|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Jeg tror de tar ut sitt maksimale sosiale potensiale sammen med hverandre, altså. De trengte nok noen år sammen med hverandre før de kunne makte å bli kjent med en som Penny.
|
|
|
#102 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Det er jo skrekkelig lett å polemisere mot tiltak for de flinkeste barna, og formulere det som et ufyselig luksusproblem. Men jeg synes ikke at det er det.
|
|
|
#103 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er ein type Ken Robinson-tankegang som eg absolutt ser stor verdi i å sjå nærare på.
Høgre går jo veldig langt i sin svart-kvitt-retorikk, og legg opp til ein svært konkurranseprega skulekvardag både for skular, lærarar og elevar. Den type "kvalitet" har eg lita tru på, og eg trur backwash-effekten vil skape spiralar det kan vere svært vanskeleg å snu (jfr: http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/...2011/1.7760062 ) |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Shake it out!
|
Jepp. Og det skal mye til for at man må gå om igjen. Da er det sannsynligvis snakk om barn som ikke vil lære, som har evner og ikke har lærevansker, men som rett og slett ikke lærer fordi de ikke gidder.
|
|
|
#105 |
|
Shake it out!
|
Det svaret vi fikk halvveis inn i tredjeklasse da vi for gang nr ørten spurte om vi var rare som var bekymret for at datteren vår fremdeles ikke leste eller forstod matematikk, som gråt hver dag og som hatet skolen, uten at skolen gjorde noe var "Hun er bare umoden. Det kommer!". Et svar som var ganske rart for oss, som gjennom hele barnehagen hadde hatt ei superflink, supersosial jente som fikk til alt hun ville.
|
|
|
#106 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Forskning viser at svake elever som tas ut for å få spesielt tilrettelagt undervisning gjerne har en bratt læringskurve i starten, før utviklingen flater ut nokså fort. Tilsvarende elevtype som får jobbe sammen med sterke elever har gjerne ikke like bratt læringskurve i starten, men til gjengjeld stiger den mer jevnt og trutt sånn at de på lengre sikt ender opp med bedre resultater enn den første gruppen. (Jeg var på foredrag der akkurat dette var tema i forrige uke og har tilgang på kilder, men ikke akkurat nå.)
|
|
|
#107 |
|
Shake it out!
|
Det er ikke snakk om at man må gå om igjen til evig tid. Man kan gå om igjen to år her. Og ikke to år på rad.
|
|
|
#108 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg har ikke lest tråden, men er positiv til klasser for de flinkeste (overskriften her). Min erfaring tilsier at mye av undervisningen (naturlig nok) passer godt for de som er midt på treet, og de som er under, vel de har rettigheter og får hjelp. Er du over snittet så er tilbudet ditt temmelig sårbart, det kommer gjerne i siste rekke. "Å greie seg uansett" er ikke noe godt argument synes jeg. Der er mange som "aldri vil greie seg samme hva man gjør", de får fortsatt et tilrettelagt tilbud. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Ekvilist
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg har en følelse av at vi har en litt sånn god-dag-mann-økseskaft-diskusjon, Toffen. Hvor jeg argumenterer ut i fra overskriften på tråden (egne klasser ut i fra faglig nivå), og du slik jeg forstår det nå snakket om andre typer gruppeinndelinger.
|
|
|
#110 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er fullstendig uenig når det gjelder de virkelige superflinke elevene. Jeg snakker ikke om de som hadde et passelig lyst hode men som måtte småjobbe seg til 5-ere på gymnaset altså. Jeg kjenner flere som er av den virkelig superflinke sorten og det som de opplevde hele barndommen er jo at de klart var mye smartere enn alle de andre barna rundt en, og at det faktisk fremmet forakt mer enn toleranse. Ikke er det sunt å vokse opp og tro at man alltid har rett heller.
|
|
|
#111 |
|
superbruker
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Først, jeg har ikke lest hele tråden. Så beklager om jeg sier noe som alt er sagt.
|
|
|
#112 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Men kan man ikke ha nivådeling, og "spesialiseringssystem" på de ordinære skolene? Må man ha egne matteskoler, egne musikkskoler etc?
|
|
|
#113 |
|
Ekvilist
|
Jeg er ikke uenig i at det kan være slik. Jeg skrev "men kanskje ikke sosialt sett" - altså mente jeg det ikke som at "slik er det". Det som er spørsmålet er om disse superflinke elevene som du beskriver skal være i egne klasser på skolen, og det synes ikke jeg. Det betyr ikke at det ikke går an å skape rom for å omgås folk som er like smart som en selv både faglig og sosialt, vil jeg tro?
|
|
|
#114 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Hvilket nivå tenker du på her?
2006 og 2009 Sist redigert av Zulu : 23-08-11 kl 19:43. Årsak: Tillegg |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Vi trenger noen sjiiklige smarte folk fremover, om vi skal overleve "beyond oljealderen". Så ja takk.
|
|
|
#116 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg har argumentert ut fra det som har stått i Aftenposten de siste dagene.
|
|
|
#117 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ok. Jeg kommenterte ut fra at diskusjonen har dreid mer mot nivådeling i skolen generelt. Men til de tre konkrete tiltakene du skisserer:
|
|
|
#118 |
|
Sviiisj!!
|
Problemet med musikk, er at det er vanskelig å få til et opplegg på hver enkelt skole, da det er så veldig spesialisert. Men man kan jo også bare fortsette å ha det som i dag, hvor man tar all undervisningen på fritiden, evt med "fri" fra ordinær skole ved spesielle anledninger (f.eks. for å delta i orkestersamlinger).
|
|
|
#119 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Vi må ikke være så redd for å la noen få være flinkere på skolen enn andre. Alle ungene vet jo at det er sånn. Om det ble formalisert slik at de flinkeste også fikk konkurrere med noen og fikk noe å strekke seg etter, ville det ikke stjele noe fra de som ikke er fullt så flinke. De ville da kunne konkurrere med noen på samme nivå de også.
|
|
|
#120 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Dette stemmer ikkje. På generell basis har skulen har ein la(aaa)ng veg å gå når det gjeld å optimalisere tilpassa opplæring, men det skjer veldig mykje godt innovasjonsarbeid (mellom anna når det gjeld tilpassa opplæring) blant eldsjeler. Dette er mellom anna dokumentert i NIFU Step sine evalueringar av Kunnskapsløftet. Problemet er veldig ofte at skulekulturen er konservativ og motarbeider endring. |
|
|
|
![]() |
|
|