Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Fortell meg hvilken vår/høst-dress vi skal ha!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-11, 19:44   #1
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Fortell meg hvilken vår/høst-dress vi skal ha!

Vi må nok ha ny dress til toåringen til barnehagebruk snart. Etter å ha lest litt rundt om kring her inne og sett litt hvordan vi bruker den dressen hun har tenker jeg at vi skal ha en dress uten for, type teknisk med høy vannsøyle, sånn at vi slipper regnklær i tillegg. Dressen ønsker vi å bruke som vinterdress også, med det riktige antall lag ullklær under.

Jeg vet fra den gamle dressen hennes at det må være romslig vidde i armer og ben for at hun ikke skal bli for stiv i bevegelsen når det kommer en del ullklær under. Dressen må selvfølgelig tåle tørkeskap og vaskemaskin. Ellers tar jeg gjerne i mot tips på om det er realistisk å ha en dress til både vår/høst/vinter/regn, og om det er noe jeg ikke har tenkt på her.

Vi har ikke prøvd dette konseptet før, men jeg kan ikke forstå annet enn at det bør funke bra, og at det er langt mer fleksibelt enn en foret dress. Men hvilken dress skal vi kjøpe?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 19:52   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg hvilken vår/høst-dress vi skal ha!

Knerten har i alle fall hatt en dress til høst/vinter/vår, den var ment å være til regn også, men vi hadde en regndress som backup, siden gutten "svømmer" om han får sjangsen, og kunne trenge skift. I praksis har barnehagen tatt på regndressen, ikke dressen som førstevalg da, dessverre, så jeg sikter på å ikke ha regndress når han vokser ut av denne.

Dressen han hadde var reimatec sin mellomsesongdress, det har han hatt i to år, men i år vurderer vi pop med uttagbart fleecefor.

Gammel 23-08-11, 19:53   #3
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Ticket to heaven!

Gammel 23-08-11, 21:43   #4
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Har både Ticket to heaven og reima tec til min snart 3-åring og er fornøyd med begge to. De brukes også som regntøy, men jeg satser på å ha vinterdress til ham i vinter da han nå går på stor avdeling og må kle seg selv. Da vil jeg gjøre det lettest mulig for ham.

Gammel 23-08-11, 21:45   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vært veldig fornøyd med Reimatec i flere år.

Vi bruker ikke som vinterdress. Jeg ser ikke vitsen, for det betyr jo bare at vårdressen blir fortere utslitt, så må den byttes ut i stedet. Og den koster ikke mindre enn vinterdressen. Like greit å slippe styret med ukjent antall lag under for å få det varmt nok.

Gammel 23-08-11, 21:51   #6
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Reima tec er bra.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 22:01   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kjøpt en rimelig vår-/høstdress av type Name-it eller lignende (eller droppet det helt og brukt regntøy når det er vått). Så har vi brukt foret vinterdress ved minusgrader.

Jeg er tilbake på Reimatec etter diverse forsøk med Troll og T2H. Den todelte løsningen funket rett og slett urdårlig for oss. T2H var veldig varm og slitesterk, men det lodne foret gjorde det veldig mye vanskeligere for barnet å ta på selv over ullklær. Da var det bedre med glattforet dress, evt. med litt mer ull under på de kaldeste dagene.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 22:33   #8
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi har vært veldig fornøyd med Reimatec i flere år.

Vi bruker ikke som vinterdress. Jeg ser ikke vitsen, for det betyr jo bare at vårdressen blir fortere utslitt, så må den byttes ut i stedet. Og den koster ikke mindre enn vinterdressen. Like greit å slippe styret med ukjent antall lag under for å få det varmt nok.

Poenget (økonomisk) for oss var at han fikk en dress på høsten, som varte den høsten, den vinteren og den påfølgende våren. Derved sparte vi en dress. Og det ukjente antallet lag under var to. Ullundertøy, og ulltøy av varierende tykkelse, som dog ikke var spesielt vanskelig å avgjøre. Vi fikk god tilbakemelding fra barnehagen på at dette funket der også, det er fleksibelt i overgangen mellom sesongene og gir god bervegelsesfrihet da dressene er tynne og myke.

Nå er Knerten tre, men skal gå på småbarnsavd et år til (de bytter ikke før på hans barnehage). Likevel regner jeg med at han oppfordres til å i større grad kle på seg selv (det gjør vi jo i alle fall hjemme) så vi tenker på en dress med i alle fall noe for i år. Men ullundertøy og gjerne et mellomlag midt på vinteren, blir det nok likevel. Uten at det bør være problematisk, han går i ullundertøy og krinkelull inne uansett. Han har en tykkere, strikket ulldress for virkelig kalde tider, pr i dag trenger han hjelp for å få på den, men det er fordi han uansett ikke får på dresser selv, så noe hjelp trenger ham uansett hvordan man vender og vrir på det. (Vi jobber mer med å få på jakke og sko selv enda)

Gammel 23-08-11, 22:59   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Poden har passet vårdressene sine i mer enn et år.

Gammel 23-08-11, 23:05   #10
Malama

Malama sin avatar

Standard

Den første hadde han vel vår, (sommer), høst, vinter og vår, den andre fikk han så til høsten, og vinteren, våren, og nå har han den enda i høst men den blir for knapp til vinteren. Det sliter på dressene sånn at de nok ikke egner seg som hoveddress for den som kan arve dem, men de holder altså hans brukstid i alle fall. Hovedårsaken til at han ikke får en tilsvarende løsning i år er egentlilg at jeg glemte å kjøpe en sånn dress (på salg), så da går vi for å prøve noe annet i år.

Gammel 23-08-11, 23:11   #11
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ok. Poden har passet vårdressene sine i mer enn et år.

Samme her! Han fikk ny reima vårdress i april i fjor og den passer enda, men nå brukes den som hjemmedress. Den passer muligens som reservedress hjemme i vinter med ull under.

Gammel 23-08-11, 23:23   #12
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Veldig fornøyd med POP og Isbjörn of sweden.
Vi har valgt å ha en vinterdress og en høst/vårdress. Siden han er på stor avdeling er det enklere med påkledning når han har vinterdress.
Hos junior er ullundertøy og vinterdress nok til de fleste vinterdagene, ned mot -10. Han er varm av seg og de er jo aktive hele tiden.

Begge disse merkene bruker vi forøvrig også i stedet for regntøy. Funker som bare det. Så fornøyd når alle andre går hjem med søkkende vått tøy i poser og vårt henger pent på knaggen da det ikke er vått:-)

Gammel 24-08-11, 01:22   #13
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Ville gått for en Reimatec da. Jobb & Fritid har salg, halv pris på tynne dresser. Syns de er tykkere nå enn for et par år siden, virker nesten litt "halvforet", så de kan fungere på vinteren med ull under. Ville da gått for nøstebarn ullfleecedress under, det har funket best for guttungen vår, selv om vi har valgt foret vinterdress.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 12:56   #14
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er litt redd det kan bli klumpete med nok ullklær under en vårdress til vinteren; her brukte snuppa faktisk ulldress selv under ReimaTec vinterdressen, og jeg ser for meg at tykkere ulltøy ville hemmet bevegelsesfriheten. Jeg ville i hvertfall valgt en videre modell som for eksempel Reima, for at det skal bli nok plass inni.

Selv har vi valgt å ha separate dresser til vinter og vår/høst, og heller bruke tynnere ulldress under vinterdressen. Vi bor i samme by som Fakse, og har samme type klima, og barna er ganske mye ute i barnehagen.

Gammel 24-08-11, 13:00   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke kjøpt tynn dress nå i det hele tatt tror jeg. Til nød en med uttagbart for av typen pop eller troll. Men vi bor i Trøndelag, og vinterdressene er på et vis i bruk fra oktober til april.

Gammel 24-08-11, 13:06   #16
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva bruker barna fra april og til vinterdressen tas i bruk, Katta? Her er også vårdressen pent lite brukt, men den ble brukt flittig fra april og fram til sommeren, og jeg tipper den også vil bli brukt utover høsten. Nå for tida går det mest i en tynn overtrekksbukse og muligens fleecejakke under.

Gammel 24-08-11, 13:06   #17
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ville hatt en vinterfôret dress for at barnet skulle kunne klare å kle på seg selv. Toåringene i barnehagen vår forventes å øve seg på å kle på yttertøyet selv, og da tror jeg det er lettere med færre lag klær som skal på.

Gammel 24-08-11, 13:09   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo altså de bruker regntøy og eventuell tynn dress om våren og tidlig høst. Men nå er det straks september, og det er ikke lenge til vinterdressen kan brukes med tynt lag under. Og det er svært sjelden de bruker dress nå også. Det som er med 2-3-åringer er jo at en dress sjelden varer spesielt lenge slik at det kan bli veldig kort brukstid på den dressen.

Men - en trolldress med avtagbart for for eksempel tror jeg kan være fint her, da kan man variere etter behov utover. En av naboene her bruker forresten aldri mer enn tynndress om vinteren med flere lag ull under, så det går an. Hun bruker pop.

Gammel 24-08-11, 13:10   #19
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg ville hatt en vinterfôret dress for at barnet skulle kunne klare å kle på seg selv. Toåringene i barnehagen vår forventes å øve seg på å kle på yttertøyet selv, og da tror jeg det er lettere med færre lag klær som skal på.

På den fronten er ReimaTec-dressene bra, synes jeg, for de har glatt for som gjør det lett å kle på seg selv. De i barnehagen sa at fleecefor er det verste når sånne småttiser skal lære å kle på seg selv, for det gir mer motstand.

Gammel 24-08-11, 21:21   #20
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men - en trolldress med avtagbart for for eksempel tror jeg kan være fint her, da kan man variere etter behov utover. En av naboene her bruker forresten aldri mer enn tynndress om vinteren med flere lag ull under, så det går an. Hun bruker pop.

Mange som bruker vår/høstdress med flere lag under i vår bhg året rundt, så varierer de antall lag.

Vi bruker høstdress i april og mai og så gjerne fra nå og til uti oktober en gang. Da er det ofte tid for vinterdress, i alle fall til de minste som er mindre aktive.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:29.