|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Peppy!
|
Dette kunne aldri skjedd i Norge! (Om reaksjoner på opptøyene i Storbritannia)Artikkelen sier at Cameron anerkjenner at en familie på tre blir kastet ut av sin kommunale bolig som følge av at sønnen i familien har deltatt i opptøyene. Cameron sier at de vil måtte skaffe seg bolig i det private markedet, som vil bli vanskelig, men det måtte de ha tenkt på før de ble med i plyndringene. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Dette kunne aldri skjedd i Norge! (Om reaksjoner på opptøyene i Storbritannia)What? Jeg kjenner at jeg blir lettere sjokkert, jeg.
|
|
|
|
#3 |
|
Pauset
|
Sv: Dette kunne aldri skjedd i Norge! (Om reaksjoner på opptøyene i Storbritannia)For en tankegang. Det er jo det samme som å "avle" flere til opprør av de som har det verst. Tenk hva dette gjør med den åtte år gamle søsteren? Huff.... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Skal rømme
|
Sv: Dette kunne aldri skjedd i Norge! (Om reaksjoner på opptøyene i Storbritannia)Huff, jeg har alltid tenkt at England er et "anstendig" land, et av veldig få andre land jeg kunne tenkt meg å flyttet til. Men nei, etter de siste ukenes hendelser både her og der ser jeg hvor bra vi har det her i Norge.
|
|
|
#5 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dette kunne aldri skjedd i Norge! (Om reaksjoner på opptøyene i Storbritannia)Det britiske og det norske samfunnet er ikke sammenliknbart. Vi har ikke det samme klare sosiale klasseskillet her i Norge, og de har ikke samme finmaskede sikkerhetsnett for å ivareta alle med offentlige midler. Janteloven er heller ikke like uttalt, og det er et samfunn hvor det er lov å være god, og best, uten at det er skammelig å snakke om det.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Dette kunne aldri skjedd i Norge! (Om reaksjoner på opptøyene i Storbritannia)Vi gjør jo en del rart i Norge også. Det er ikke så lenge siden jeg leste om to gutter som hadde fått innvilget bolig av nav. Begge hadde problematikk som gjorde at de hadde behov for stabilitet og et sted å bo. De hadde skaffet seg hybler og alt var vel. Menneh - hyblene hadde felles bad. Det var ikke så bra. Nav bestemte at de ikke kunne ha det sånn, det var slett ikke bra nok for dem. Så da nektet de å dekke hyblene. Og siden det ikke var andre hybler å skaffe så endte det med tilbud om hospits isteden. Med felles bad. Bare at da felles med rusmisbrukere - som var eksakt hva disse to jobbet med å ikke være mer. |
|
|
|
#7 |
|
Peppy!
|
Sv: Dette kunne aldri skjedd i Norge! (Om reaksjoner på opptøyene i Storbritannia)
Men det er jo det som er så interessant! Og hva jeg mente å kommentere i innlegget. Hvor forskjellig vi ser på hva som er naturlige konsekvenser. Hvor uaktuelt det er å straffe på slik måte her til lands. Og det backfires naturligvis også, hvor vi i mange tilfeller ikke evner å gi konsekvenser for handlinger som de fleste av oss mener burde fått det. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Shake it out!
|
Sv: Dette kunne aldri skjedd i Norge! (Om reaksjoner på opptøyene i Storbritannia)Tja. Om det er en vag sannhet i serien Shamless (som jeg har reklamert for her inne fordi den er fantastisk underholdende) så tenker jeg at det er flere ting som er galt i UK og at de trenger en saftig opprydding i både det ene og det andre med hensyn til sin "lost generation". Da er det ikke bare myndighetene som er problemet, men også de som lever i og av trygdesystemet. Vi snakker hele boligområder på trygd, og h or svindel settes i system (og i følge min skotske venninne, som har vokst opp i tilsvarende miljø i Skottland, så er det dessverre mye sant i serien). Altså, dette er ikke et forsøk på å si at alle i UK er trygdemisbrukere, men at det i enkelte områder er trygdemisbruk satt i system. Og selvfølgelig kan en spørre seg hva som er galt med både samfunnet og politikken når det blir sånn.
|
|
|
#10 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Dette kunne aldri skjedd i Norge! (Om reaksjoner på opptøyene i Storbritannia)Her til lands kan det bli ekstremt den andre veien. Vi bodde på et fredelig boligfelt en gang, helt til kommunen kjøpte opp noen leiligheter i nabolaget. Det var visst en god ide å plassere en haug ungdommer i disse leilighetene. Det ble fyllekjøring, bråk, krangling, festing uka rundt, søppel overalt, og ungene på feltet kunne ikke lenger leke ute alene, du visste aldri når det kom en skranglekjerre i 130 inn mellom husene. Jeg ringte kommunen hundre ganger, de kom også opp, og var litt sånn "jaja, det blir jo gjerne litt sånn, hehe, å, dere får ikke solgt leiligheten sier du? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Dette kunne aldri skjedd i Norge! (Om reaksjoner på opptøyene i Storbritannia)Ser ut til at det kan bli enda en slik sak. Denne gang en tolvåring. http://www.dagbladet.no/2011/08/13/n.../uro/17666157/
|
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Dette kunne aldri skjedd i Norge! (Om reaksjoner på opptøyene i Storbritannia)Nå er det vel slik at det å få en kommunal bolig i England er et privillegium, og det er en mye større del av boligmarkedet enn her. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Dette kunne aldri skjedd i Norge! (Om reaksjoner på opptøyene i Storbritannia)
Jeg ser hva du mener, og er enig. Bryter man loven bør man miste den subsidierte boligen. Men å frata familier boligen for noe et barn har gjort blir helt feil, synes jeg. En tolvåring snapper til seg en vinflaske (etter sigende på oppfordring av en sekstenåring) og moren får varsel om at hun kan miste boligen? Hvordan kan man rettferdiggjøre det? Hadde det vært moren som stjal og plyndret hadde det vært noe annet.
|
|
|
|
#14 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg sier ikke at jeg er enig i dette, jeg prøver bare å forklare tankegangen deres. |
|
|
|
![]() |
|
|