|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?
Ja, det er klart man alltid prøver å ta akkurat passe mengde.
|
|
|
#22 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Det er i grunnen ikke alltid jeg presiserer så veldig at det er godt, heller. Det blir en del forretningslunsjer som virkelig er helt middels, type "hotellmat", og da ville det rett og slett være å lyve.
|
|
|
#23 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Enig med røkla.
|
|
|
|
#24 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg synes det er lov å la mat ligge igjen når man ikke har forsynt seg selv. Og er også alltid nøye med å fortelle kelneren at det var godt, bare litt for mye. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg kan også bedrive noe spisepress, altså. Mine er 4 og 7, og de må spise én "Dagens grønnsak" og må smake på kjøttet/fisken. Og jeg kan definitivt holde igjen mer deilig hjemmelaget potetmos til de har spist litt mer av det andre. Det er min jobb å få i dem et balansert kosthold, og det klarer jeg ikke om de får velge helt fritt hva de skal spise.
|
|
|
#26 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Klarer du å la vær å si noe da? |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Mine må også spise noen biter med grønnsaker (vi har alltid mange typer, så det er noe alle liker der), og de må spise mer av kjøttet/fisken før de får mer av pasta/ris/etc. Men det er jo noe helt annet enn å proppe dem med mat etter at de er mette, eller tvinge dem til å spise mat de avskyr.
|
|
|
#28 |
|
Sånn passe sane
|
Defintitivt. Vi praktiserer samme "metode" som deg og Candy, ser jeg.
|
|
|
#29 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Ja, absolutt, Poly. Også skjer det jo i de beste familier at man plutselig ikke liker noe man elsket i forrige uke, har jeg hørt.
|
|
|
#30 |
|
Leser
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?De to første er greie. Den siste er uhøflig, og typisk noe jeg ikke reagerer på hos barn (som jeg antar lærer enda), men jeg reagerer hvis voksne gjør det (så fremt det ikke er spesielle grunner, typisk at man må forsyne seg en gang, da er det lett å blingse å ta for mye av noe man elsker men som var ihjelsaltet). Men jeg regner jo med at voksne folk a) Vet hvor sultne de er b) Vet hva de liker og kan forsyne seg mye av og c) Vet hva som er ukjent mat og som man bør ta en liten posjon av først.
|
|
|
#31 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Hos oss er det mer sånn at han må ta en bit kjøtt før han får mer tomat/agurk/paprika/gulrot/brokkoli/whatever (men også i forhold til å få mer ris/pasta ja) Og ikke minst drikke, denne gutten kan drikke seg mett. På vann for den del altså, det er ikke bare fordi han får tilbud om saft fra tid til annen.
|
|
|
#32 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, den måtte vi innføre da vi skjønte at vi hadde tatt den der "skal ikke tvinge barn til å spise mat de ikke liker" litt for langt. Når barn hyler, sutrer, maser og griner av sult fordi de 1) PLUTSELIG var sultne i det vi kjørte forbi siste serveringsmulighet på to timer og 2) nekter å spise noe av det vi har i bilen (type ferdigsmurte Wasa knekkebrød og et par kjekstyper), fordi det "ikke er GODT", så trenger de å øve på å spise mat de ikke syns er god. Rett og slett.
|
|
|
#33 |
|
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Mental helbred er viktig det også.
|
|
|
#34 |
|
nygift
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?På restaurant spiser jeg så og si aldri opp, jeg spiser det jeg orker, når jeg tar til meg selv tar jeg lite og heller to ganger, men det hender jeg bommer på mengden, men håper ikke det blir sett på som uhøflig, det hadde det ikke blitt hos meg.
|
|
|
|
#35 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?1 og 2 er helt greit syns jeg. Nr 3 kommer litt an på, men jeg syns ikke det skal ligge mye igjen når man har forskynt seg selv.
|
|
|
#36 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg synes det er forskjell på å la det være igjen 1/3 av maten på restaurant og andre steder der man ikke forsyner seg selv, og ofte får store porsjoner, og å la alt, bortsett fra en pommes frites, være igjen. Da blir det liksom så tydelig at man ikke har likt/satt pris på maten, synes jeg. Restaurant er nå en ting, der betaler man, og jeg tviler på at kelneren bryr seg så mye, men å pirke i maten hos tante eller bestemor, synes jeg er uhøflig. Å forsyne seg med store mengder mat på buffet for å bare spise litt av det? Tja? Om det ikke er uhøflig, er det iallfall litt uetisk? Grådig? Merkelig? |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Ja, selvsagt |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg spiser ikke opp maten for å være høflig, og synes ikke barn burde læres til det. Det er mye viktigere å lære seg å spise til man er mett. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Her sier Teofelia alt jeg tenker om dette |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg lar det relativt ofte ligge igjen mat. Er det fullt, så er det fullt. Jeg synes jo imidlertid man bør gjøre sitt beste for å spise opp mat man selv har forsynt seg med, bedre å ta en liten porsjon først, og så heller forsyne seg igjen. Jeg klarer stort sett å etterleve det - bortsett fra hos noen i familien vi av og til spiser hos. Samme hvor lite jeg tar, blir det liggende igjen etter meg. Vedkommende lager nemlig av og til god, men som oftest helt uspiselig mat. Der har jeg bare landet på at av to onder - være uhøflig og å spy midt i middagen - så får de heller tenke sitt om meg og synes jeg er ubehøvlet.
|
|
![]() |
|
|