Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-12, 19:10   #11
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Hva er forskjellen på om man mottar blod (som er konsentrerte røde blodlegemer) og blodplasma? Hvorfor skal de godta det ene når begge er blodprodukter? Blod i betydningen de hadde fra bibelske tider vil jeg tro er fullblod som er røde blodlegemer og blodplasma i den form det finnes i kroppen.

Jeg vet ikke hvordan de argumenterer for det, men jeg har en far som har vært i JV i mange år og vi har diskutert dette noen ganger.

Jeg vet egentlig ingenting om hvorfor denne legen valgte å gå i mot kvinnens ønske, men jeg synes det er rart når det hevdes at alle som behandlet kvinnen visste om at hun ikke ønsket blodoverføring, at de da ikke tok de forhåndsregler som er mulig å ta. Vent og se holdning er jo mer risikofylt om man ikke kan motta slik hjelp. Så, uten at jeg vet noe mer enn det som står skrevet i media så synes jeg det vitner om at ikke deres ønsker ble respektert og at de møtte en lege som ikke var komfortabel med deres valg og da burde han ha sagt i fra. Det står jo skrevet at de mest sannsynlig hadde kunnet redde kvinnen uten blodoverføring om de hadde overført henne til operasjonsalen slik rutinene tilsa at de skulle gjøre.

Dette vil ikke få noen konsekvenser for denne kvinnen i hennes trosammfunn. Hun gjorde jo alt riktig. Hun hadde reservert seg mot blodoverføring og de hevder at det ble gjort et overgrep mot henne og ingen er vel selv skyldig i overgrep mot seg selv. Det var i hvert fall dette talspersonen fra JV uttalte på radioen i stad.

Jeg har all mulig tillit til at mennesker, også innefor Jehovas vitner, er i stand til å ta egne beslutninger angående egen kropp og helse. Noe annet ville være å erklære dem psykotisk og utilregnelig, hele gjengen - Og det er i hvert fall ikke det jeg legger i det å være religiøs. Så må vi andre leve med at andre tar andre valg enn vi selv ville gjort og glede oss over at vi lever i ett fritt samfunn med religions- og ytringsfrihet.

Tilføyning: Blodplasma inneholder ikke blodceller.

Sist redigert av Meissa : 04-01-12 kl 19:17.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:28.