|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg kom på det fra lavkarbotråden, og det er litt i samme gata. Hvor uhøflig er det å ikke spise opp maten sin, i forskjellige sammenhenger?
|
|
|
#2 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Det skjer med meg også, men jeg pleier å presisere til servitøren at det smakte veldig godt, men var for mye.
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Nei, det syns jeg ikke. Der man forsyner seg selv hadde jeg nok gjort mitt for å greie å spise opp, og hadde nok hvertfall spist 3/4. Om man bare har pirket litt i det etter å ha dynget på, er det litt uhøflig.
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Ja, enig i det siste, Tallulah. Jeg tror at de gangene det har skjedd så har jeg presisert at "oioi, der var øynene sultnere enn magen, gitt. Lett å la seg friste når det er så godt!"
|
|
|
#5 |
|
Har kontroll
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?
Helt enig
|
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg har lært hjemmefra at man spiser så mye man vil av mat som man har fått ferdig porsjonert på tallerkenen, og at det ikke er udannet å la det være igjen ting som man ikke har forsynt seg med selv. Derimot hører det ingen sted hjemme å forsyne seg med mer enn man klarer å spise opp. Og det er omtrent den linjen jeg kjører selv. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg spiser nesten aldri opp maten jeg får servert på restaurant - det er ofte store posjoner. Noen ganger virker kelneren litt fornærma faktisk (
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Pirking i maten er alltid udannet, uavhengig av hvem som la den der i utgangspunktet, men jeg regner ikke med at det var en del av spørsmålet. (Og det å legge igjen potetene, men spise opp kjøttet og grønnsakene, er ikke min definisjon av pirking, bare så det er sagt.) |
|
|
|
|
|
#10 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#11 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg synes ikke det er uhøflig. Det skjer meg titt og ofte, så kanskje derfor jeg ikke synes det.
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Poenget er selvsagt å ikke forsyne seg med mer enn man ønsker å spise, og det er det jo mange gode grunner til. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Det er helt lov til å ikke spise opp. I hvert fall når man har blitt servert av andre. Hvis man lar mye bli igjen, er det høflig å si at man ble mett slik at det poengteres at det ikke var noe galt med maten.
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Har man ikke forsynt seg selv, så har man da heller intet ansvar for å spise det opp.
|
|
|
#15 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?- På restaurant eller lignende, der man får servert en ferdig mengde |
|
|
|
|
|
#16 |
|
intro
|
Samme her. Jeg har også en lei uvane med å forsøke å "kamuflere" det under en serviett, noe jeg vel innerst inne vet bare er mer påfallende.
|
|
|
|
#17 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Det hender at jeg presser ungene til å spise, men da har de spist så lite at de umulig kan være mette, men har bare ikke lyst til å bruke tid på å spise eller er skeptisk til det de har fått servert. Særlig med knerten, som er ekstremt kresen, så spiser han gjerne en god del mer hvis han bare får i seg den første biten og innser at det faktisk er godt.
|
|
|
|
#19 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Grøss, det er litt ekko fra fortiden. Har selv ikke opplevde det, men jeg har mye mageproblemer og kan formelig kjenne hvor vondt det må være. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg tenker veldig likt som deg Polyanna. |
|
|
|
![]() |
|
|