Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Ferielektyre

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-11, 18:50   #1
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Ferielektyre

Vi skal endelig på sommerferie, og jeg trenger å fylle Kindel'en med feriebøker. Har du noen tips? Lettlest (men trenger ikke være helt hjernedød!) underholdning av alle slag er ønsket.

Jeg liker alt bortsett fra sci-fi.

Gammel 22-11-11, 18:55   #2
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferielektyre

Evanovich slipper sin nye i dag! Det må da være perfekt for sommerferie, hvis du ikke har lest nummer 17, må du kjøpe deg begge.

Gammel 22-11-11, 18:56   #3
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Åh, jeg håpet at du ville svare, Pamina! Nr 17 har jeg lest, om 18 kommer i dag er den selvskreven!

Har du flere tips? Denne rekker nemlig kun til flyturen.....

Gammel 22-11-11, 19:07   #4
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Haruki Murakami sin 1Q84 har jeg hørt mye bra om, men ikke fått lest enda. Mornings in Jenin av Susan Abulhawa, likte jeg også veldig godt.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:31   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Har du lest Peter Robinsons bøker om inspector Banks, hvis ikke har du mye god litteratur å se fram til! Han er en strålende forfatter. Begynn med første boka og kos deg gjennom serien.

Her er rekkefølgen på bøkene:
Inspector Banks
1. Gallows View (1987)
2. A Dedicated Man (1988)
3. A Necessary End (1989)
4. The Hanging Valley (1989)
5. Past Reason Hated (1991)
6. Wednesday's Child (1992)
7. Dry Bones That Dream (1994)
aka Final Account
8. Innocent Graves (1996)
9. Dead Right (1997)
aka Blood at the Root
10. In a Dry Season (1999)
11. Cold Is the Grave (2000)
12. Aftermath (2001)
13. The Summer That Never Was (2003)
aka Close to Home
14. Playing with Fire (2004)
15. Strange Affair (2005)
16. Piece of My Heart (2006)
17. Friend of the Devil (2007)
18. All the Colours of Darkness (2008)
19. Bad Boy (2010)

Sist redigert av Pamina : 22-11-11 kl 19:56.
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:32   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Damenes detektivbyrå leser eg når jeg er på ferie.

Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:42   #7
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

De leser jeg også bare i ferier! Perfekte til å bare ville underholdes.

Stemmer også for Murakami.

Gammel 22-11-11, 20:36   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hvis du er ferdig med Damenes Detektivbyrå, men vil ha mer, så kan du slå deg på Isabel Dalhousie. Første bok heter The Sunday Philosophy Club.

Jeg leste nettopp en aldeles nydelig oppvekstskildring, men jeg vet ikke om den er for gammel til å være tilgjengelig på lesebrett. Den heter i hvert fall A Tree Grows in Brooklyn, og jeg vil benytte alle anledninger til å anbefale den.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 20:38   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jonathan Franzen: Freedom

Lettlest og fengende, men langtfra hjernedød.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 21:03   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva legger du i sci. fi.? Jeg har nettopp glefsetmeg gjennom noen skikkelige chicklit bøker av en forfatter som heter Debora Geary. De er litt new age, inneholder en del magi, men er utrolig søte og veldig ferievennelige. Typisk "feel good"-bøker. Jeg har lest begge "Modern Witch"-bøkene og den første "Witches on parole"-boka og er litt barnslig hyperfornøyd med at dette tydeligvis er en forfatter som kunne skrevet for Bladcompagniet hva gjelder evne til å produsere bøker.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:45   #11
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Haruki Murakami sin 1Q84 har jeg hørt mye bra om, men ikke fått lest enda. Mornings in Jenin av Susan Abulhawa, likte jeg også veldig godt.

Takk for tips. Har lest Kafka på stranden tidligere, husker at jeg likte den men husker ikke selve boka. Det er jo 3 bøker av 1Q84, så antar at det er den første du snakker om? Eller alle 3? Må de leses sammen?

Gammel 22-11-11, 22:52   #12
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Denne fikk jeg i gave i fjor, men kom aldri så langt at jeg fikk lest den. Den skal jeg jammen gå løs på nå.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Hva legger du i sci. fi.? Jeg har nettopp glefsetmeg gjennom noen skikkelige chicklit bøker av en forfatter som heter Debora Geary. De er litt new age, inneholder en del magi, men er utrolig søte og veldig ferievennelige. Typisk "feel good"-bøker. Jeg har lest begge "Modern Witch"-bøkene og den første "Witches on parole"-boka og er litt barnslig hyperfornøyd med at dette tydeligvis er en forfatter som kunne skrevet for Bladcompagniet hva gjelder evne til å produsere bøker.

Den første Modern Witch-boka ligger nedlastet!

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Og hvis du er ferdig med Damenes Detektivbyrå, men vil ha mer, så kan du slå deg på Isabel Dalhousie. Første bok heter The Sunday Philosophy Club.

Jeg leste nettopp en aldeles nydelig oppvekstskildring, men jeg vet ikke om den er for gammel til å være tilgjengelig på lesebrett. Den heter i hvert fall A Tree Grows in Brooklyn, og jeg vil benytte alle anledninger til å anbefale den.

Jeg har lest alt av McCall Smith, med mindre han har gitt ut noe det siste halvåret. Veldig koselig ferielektyre, ja.

A tree grows in Brooklyn finnes for Kindle, den skal jeg jammen vurdere!

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg også. Jeg liker tempoet i bøkene. Alt går litt sakte, akkurat slik det skal gjøre når man har ferie.

Gammel 23-11-11, 08:08   #13
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

1Q84 er en bok, men i noen utgaver er den delt i tre. Har ikke lest den enda, men står på venteliste.

Gammel 03-12-11, 00:04   #14
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1Q84 er veldig bra! Lettlesen, men på ingen måte hjernedød.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Denne las eg på stranda i fjor vinter. Bortsett frå at ho var veldig fysisk tung å gå å drasse på på diverse flyplassar og liknande, var det ei godt egna feriebok.

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Takk for tips. Har lest Kafka på stranden tidligere, husker at jeg likte den men husker ikke selve boka. Det er jo 3 bøker av 1Q84, så antar at det er den første du snakker om? Eller alle 3? Må de leses sammen?

1Q84 er en bok, men i noen utgaver er den delt i tre. Har ikke lest den enda, men står på venteliste.

1Q84 er ein trilogi. Bok 1 og 2 er utgitt i eit bind, som kom i sommer. Bok 3 er framleis under omsetting. Eg gleder meg som ein unge til fortsettinga, og kjem til å kjøpe den som kjem først av den norske og den engelske omsettinga.

Amylin, eg har bind 1 og 2 liggjande, ferdiglesen her heime, utan venteliste.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 00:41   #15
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

1Q84 er ein trilogi. Bok 1 og 2 er utgitt i eit bind, som kom i sommer. Bok 3 er framleis under omsetting. Eg gleder meg som ein unge til fortsettinga, og kjem til å kjøpe den som kjem først av den norske og den engelske omsettinga.

Amylin, eg har bind 1 og 2 liggjande, ferdiglesen her heime, utan venteliste.

Ja, det stemmer det. Låner gjerne av deg! Stikker innom til uka. Så koselig å se deg her i tråder, forresten.

Gammel 03-12-11, 00:46   #16
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det stemmer det. Låner gjerne av deg! Stikker innom til uka. Så koselig å se deg her i tråder, forresten.

Gjer gjerne det.

Koseleg å vere her også. Det ser ut som ein fin plass, med mange spennande trådar.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 22:38   #17
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Takk, Gaia! Nå har jeg glefselest meg gjennom alle disse også, min nye guilty pleasure! Du vet at hun kom med en ny bok i forrige uke?

Gammel 03-02-12, 10:37   #18
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, Gaia! Nå har jeg glefselest meg gjennom alle disse også, min nye guilty pleasure! Du vet at hun kom med en ny bok i forrige uke?

Det er jeg da selvfølgelig klar over. Og at bok nummer tre i den delen av serien kommer i løpet av våren. De er så utrolig feelgood de bøkene hennes, altså. (Og jeg har skrekkelig lyst til å bake cookies og biscuits for tiden. Lurer på hvorfor. )

Gammel 03-02-12, 10:56   #19
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Det er jeg da selvfølgelig klar over. Og at bok nummer tre i den delen av serien kommer i løpet av våren. De er så utrolig feelgood de bøkene hennes, altså. (Og jeg har skrekkelig lyst til å bake cookies og biscuits for tiden. Lurer på hvorfor. )

Være med på vannkrig?

Gammel 03-02-12, 12:53   #20
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Være med på vannkrig?

Ja!!! (Men kanskje ikke i dag. )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:23.