelt og greit.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 18:25   #26
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med deg Fnatten. Men det blir for enkelt å si at det bare er å slutte med hijab.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 18:36   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, jeg trodde det var en iPhone-korrektur. Jeg hadde ikke hørt om lomelendinger før.

Gammel 06-08-11, 18:37   #28
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Men er det noen som mener at påbudet om hijab (for dem som følger tradisjonen om at kvinner bruke hijab) ikke har med synet på kvinnens rolle å gjøre?

Jeg tolker dette tydelig som knyttet til et kvinnesyn som ligger veldig langt ifra det synet jeg selv har og som jeg mener er forenelig med et likestilt forhold mellom kvinner og menn.

I diskusjoner om islam kommer jeg til kort på mange punkter; jeg har for lite kunnskap, dette er komplisert. Men jeg legger merke til at også de som har mye kunnskap er uenige; noen mener at plagget brukes frivillig av veldig mange og at det derfor er uproblematisk, mens andre mener at de som bruker det frivillig gjør det vanskeligere for dem som ikke har noe valg. Mange mener at de som mener det motsatte av dem selv, har tolket Koranen feil. Begge synspunkter har jeg hørt fra muslimske kvinner. Selv om noen sikkert bruker det frivillig (noen frivillig p.g.a. mote, noen fordi de mener det står slik i Koranen og noen kanskje "frivillig" slik Maz skrev om over), er det mange som faktisk MÅ dekke til deler av kroppen sin fordi andre har bestemt at det er slik. Da får jeg litt dårlig følelse av at mange er veldig overbevist om de som er negative eller ikke udelt positive til hijab er fordomsfulle, og ønsker å stoppe debatten litt der. Jeg så endel eksempler på dette under diskusjonen om hijab og politiuniform blant annet, der begrunnelsene for at dette ikke skulle bli innført ikke hadde stort med religionen islam å gjøre, men ble likevel tolket som fordomsfullt veldig fort. Alle kritiske synspunkter på ulike ting som kan knyttes til islam er ikke grunnet "fremmedfrykt", uvitenhet eller fordommer. Jeg oppfatter ikke at noen i denne tråden har lagt det frem slik, men jeg opplever at kritikken ganske ofte blir møtt slik i diskusjoner mer generelt (dvs ikke bare i akkurat denne tråden), og da er det vanskelig å få frem nyansene. Det vil gå utover dem som tvinges inn i dette, som har vanskelig for å nå frem med sine synspunkter i en offentlig debatt.

Dette er ikke svart/hvitt. Men det jeg føler at jeg kan uttale meg om, er som sagt at dersom det er en regel som kun gjelder for ett kjønn, så innebærer dette helt åpenbart en mangel på likestilling. Dersom en kvinne må dekke til deler av kroppen sin som menn ikke må, sier det meg noe om kvinnesynet som ligger til grunn. Og det er ganske uavhengig av om de som er så heldige å ha friheten til å velge, velger å bruke hijab likevel. Jeg tror det blir feil at debatten skal handle om dem.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 18:39   #29
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Tenker du at det bør være forskjell på om et fenomen er religiøst eller kulturelt begrunnet?

Og hvor går sklllet mellom religion og kultur?

Gammel 06-08-11, 18:47   #30
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig stor forskjell når en voksen kvinne velger å bruke hijab, og når jenter helt ned til 4-5 år bruker det. Hvilken fireårig jente bruker hijab frivillig. Det har jeg bare ikke noe tro på.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 18:53   #31
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har selv sett fire-fem år gamle hjenter som kommer gledesstrålende i barnehagen med sin første hijab. ENDELIG fikk de lov til å ha sånn fint på hodet som mamma/tante har. De som har vært "beklemt" har vært foreldrene.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 18:55   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Fibi; for meg så hjelper det ikke at småjentene føler seg fine. Det er et voksenplagg, punktum. Jeg ville ikke latt en datter på fire gå i bikini, høye hæler eller full sminke heller.

Gammel 06-08-11, 18:57   #33
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg har selv sett fire-fem år gamle hjenter som kommer gledesstrålende i barnehagen med sin første hijab. ENDELIG fikk de lov til å ha sånn fint på hodet som mamma/tante har. De som har vært "beklemt" har vært foreldrene.

Men det har jo ikke noe med religion å gjøre det. De vil bare se ut som mamma eller tante, det er jo naturlig.

Jeg har hatt elever i småskolen som ikke har satt like stor pris på det.

Gammel 06-08-11, 18:57   #34
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det ville ikke jeg heller. Men poenget er at for mange småjenter er den første hijaben noe de virkelig har sett frem til å få gå med.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 19:00   #35
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg synes det er trist at en liten jente i alderen 4-12 år må gå med hijab. De har ikke tatt noe bevisst valg i forhold til det. Mulig en og annen moden 12 åring.

Gammel 06-08-11, 19:00   #36
Olive Oyl
Sperret

Standard

Er det noen som vet når det er vanlig å begynne med hijab, for dem som må bruke det? Siden det er ment for å "ikke vise mer av det som er tiltrekkende", som det står i Koranen.

Gammel 06-08-11, 19:11   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Olive, det er helt forskjellig fra muslim til muslim.

Gammel 06-08-11, 19:25   #38
Olive Oyl
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Olive, det er helt forskjellig fra muslim til muslim.

Ja, jeg skjønner det. Men det virker som om det er vanlig for mange at jentene begynner å bruke det fra 6-7 års alder. Jeg trodde det var vanlig rundt pubertetsalder, med tanke på begrunnelsen i Koranen. Det jeg har funnet av argumentasjon hittil er at tidlig bruk av hijab er for å "venne dem til det".

Gammel 06-08-11, 19:28   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er kun i de siste åra jeg har sett det på helt små barn, og det er i hovedsak afrikanske muslimer. Men det er fremdeles mest vanlig å vente til tenåra.

Gammel 06-08-11, 19:52   #40
Olive Oyl
Sperret

Standard

Ok.

Her er forresten en artikkel hvor det kommer frem litt nyanser omkring opplevelsen av press (i kommentarfeltet er det folk med ulike synspunkter); Sona Bashash har skrevet artikkelen "De markedsfører hijaben som fritt valg". Anbefales å se litt på i forhold til hovedinnlegget i denne tråden.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:56.