Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Akseptabel ventetid er:
Under 1 time 81 48,80%
1-2 timer 56 33,73%
2-3 timer 8 4,82%
Alt er akseptabelt! 21 12,65%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-11, 12:05   #121
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jøss, er det sant? Jeg har vært der to ganger (en gang meg og en gang med baby) og jeg har sluppet å vente mer enn en halvtime.

Vi hadde sikkert flaks da, men jeg trodde ikke det var så ille som 3 timer her i byen.

Gammel tråd da, så mye kan ha edret seg siden 2007. Den gangen bodde vi på legevakta, nå er vi der svært sjelden.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:08   #122
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Som regel har det gått rimelig kjapt når vi har vært der. De gjør jo en vurdering av tilstand. Spesielt med ungene har vi fått kommet raskt inn. Men det har jo vært noe med situasjonene også. Ukedagen man kommer dit på har jo også en del å si. Å sitte der alene og vente har ikke gjort meg så voldsomt mye. Det har vært verre når barna var med og utålmodig. Men jeg forstår jo hvorfor det er ventetid.

Ideelt sett er jo under en time å foretrekke.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:12   #123
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns at så lenge det ikke er veldig alvorlig bør man tåle å vente en time eller to. På legevakta her har vi aldri ventet så lenge, det går som regel mindre enn en time fra man kommer til man går hjem.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:14   #124
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra Årnes og Jessheim er jeg vant med null ventetid, og er sikkert bortskjemt på det. Nå skal det sies at det har vært varianter av pustestopp og hjerteproblematikk, styrtblødninger og besvimelser som har vært grunnene til at vi har vært der xx ganger og at det nok er grunnen til at vi aldri behøvde å sette stumpen ned på noe venterom.

Bærum legevakt derimot, der har jeg vært én gang med lillegutt som hadde veldig vondt i magen, og jeg fikk ikke ordentlig kontakt med han - skikkelig skummelt (for meg, hvertfall). To timers ventetid og lillegytt gaulet høylytt i smerte hele veien.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:17   #125
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Det burde ta under 1 time ja. Her hvor vi bor får vi time på legevakten og jeg har aldri vært med på at vi har måttet vente utover det. Vi blir som regel alltid ropt inn med en gang vi ringer på.

Gammel 05-09-11, 12:19   #126
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Bærum legevakt derimot, der har jeg vært én gang med lillegutt som hadde veldig vondt i magen, og jeg fikk ikke ordentlig kontakt med han - skikkelig skummelt (for meg, hvertfall). To timers ventetid og lillegytt gaulet høylytt i smerte hele veien.

Det er Bærum vi bruker også. Jeg vet at mange er veldig misfornøyd med den legevakta, og jeg kjenner endel som heller kjører til Oslo hvis det ikke er noe som har kjempehast. Men de (få) gangene vi har vært der har det gått fort, og vi har fått god hjelp. Kanskje vi har hatt flaks.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:21   #127
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, gammel tråd!

Anyways, jeg har tilbrakt mye tid på legevakta, (har en uvane med å skade meg eller bli syk utenom fastlegekontortid), når det bare er et sted som gjør vondt og ikke noe mer stress enn det, så kan jeg vente hur lenge som helst. Man har da med bok. Derimot har jeg hatt et par ganger hvor jeg har ventet i fem timer med intense magesmerter, det har ikke vært like heldig. Begge gangene har jeg endt med å bli innlagt. Siste gangen var det nyrebekkenbetennelse på begge sider, da var jeg så sliten av å vente at broren min kom og hentet meg for å kjøre meg til priv. legevakt, men den var selvfølgelig stengt da vi kom dit, så vi måtte dra tilbake. Men, da falt jeg om på parkeringsplassen, så da ble det litt fortgang i sakene.

Jeg synes de er flinke på legevakta, og har aldri problemer med å forstå prioriteringene de tar.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:25   #128
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg satt mellom 4 og 5 timer på legevakten her i Trheim da jeg hadde SA i fjor. De praktiserer ikke at man får time såvidt jeg vet (mulig dette er endret nå). Dagen etter måtte jeg møte opp til GU på Kvinnesenteret og ble da prioritert bakerst siden jeg ikke hadde avtalt time. Nye 4 timer, omringet av happye gravide og små nyfødte. Yey. Men det gikk da det og.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:35   #129
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Det bør jo ikke ta mer enn en time... men det gjør jo ofte det. Her i byen er det rått. Man sitter gjerne opptil 3 timer.

Da lillegull hadde brukket fingeren som 1 åring så satt vi nesten en time med en hysterisk liten gullunge på venterommet. og da tok de oss inn før mange andre, og sa at vi hadde ventet lite.. hehe.. jeg syns synd på de andre på venterommet som satt der med oss.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:51   #130
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg satt i 3 timer med lillesøster som da var 5. Hull på siden av tinningen og 5 sting. Burde skjønt det da det kom en mann bak oss mef armen i et håndkle og hadde lekt litt med motorsagen.

Gammel 05-09-11, 12:54   #131
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dere som mener at man maks bør vente en time, gjelder det for alt man drar på legevakta for? Er dere klar over hvilke enorme ressurser det vil ta å ha et helseteam alltid parat til å kunne fikse det?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 13:11   #132
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå er jeg av typen som kun ringer hvis det er helt krise, så da forventer jeg å få hjelp ganske raskt. Svarte 1-2 timer.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 16:22   #133
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke vært mange ganger på legevakta her, og bare med ungene. Jeg tenker vel at helst ikke mer enn en time, men pleier si at jeg foretrekker det sånn som da vi var der me Knerten og ble vel sittende og vente en times tid eller så, fremfor da vi var der med Mikro, og gikk rett forbi hele køen og rett inn til legen (og ut derfra med papir som sa vi var innlagt på barneklinikken, vennligst kjør dit.) Men mye over en time med syke barn synes jeg ikke er noe fristende altså. (Knerten var ikke syk da vi var der med ham, han hadde bare blitt bitt i barnehagen)

Gammel 05-09-11, 17:29   #134
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1-2 timar svarte eg. Nå har vi heldigvis flytta ut av sentrum til ein nabokommune, og der slepp ein til etter ganske kort stund. Det er fantastisk!

To av dei gongene eg har vore på legevakt med mine barn, med noko eg trudde var ganske uskyldig tross alt, så har vi endt opp innlagt. Eine gongen var det diabetes, den andre gongen var det falsk krupp (6 månader gml. baby)

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 17:59   #135
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det kommer an på hva man er der for. Hvis man bruker legevakten fordi man ikke har tid til å gå til fastlegen på dagtid med en filleting synes jeg man kan vente til køen er vekk uansett hvor lang den er. Med barn bør man slippe å vente mer enn et par timer tenker jeg som et utgangspunkt, og det bør være tilrettelagt for å vente med barn. Voksne som mistenkes å feile noe alvorlig synes jeg kan vente lenger, men det er klart det ikke er spesielt behagelig.

Gammel 05-09-11, 18:11   #136
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg er der alene, og ikke er alvorlig syk, kan jeg vente så lenge som det trengs. Når jeg er der med ungene, og det ikke er noe jeg tror er kritisk, er det helt greit med et par timer.

For meg er det langt viktigere hvilke forhold ventingen skjer under. Da Frøkna var skikkelig syk for et år siden, og hun fikk ligge på sykeseng i mørkt rom og vente, var det uproblematisk å vente to timer. Jeg hadde film til henne på iPaden og bok til meg i veska. Frøkna lå like bra der som hjemme.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 18:30   #137
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg synes det er helt greit at det tar 1-2 timer. Jeg synes også det er greit at det prioriteres på sykdom og ikke på alder.

Enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 19:15   #138
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes jo selvsagt at det bør være under en times ventetid, men har forståelse for at det kan strekke seg mot 1-2 timer på travle dager, samt at mer alvorlige og akutte tilstander kommer foran selvsagt.

Gammel 05-09-11, 19:20   #139
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan godt vente. Jeg har en skyhøy terskel for å ringe legevakt, til både meg og ungene. De gangene vi har vært på legevakt har det vært alvorlig.

Verste jeg har vært med på var en fredagskveld. Hjemme hadde jeg 3 1/2 mnd gammel baby, og med meg en 2 1/2 åring med 41 i feber, som lå som et slakt i armene mine, og jeg ikke fikk kontakt med.
Vi ventet i 2-3 timer. Det var greit det, helt til det satt 3-4 unge jenter på venterommet og snakket høyt om at de håpet de kom inn snart, og fikk sjekket ditt eller datt (type halsvondt, ørevondt etc), for nå ville de virkelig på fest!

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 19:26   #140
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Optimalt bør det ikke gå mer enn en time, men 1-2 timer er akseptabelt synes jeg. Her i byen er de så trege at det er helt utrolig. Har opplevd å sitte over 3 timer med en 3-åring med brukket tommel.

Også jeg som skulle til å sklrive at jeg sjelden venter mer enn en time her i byen men at 1-2 timer er akseptabelt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:03.