Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan teller/regner dere inni dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-07, 01:17   #41
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan teller/regner dere inni dere?

F.eks 8*8= 10*8=80-(2*8)=80-16=64
Sånn tenker jeg. Det så plutselig litt komplisert ut, men er ikke det altså. Det går kjapt som bare det. *kry*

Hvordan ser dere for dere ukedagene da?
De har farger og er i forskjellig tykkelse hos meg. mandag tirsdag onsdag torsdag Fredag Lørdag søndag. Sånn ca dette, bare at de ofte er litt bølgete også.

Når dere ser ting for dere i hodet, ser dere ting klart og i farger da? Det gjør nemlig jeg men sambo synes det er rart.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 01:56   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ukedager har jeg aldri sett for meg på noen spesiell måte. Bare tenker ordet inni meg.

Jeg tror nok dere som ser tallene i farger og lignende er ganske smarte. Jeg så nemlig et program om dette for litt siden, der et matematisk geni så for seg tallene på denne måten. Han kunne memorere TUSENVIS av sifre etter hverandre ved å se for seg tallene som fargerike "hauger" osv. Utrolig interessant!

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 14:37   #43
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg regner som regel overslag. Visualiserer for meg tallene, altså ser for meg tallene oppsatt på et ruteark og regner derfra.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 15:30   #44
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jeg la merke til på bensinstasjonen idag at jeg ikke teller på fingrene, men ser tallene!

Gammel 18-03-07, 16:15   #45
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hmmfr, nei det går ikke! Dere har jo mer kontroll over regnestykket når dere har femmerterninger bortover etter hverandre?

Ok Iset. 5000 minus 3500 pluss 3000 gange 2 er lik?

Jeg skulle likt å se for meg hvordan det bildet ser ut med terninger.

Gammel 18-03-07, 21:36   #46
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Joda, her brukes terninger innimellom når jeg skal regne! Jeg tror det oppsto i min fortid som ivrig yatzyspiller... Men jeg bruker det som regel ikke når jeg regner i hodet, men når jeg skal regne sammen noen småtall på et ark. Og når det gjelder 5'ern, så starter jeg øverst til venstre, øverst til høyre, nederst til venstre, nesderst til høyre og til slutt i midten.
Når jeg regner i hodet ser jeg bare for meg tallene.

Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 21:45   #47
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av chara, her.

Hvis tallene som skal legges sammen bare har to siffer legger jeg sammen tall for tall. f.eks 17+14+16+18= 31=47=65 ( er klar over at ikke regnereglene for bruk av = tegnet er overholdt her , men det illustreres best på denne måten.)
Er tallene større bruker jeg overlag, men tar alltid tall for tall og får mellomsummer. Dette er ved rein hoderegning der en ikke har penn og papir tilgjengelig. Skal jeg legge sammen tall ved hjelp av penn og papir bruker jeg alltid algoritmen hvis tallene er store. Ellers regner jeg mye i hodet.

Det er noe lignende jeg også gjør.

Gammel 18-03-07, 21:46   #48
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleide å telle i terninger da jeg skulle regne ut summen i yatzy (Kanskje jeg gjør det ennå også, jeg har ikke spilt yatzy på aldri så lenge..)

Gammel 18-03-07, 23:31   #49
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Jeg visualiserer regnestykket slik jeg ville ha satt det opp. Hvis jeg skal regne i hodet, kan jeg tegne tallene i lufta og "regne" stykket på den måten.

Jeg er IKKE noen kløpper i regning, så jeg melder pass hvis jeg må legge sammen flere tall i hodet. Mannen min er nesten verre, så de stakkars barna våre blir nok dessverre ingen mattegenier.

Men det er en rar ting jeg gjør. Når jeg kjører bil, ser jeg alltid på tallene på skiltet på bilen foran meg og sier tallene parvis til meg selv.

He he, der er vi vist helt like!! Jeg å regner ut tall på den måten!! Men jeg kan "skrive" tallene over hverandre så mange tall går somregel greit.

Og jeg og ser på tallene på biler, men jeg ganger/deler/plusser og minuser og. Det beste er att tallet blir 1 eller 0... Sambo er mildt sagt oppgitt!!! "sjekk det bilnr a" sier jeg og "pust og pes" rister sambo på hue!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 14:56   #50
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør som følgende ved 19+18+22+33:

20x3-1 = 59 + 30 = 89 + 3

Noen ganger ser jeg tallene bortover - andre ganger nedover. Ser for meg plusser, minuser, gange- og deletegn. Runder gjerne av til nærmeste 5,10 eller 100 - og deler opp litt innimellom.

Når jeg tenker ser jeg nok mest nedover - enten rett frem eller litt mot høyre. Det kommer egentlig an på hva jeg tenker på, trur eg...

Hehe, det blir nesten litt sånn; når du sitter og fiser, hvilken skinke letter du på ???

Gammel 19-03-07, 15:02   #51
anakonda
https://www.giblod.no/

anakonda sin avatar

anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg ser tallene, jeg. Sifrene.

Jeg også.

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 15:17   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Ok Iset. 5000 minus 3500 pluss 3000 gange 2 er lik?

Jeg skulle likt å se for meg hvordan det bildet ser ut med terninger.

Så høye tall bruker man kalkulator eller penn og papir til.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 15:55   #53
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har systemer og mønstre i tallene som jeg sorter dem etter. Jeg visuliserer dem, ikke som terninger, kort eller dynger, men som tall i mønstre. Når jeg tenker eller skal hoderegne kikker jeg opp til høyre. Når jeg konsentrerer meg rynker jeg brynene og lager trutmunn.

Gammel 19-03-07, 16:20   #54
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg har det med å bite meg i leppen med styrke etter som stykket er vanskelig. Det har begynt å blø i blant ja.. Og så myyyyser jeg og ser til venstre.. gud så merkelig..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:16.