Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Motivasjon og belønning

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-11, 14:30   #21
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Motivasjon og belønning

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg brukte opp all min motivasjon og viljestyrke da jeg sluttet å røyke. Nå er det helt tomt og det må MYE belønning til for at jeg skal få ræven i gir.

Men er det ikke veldig deilig å ha fått luktesans og sånt tilbake da? Eller er du fortsatt der at det går med motivasjon for å holde deg røykfri?

Hjelper det hvis jeg sier at det blir helt bra til slutt? Jeg pleier ikke å tenke på at jeg har røkt noengang unntatt når jeg kommer på det hvis noen sier sånn som du sa nå - og da slår det meg "fader - jeg røyka jo førti om dagen jeg. " Også kjennes det helt fremmed ut.

Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 14:31   #22
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er altfor dårlig på å gi meg selv belønninger, det skjønner jeg nå. Jeg ga meg selv en dyr veske da jeg var ferdig utdannet, ellers er det fint lite. Men jeg er fæl på å kjøpe nye ting jeg vil ha "bare fordi jeg fortjener det". Det er egentlig motivasjon nok, selv om det ikke er direkte knyttet til en oppgave/ et mål jeg har satt meg.

Tror jeg må få meg noen mål med tilhørende belønninger gitt.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 17:10   #23
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Akkurat nå fikk jeg veldig lyst til å belønne meg selv med en god kaffekopp, en is eller kanskje en brus. Men kantina er stengt, nærsjappa er stengt og alt er bare begredelig.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 17:31   #24
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men er det ikke veldig deilig å ha fått luktesans og sånt tilbake da? Eller er du fortsatt der at det går med motivasjon for å holde deg røykfri?

Luktesansen var vel befart, faktisk, og formen var bedre da enn nå.
Det er jo snart 4 år siden, så jeg trenger ikke bruke så mye motivasjon nå, heldigvis.
Men jeg brukte det opp, så jeg klarer ikke å slutte å drikke brus og spise sjokkis. :dobbelt-sukk:

Gammel 02-08-11, 17:37   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Åh - sånn. ()

Men du - kan du ikke bare spise litt sjokkis og drikke brus og kose deg da?

Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 21:02   #26
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har syklet til jobb noen mnd i året. Det er 970,- spart pr mnd. Men 2,5 mil om dagen kan være tungt, kaldt og surt. I de månedene kjøper jeg meg dyre klær, frisør og annet.

Gammel 05-08-11, 13:26   #27
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Jeg har syklet til jobb noen mnd i året. Det er 970,- spart pr mnd. Men 2,5 mil om dagen kan være tungt, kaldt og surt. I de månedene kjøper jeg meg dyre klær, frisør og annet.

Så flink du er! Jeg har omtrent akkurat like lang vei som deg til/fra jobb, og jeg skulle veldig gjerne ha klart å syklet i alle fall når det ikke er vinter.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 13:36   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tidligere vært altfor god til å bruke mat som belønning. Det forsøker jeg å slutte med.

Nå har jeg klart en liten ting som jeg har jobbet med, og premien var et abonnement på et magasin. Og så jobber jeg med å finne andre ting som jeg trenger, men jeg har godt av å vente på. Eks: nye solbriller, en litt dyr veske.

Målet for 2011 er at jeg skal klare 104 treningsøkter. Jeg ligger på skjema, og har høy takt for tiden. Jeg har faktisk ikke bestemt premien min. Det er litt dumt, for da har det lett for å forsvinne. Og jeg synes at jeg skal premiere ting jeg har jobba for.

Gammel 05-08-11, 20:23   #29
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Jeg belønner vel omtrent aldri meg selv, men jeg gjør gjerne slike ting som andre her bruker som belønning, helt uten å tenke over om jeg har fortjent eller ikke.

Når det gjelder ting jeg egentlig ikke har lyst til, synes jeg det fungerer best å ikke tenker og kjenne etter så mye, men heller bare gjøre det. For å kunne gjøre noe morsomt isteden. Det er jo en slags belønning, kanskje.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 20:56   #30
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er fæl til å belønne meg selv for god innsats, sånn halvveis, eller ikke engang det, ut i "prosjektene" mine. Men det skal jeg ha - jeg nyter belønningene godt!

Skal jeg svare litt mer alvorlig, må jeg si at indre motivasjon er det som får meg til å gjøre en skikkelig innsats. Belønning funker ikke egentlig på meg. (Men ikke si det til hun over.)

Gammel 05-08-11, 21:07   #31
Olive Oyl
Sperret

Standard

Hun over..?

Gammel 05-08-11, 22:50   #32
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Skal jeg svare litt mer alvorlig, må jeg si at indre motivasjon er det som får meg til å gjøre en skikkelig innsats. Belønning funker ikke egentlig på meg. (Men ikke si det til hun over.)

Jepp. Belønninger funker ikke for meg.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 00:17   #33
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Olive Oyl: den andre meg ...

Gammel 06-08-11, 01:57   #34
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg driver ikke med belønning, belønningen er å gjennomføre det jeg har planlagt.

Jeg jogger/trener og belønningen er at jeg føler meg bedre. Jeg vasker/rydder hus og belønningen er at det er reint og ryddig og at jeg trives bedre. Jeg jobber mye, belønningen er indre tilfredstillelse og et godt forhold til de jeg jobber med.
De gangene jeg har drevet med belønning er når jeg har gått ned i vekt. Da kjøper jeg meg nye klær.

Jeg drikker når jeg vil, spiser det jeg vil når jeg vil, kjøper meg det jeg vil og går til frisøren når jeg vil. :enkel sjel:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 02:00   #35
Olive Oyl
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Olive Oyl: den andre meg ...

Aha. :treg:

Gammel 06-08-11, 11:09   #36
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Prøver å slutte med belønning, det har kostet meg alt for mange kilo. Det gjelder som regel små-prosjekter da, som husarbeid, hard dag på jobben og slikt.

For større ting er det mer den indre motivasjonen som driver. Belønningen er egentlig å greie å gjennomføre. På slikt er jeg enten eller. Enten vil jeg gjennomføre og da gjør jeg det ferdig ellers så gidder jeg ikke begynne. Masse halvt påbegynte, avbrutte prosjekter er det verste jeg vet.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 11:13   #37
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg er mest avhengig av indre motivasjon, så jeg driver egentlig ikke med egenbelønning. Dog hender det at jeg kjøper meg ting jeg har lyst på og påstår at det er belønning for et eller annet.

Jeg jobber mye nå, ca 12 timer hver dag. Belønningen er at jeg forhåpentligvis får den stillingen jeg vil å sikt ved nå å legge inn mye arbeid i å lære meg ting (han andre som gjør dette er borte og ingen andre kan det). Men okei. Skal innrømme at jeg tenker det er vel forunt å kose seg med noe god mat til middag, mens jeg sitter der. Har blitt mye sushi og Ben and Jerry-is, for å si det sånn.

Vurderer forsøke belønne meg selv med en sydentur om jeg går ned 10 kg da. Men jeg vet jo selv at jeg bare kan booke turen uansett om jeg vil det. Hadde noen spandert derimot, så ville motivasjonen vært en helt annen. Nå har jeg uansett lovt å stille i badedrakt helfigur på bloggen i mars 2012, så det er en grei motivasjon. Risiko for skam er alltid motiverende.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 10:48   #38
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Nå har jeg et nytt datapunkt å komme med. Det hjelper å høre om andre som gjør det man selv har lyst til å gjøre. I dag har jeg nemlig syklet til jobb, for første gang på et års tid.

(Det gjenstår å se om det kommer til å bli en god vane eller et engangstilfelle... )

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.