|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførselJeg synes ikke dette er vanskelig i det hele tatt. Jeg hadde ikke, som helsepersonell, hatt noen problemer med å ta konsekvensene av å faktisk ha reddet et liv. Da kunne de ha kastet hva de ville min vei i etterkant, jeg hadde sovet godt om natta læll.
|
|
|
#122 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel
Det tilsier at det er mange gode grunner til at du ikke burde være lege som hadde mulighet til å bryte pasientens samtykkerettigheter etter eget forgodtbefinnende.
|
|
|
#124 |
|
En Som Trener
|
Hva er forskjellen på om man mottar blod (som er konsentrerte røde blodlegemer) og blodplasma? Hvorfor skal de godta det ene når begge er blodprodukter? Blod i betydningen de hadde fra bibelske tider vil jeg tro er fullblod som er røde blodlegemer og blodplasma i den form det finnes i kroppen.
|
|
|
#125 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jeg vet ikke hvordan de argumenterer for det, men jeg har en far som har vært i JV i mange år og vi har diskutert dette noen ganger.
(2005) (2010) (2012) Sist redigert av Meissa : 04-01-12 kl 19:17. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
En Som Trener
|
Det vet jeg jo, men visste de det den gangen de skrev i bibelen at blod ikke skal spises eller injiseres? Det er jo først på 1930-40-tallet at man oppdaget at man kunne separere fullblod i de ulike komponentene og bruke det separat framfor å gi fullblod?
|
|
|
#127 |
|
stressmonster
Det står skrevet flere steder i bibelen at man skal holde seg borte fra blod. JV leser bibelen som Guds ord og setter budene i det nye testamentet høyt.
|
|
|
#128 |
|
maler
|
Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførselMen stemmer det at det ikke er problemer med blodprodukter ellers? Jeg mener da bestemt at vi har stanget mot litt uvilje mhp både plasma og plasmaprodukter?
|
|
|
#129 |
|
stressmonster
Altså nå skal ikke jeg banke i bordet, men jeg mener at dette har blitt hevdet hos pappa. Kona hans er sykepleier så de er ikke helt uvitende angående slike ting.
|
|
|
#131 |
|
stressmonster
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselBlodprodukter er er ikke greit i det hele og det store. Så jeg har nok husket feil, men det finnes alternative metoder, blant annet noe som han kalte ekspandre? og ringers løsning. Han mente at det finnes veldig mye kunnskap om behandling som ikke innebefatter blodoverføring og at de særlig i USA har begynt å gå mer og mer bort i fra å bruke blodprodukter. Han mener det er sykehus der som ikke driver med dette i det hele tatt. Det er ifølge ham fordelaktig med metoder som ikke innbefatter blodoverføring medisinsk sett hvis man har mulighet til å unngå dette og derfor forskes det stadig på det.
|
|
|
#132 |
|
maler
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel
|
|
|
#133 |
|
stressmonster
Nei der det nok ikke, og jeg er veldig glad for at at man ikke kan nekte å la ungene sine få nødvendig medisinsk help.
|
|
|
#134 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselJeg har ikke lest hele tråden eller nyhetssaken, men ser at det selvsagt er et uhyggelig, etisk dilemma.
|
|
|
|
#135 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselJeg sliter veldig med å forstå hvordan man kan sette troen sin fremfor livet.
|
|
|
#136 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselJuridisk direktør i Legeforeningen er intervjuet i Aftenposten, jeg syns hun beskriver dilemmaet fra deres side godt: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...d-6734638.html
|
|
|
#137 |
|
Tidsklemma
|
Ja, det var i grunn en fin artikkel. Hun skiller også mellom planlagte inngrep, hvor man har god tid til å forsikre seg om at pasienten forstår konsekvensene, og mer akutte situasjoner hvor det er vanskeligere å vite om pasienten virkelig ser konsekvensen av å nekte.
|
|
|
|
#139 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselJehovas Vitne skal ha møte med SSK i neste uke: http://sorlandet-sykehus.no/aktuelt/...as-vitner.aspx
Dåtten ♥ 2006, Fjåtten ♥ 2008 & Lyn fra klar himmel ♥ 2018 Some people just need a high-five. In the face. With a chair. Sist redigert av Bomull : 05-01-12 kl 11:10. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselForøvrig også en av hovedsakene i dagens utgave av Fædrelandsvennen på nett: http://www.fvn.no/lokalt/--Vanskelig...o-2178416.html
|
![]() |
|
|