Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Melkefri toppings på muffins? Tips ønskes

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-11, 13:42   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Melkefri toppings på muffins? Tips ønskes

Ja, jeg mener jeg har fikset en oppskrift på melkefrie muffins greit (jeg bytter ut smøret med melkefri margarin og melken med eplejuice, skal testbake i dag tror jeg). Men hva i all verdens navn og rike skal jeg ha oppå? Muffins=smørkrem i mitt hode. Og da helst med ekte smør.

Noen tips, snille?

Gammel 05-09-11, 13:49   #2
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melkefri toppings på muffins? Tips ønskes

Melkefri Melange, melis og smakstilsetning?

Gammel 05-09-11, 13:50   #3
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk! Jeg tenke på det, men så tenkte jeg at margarinsmaken kom til å bli for fremtredende. Hvilken smak vil du anbefale?

Gammel 05-09-11, 13:55   #4
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Royal icing med lime i steden for sitron. Det er veldig godt. Marshmallow fluff er også godt å bruke som glasur.

Gammel 05-09-11, 13:55   #5
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tusen takk! Jeg tenke på det, men så tenkte jeg at margarinsmaken kom til å bli for fremtredende. Hvilken smak vil du anbefale?

Hva slags muffins er det, og hva slags anledning skal det brukes i?

Gammel 05-09-11, 14:02   #6
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg er gammeldags, og bruker som regel bare vanlig melisglasur, evt. med farge i.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 14:05   #7
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg gjorde det enkelt og stivpisket en eggehvite sammen med melis og litt juice. Da fikk jeg til å bruke sprøytetopp. Søtt som bare det, men det funket..

Gammel 05-09-11, 14:10   #8
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Royal icing med lime i steden for sitron. Det er veldig godt. Marshmallow fluff er også godt å bruke som glasur.

Takk for tips, er i googlingen

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Hva slags muffins er det, og hva slags anledning skal det brukes i?

Lyse muffins, skal brukes i en barnebursdag.

Kaija: Ja, jeg bruker også ren melisglasur noen ganger, men jeg liker all toppingen. (Det er ikke verre enn at jeg lager de slik og så lar jeg være å spise noen selv - det er kanskje det beste når jeg tenker meg om ... )

Gammel 05-09-11, 14:13   #9
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Eple, kanskje?

Pisk sammen 250 gram romtemperert melange med ca 1 dl eplemos (8 ss). Ha i melis, ca 5-6 dl. Ha evt. også i 1,5 ss kanel.

Sist redigert av Salt : 05-09-11 kl 14:19. Årsak: Typo på mengde syltetøy!
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 14:14   #10
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Du kan egentlig bruke de fleste syltetøyene. Det blir veldig godt. Men husk at det er frø i mange av dem, hvis du skal sprøyte. Frøene setter seg fast hvis sprøytetuppen er liten. :BTDT:

Gammel 05-09-11, 14:16   #11
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Pisk sammen 250 gram romtemperert melange med ca 2 dl eplemos. Ha i melis, ca 5-6 dl. Ha evt. også i 1,5 ss kanel.

Nam, det hørtes godt ut!

Tusen takk for tips alle sammen! I dag gleder jeg meg til å dra i matbutikken - det er ikke ofte det skjer. For å se hva de har og så testbake litt. Tror det blir en bra mandag i dag.

Gammel 05-09-11, 14:19   #12
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Jeg ser jeg skrev feil! Jeg bruker ca 1 dl syltetøy (8 ss), ikke 2!

Gammel 05-09-11, 15:34   #13
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å bruke denne:

Amerikansk glassur:

150 gram romtemperert/mykt smør (Blå soft flora)
250 gram melis
1 ts vaniljesukker
1 ts varmt vann
konditorfarge - alt etter hvilken farge du vil ha på glasuren

Smør og melis røres luftig og kremet med en mikser
Tilsett vaniljesukker og varmt vann, og rør litt til.

Så tilsetter du evt farge(r), eller en smeltet sjokoladeplate som er kjølt litt ned og fortsatt er flytende, men ikke varm.

Sprøyt eller smør på, og pynt med valgfri pynt (jeg pleier å strø på sånn flerfargede sukkerstriper, pass på en god del kakepynt har gluten og melk i seg, jeg kan sjekke merket om du er interessert).

Gammel 05-09-11, 15:35   #14
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Eplebiter, sukker og kanel.

Eplebiter, sukker, mandler og kanel.

Valnøttbiter. Nonstopbiter.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 15:41   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Kaija: Ja, jeg bruker også ren melisglasur noen ganger, men jeg liker all toppingen. (Det er ikke verre enn at jeg lager de slik og så lar jeg være å spise noen selv - det er kanskje det beste når jeg tenker meg om ... )

Men det er jo så kje-edelig.

Gammel 05-09-11, 20:31   #16
johnlin
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2011
johnlin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mange gode tips om melkefri topping på muffins i en ny bok som kommer denne uken: Frie kaker. Kunsten å bake supergode kaker uten melk/mel/egg/sukker, av Anne Spurkland. Utgitt på Spartacus.

johnlin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 21:18   #17
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte Passion 4 Baking sin Angel Feather Icing da jeg skulle lage melkefri topping til køppkeiks til en konfirmasjon.

Jeg hadde verken kremortartari eller corn syrup, men brukte granskuddsirup (vanlig lys sirup funker helt fint det også) og askorbinsyre (her kan en knust c-vitamin, sitronskvis eller noen annen syre også brukes).
Prøver du deg på denne, så husk for all del å miks over vannbad til sukkeret er oppløst, eller så holder de sukkerkornene seg der for evig.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 10:09   #18
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Sprøyt eller smør på, og pynt med valgfri pynt (jeg pleier å strø på sånn flerfargede sukkerstriper, pass på en god del kakepynt har gluten og melk i seg, jeg kan sjekke merket om du er interessert).

Takk for tips! På grunn av det du skrev så fikk jeg mannen til å kjøpe geletopper. Men jeg rakk ikke å prøvebake i går, får muligens prøve i dag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:32.