|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Barns husarbeidsbidragJeg har lest i noen tråder og innser at ungene mine godt kan hjelpe til litt mer her hjemme.
|
|
|
|
#2 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Barns husarbeidsbidragStorebror er 4,5. Han tar av bordet etter seg og setter i oppvaskemeskinen. Han rydder rommet sitt, støvsuger noen ganger dersom han selv har sølt. Ellers er det ikke så mye han gjør fast. Noen ganger hjelper han til med matlaging, finner mat til bikkja, legger på plass klær sammen med meg og tørker støv sammen med meg eller faren.
|
|
|
|
#3 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Barns husarbeidsbidragVi har heller ikke vært så flinke til å innføre faste oppgaver.
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Barns husarbeidsbidragVi har heller ingen faste oppgaver til poden, sett bort i fra at han rydder av bordet etter seg og rydder rommet sitt. Vi burde vel organisere noe.
|
|
|
|
#5 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() |
Sv: Barns husarbeidsbidragVi har heller ikke vært flinke til dette. De tre store som er henholdsvis 6,7 og 11 år legger på plass klærne sine når jeg har brettet dem sammen og lagt dem innpå skrivebordet deres, dette har de gjort ganske lenge. 6 åringen er den som ber om å få lov til å hjelpe til, han dekker bord og rydder av bordet og setter inn i oppvaskmaskinen, han støvsuger og vasker gjerne litt også han. 11 åringen har jo ansvar for rommet sitt, og nå i sommer har hun skjønt at det faktisk gjør det lettere for henne å ha det ryddig hele tiden. Vi skal prøve å sette opp ei liste over hva de har ansvar for nå som skolen har startet opp igjen.
|
|
|
#6 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barns husarbeidsbidragVi har ikke noe veldig fast som de gjør, bortsett fra å henge opp jakker og sette sko pent samlet i gangen og ta ut matbokser og drikkeflasker fra sekkene. Og å putte skittentøy i skittentøysdunken når de skifter. Det er de gode på.
|
|
|
|
#7 |
|
villende
|
Sv: Barns husarbeidsbidragBarna har ingen faste oppgaver, men spesielt Snupp er flink til å hjelpe til både på eget initiativ og på oppfordring. Han dekker på, hjelper med matlaging, hjelper til med å rydde ut av oppvaskmaskinen og går innimellom med søpla. Dessuten rydder han eget rot på oppfordring. Mini skal i teorien hjelpe til med å rydde rotet sitt, men det er ikke helt lett å få til. Hun dekker gjerne på og er med og lage mat. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Barns husarbeidsbidrag
Hva i all verden lager en 6-åring til middag?
|
|
|
|
#10 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Barns husarbeidsbidragLille Ville har ingen faste oppgaver, men vi holder på å få inn noen rutiner. Hun skal sette klær og sko på plass når vi kommer inn, putte skittent tøy i skittentøyskurven, og hjelpe til med å dekke på og av bordet. Egentlig er hun glad i å hjelpe til, så det er vel like mye vi voksne som må bli flinkere til å slippe henne til selv om det tar tid og ikke blir helt som vi er vant til.
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Steke kylling og grønnsaker også, og tømme pasta oppi det kokende vannet?
|
|
|
|
#12 |
|
Unik
|
Sv: Barns husarbeidsbidragMine ungar har som oppgåve å rydde inn og ut av oppvaskmaskina, dei dekker på og av bordet til middag. Rommet deira skal og vera ryddigt til kvelden. ( den sklir ofte ut )
|
|
|
#13 |
|
Drømmer
|
Sv: Barns husarbeidsbidragMin gutt hjelper til med å dekke på bordet, legger skitne klæ på vaskerommet, henter posten, kaster papir i dunken utenfor,tørker støv og rydder rommet sitt. Sist redigert av Chablis : 25-08-11 kl 12:31. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Barns husarbeidsbidragHoneybunny: Jeg liker tankegangen. Hun kan kutte grønnsaker. Jeg har bare ikke latt henne skjære kjøtt/kylling før, men det burde ikke være uoverkommelig. Men du hjelper ham med å putte ting i stekeovnen og sånt, ikke sant? Dette tror jeg sannerlig at vi skal teste ut. Takk for tips.
|
|
|
|
#15 |
|
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barns husarbeidsbidragLage middag ja Honeybunny, det er ikke vi ennå, men kanskje vi er der etterhvert.
|
|
|
|
#16 |
|
can-jur
|
Sv: Barns husarbeidsbidragAv faste oppgaver så skal de (visstnok
|
|
|
|
#17 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Tømme pasta oppi det kokende vannet er nå én ting. Men jeg tør enda ikke la yngste helle av det kokende pastavannet når pastaen er ferdig.
|
|
|
#18 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Barns husarbeidsbidragStorebror kaster søppel, samt gjør småinnkjøp på butikken i blant (vi ser butikken fra huset vårt og det er selvfølgelig ikke bilvei) Lillebror gjør ingenting, men det må vi kanskje gjøre noe med.
|
|
|
#20 |
|
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barns husarbeidsbidrag3.klassingen min rydder rommet, bærer ut søppel, tar ut av oppvaskmaskina (ikke så ofte riktignok) og hjelper til med å brette tøy. I tillegg ser han av og til etter lillesøsteren mens vi f.eks lager middag. Han skal begynne å lage middag en dag i uka (får hjelp av oss selvsagt). |
|
|
|
![]() |
|
|