Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barns husarbeidsbidrag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-11, 15:57   #21
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barns husarbeidsbidrag

Å legge tilbake alle antrekkene hun har på seg i løpet av en dag er litt av en jobb her i heimen også Tjorven (Bare FP får meg til å le av slike hverdagslige ting som vanligivs irriterer vettet av meg).

Min er litt eldre en din, nettopp fylt 8 år. Før skolestart hadde vi en gjennomgang av hva vi begge mener bør forvetnes av innsats i hverdagen.
- Pakke ut av sekk når vi kommer hjem fra skolen. Pga at hun bytter antrekk minst 3-4 ganger før vi går til skolen var vi enige om at det kan bli litt vel mye stress for henne å pakke sekken sin selv om morgenen
- Ta ut av oppvaskmaskinen, dekke bordet når vi har gjester til middag
- Vanne blomster på balkongen
- Hjelpe til med rydding og vask på lørdager
- ......

Det var visst det hele. Hun er gjerne med på matlagning men jeg har også skrekk for skarpe kniver så det er veldig begrenset hva hun kan gjøre.

Sist redigert av Lisa : 25-08-11 kl 16:37.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 16:05   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Knerten er tre, og har egentlig ikke noen faste oppgaver.

Han har ganske fast nå i sommer at han vanner tomatplantene da, men han ser jo mer på det som en belønning, han elsker å vanne! (Og vi fyller kanna for ham, han bare går ut og ser om noen av plantene er "tørste" også får han vann han kan gi dem.)

Han hjelper ofte til med å dekke bordet, men ikke en fast greie. Vi kunne vært flinkere på det. Og ikke minst det å ta av, det gjør han jo ikke.

Gammel 26-08-11, 12:00   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi informerte i går snuppa at hun heretter har ansvar for å planlegge og lage middag annenhver tirsdag. Hun var strålende fornøyd med oppgaven. Jeg er spent på gjennomføringen. Jeg er forberedt på å hjelpe henne MYE i starten, men tanken er jo at hun skal klare seg selv i større grad etterhvert.

Gammel 26-08-11, 13:34   #24
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mine barn er 7 og 10.
Vi har en arbeidsliste over alle oppgaver som skal gjøres hver dag. Så får de velge seg en oppgave hver dag som de må gjøre. Alt fra ta ut av oppvaskmaskinen, tørke av bordene, lage mat (med hjelp), bære ned skittentøy, brette tøy osv. De får 50 kr i ukelønn om de har bidratt med minst en oppg. hver dag. Dersom de gjør flere oppgaver økes ukelønnen. Dette systemet fungerer på 10 åringen. 7 åringen bryr seg lite om pengene og lite om abeidet.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:18   #25
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

To barn på 4 og 8 har ikke faste oppgaver, men hjelper generelt til en god del - begge to! De er selv ansvarlige for å stelle seg og finne fram sine egne klær, og smører stort sett sin egen matpakke. Når vi skal bort, pakker de sin egen bag, og med bare helt enkle instruksjoner får de stort sett med seg det de skal (jeg sier fke.s .du trenger 2 sett med klær og nattøy).

Største kan lage enkle retter alene, både smøremat og enkle retter i ovn. Har lært henne enkelte funksjoner, så hun kan både bruke vanlig ovn til å steke muffins og pizza, inkl skru på/ sette inn i ovn, passe klokka - + har lært at man kan ikke BARE se på klokka om det er ferdig!! - og bruke grillfunksjon til ostesmørbrød (og vet at da kan hun ikke gå fra). De er gode på å rydde, støvsuge og tørke støv, dekke bord. Kan ta inn post og gå ut med søppel.

Mine barn har lært å bruke spikkekniv i barnehagen, så vi er ikke så redd for det, men under voksentilsyn.

Som sagt, de har ikke oppgaver fast, men har fått opplæring ( det er jo egentlig det det står på ofte!!) og kan hjelpe til - og prøver å benytte meg av det.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 15:45   #26
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alle 3 (5 og 9 år) hjelper til med å gå ut med søppelet. De skal sette på plass sko og henge opp jakkene sine. Det er også forventet at de tar av bordet etter seg. Lørdag skal rommet ryddes før vi kjøper lørdagsgodt, 5-åringen får hjelp til dette av meg. I tillegg må de eldste skifte på buret til dyrene sine. Jeg har tenkt å innføre litt mer plikter for de eldste nå, men har ikke kommet frem til helt hva det blir. Jeg ser for meg at det gjerne blir noe støvsuging eller klesbretting, men vi får se hva det blir til, det blir litt etter hva de er motivert til også. Tenkte at 9-åringene skulle få øve seg litt i å disponere penger, så ser for meg et par-tre plikter ekstra mot en femtilapp i ukelønn.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 15:56   #27
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De må henge opp yttertøy, sette på plass sko, dekke på, sortere skittentøy når de kler av seg, legge nattdrakten på dertil egnet plass sm ikke roter og rydde rommet sitt om kvelden (inkl andre lekearenaer).

Ingen faste oppgaver altså, dette er kun ting som de er i stand til p gjøre og da har jeg ingen intensjon om å gjøre det for dem.

Gammel 26-08-11, 16:47   #28
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi informerte i går snuppa at hun heretter har ansvar for å planlegge og lage middag annenhver tirsdag. Hun var strålende fornøyd med oppgaven. Jeg er spent på gjennomføringen. Jeg er forberedt på å hjelpe henne MYE i starten, men tanken er jo at hun skal klare seg selv i større grad etterhvert.

wow!!

Så bra, hvis du får til dette. Min jente er eldre, og sliter fortsatt med å smøre sin egen mat og helle i melk i et glass. Hvis kartongen er uåpnet tror jeg ikke hun har sjans til å få det til rett og slett.
Men det var jo ingen dum ide, å ta de med, gjerne la de bestemme menyen osv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:20.