|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hijab - argumenterÅ bære hijab bør være valgfritt for kvinnen. Jeg er ganske sikker på at ikke alle kvinner bærer den valgfritt, men etter påtrykk fra være seg mannen eller andre i miljøet hun oppholder seg.
|
|
|
#22 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hijab - argumenterTilpasse seg vestlig kultur? Hva med de millioner av jentebarn som er født og oppvokst i Europa. De ER Europeiske muslimer og i Europa har vi religionsfrihet, ergo selvfølgelig bestemmer de selv om de ønsker å gå med hibjab eller ei. Vi ønsker ikke å sammenlikne oss med land eller regimer som lager forbud mot enkelte grupper i samfunnet basert på etnisitet, religion eller what have you not.
|
|
|
#23 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hijab - argumenterHva med vestlige kvinners tildekking av overkroppen? Kanskje det vil føles like vanskelig for en muslimsk kvinne som er vant til hijab å gå uten den, som det ville føles for oss å gå toppløs på Karl Johan?
|
|
|
#24 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Hijab - argumenter
Tenker du at det bør være forskjell på om et fenomen er religiøst eller kulturelt begrunnet?
|
|
|
#28 |
|
Sperret
|
Sv: Hijab - argumenterMen er det noen som mener at påbudet om hijab (for dem som følger tradisjonen om at kvinner må bruke hijab) ikke har med synet på kvinnens rolle å gjøre? |
|
|
|
|
|
#29 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Og hvor går sklllet mellom religion og kultur?
|
|
|
#30 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hijab - argumenterJeg synes det er veldig stor forskjell når en voksen kvinne velger å bruke hijab, og når jenter helt ned til 4-5 år bruker det. Hvilken fireårig jente bruker hijab frivillig. Det har jeg bare ikke noe tro på. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hijab - argumenterJeg har selv sett fire-fem år gamle hjenter som kommer gledesstrålende i barnehagen med sin første hijab. ENDELIG fikk de lov til å ha sånn fint på hodet som mamma/tante har. De som har vært "beklemt" har vært foreldrene.
|
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hijab - argumenterFibi; for meg så hjelper det ikke at småjentene føler seg fine. Det er et voksenplagg, punktum. Jeg ville ikke latt en datter på fire gå i bikini, høye hæler eller full sminke heller.
|
|
|
#33 |
|
Men det har jo ikke noe med religion å gjøre det. De vil bare se ut som mamma eller tante, det er jo naturlig. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hijab - argumenterNei, det ville ikke jeg heller. Men poenget er at for mange småjenter er den første hijaben noe de virkelig har sett frem til å få gå med.
|
|
|
|
#35 |
|
Sv: Hijab - argumenterJeg synes det er trist at en liten jente i alderen 4-12 år må gå med hijab. De har ikke tatt noe bevisst valg i forhold til det. Mulig en og annen moden 12 åring. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Sperret
|
Ja, jeg skjønner det. Men det virker som om det er vanlig for mange at jentene begynner å bruke det fra 6-7 års alder. Jeg trodde det var vanlig rundt pubertetsalder, med tanke på begrunnelsen i Koranen. Det jeg har funnet av argumentasjon hittil er at tidlig bruk av hijab er for å "venne dem til det". |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Sperret
|
Sv: Hijab - argumenterOk. |
|
|