|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselJeg kjenner at jeg ikke klarer å hisse meg nevneverdig opp over dette her. Jeg mener etikk går foran religion. Jeg stiller meg heller ikke særlig kritisk til legestandens kompetanse, og er sikker på at de vet hva som er bedre for meg enn jeg gjør selv i medisinske sprørsmål, uavhengig hva som står i bibelen.Men det er meg da.
|
|
|
|
#162 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel
Det kommer vel helt an på de ulike menighetene, tenker jeg.
|
|
|
#164 |
|
Glamorøs
|
Ja, det var det jeg tenkte på også. Jeg vil tro at noen av JV-menighetene er kjipere enn andre.
|
|
|
#165 |
|
Passiv
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselSå da kan det hende at de barna som får blodoverføring blir utstøtt etterpå? |
|
|
|
#166 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#167 |
|
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselI følge de internasjonale retningslinjene, nei, man blir ikke utstøtt etter å ha blitt "påtvunget" blodoverføring, og blodoverføring skal også være en "samvittighetssak", altså at man kan selv velge blodoverføring uten at det er ekskluderingsgrunn. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Passiv
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselSå både den kvinnen her og barn som tvangsbehandles tas vare på, ihvertfall i prinsippet? Det er bra. |
|
|
|
#169 |
|
|
I hvertfall i prinsippet. Ja. Jeg kjenner de som hadde behandlet de med silkehansker og ikke visst hva godt de kunne gjøre i ettertid, og de som hadde snudd ryggen til. Så, tja. Mye som alt annet, altså. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Passiv
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselSånn er det jo ellers med folk også. Det finnes idioter overalt. |
|
|
|
#171 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel
Er ikke det egentlig litt rart? Mange religiøse påstår å kunne snakke med Gud, som ingen har sett eller hørt. Noen kan snakke i tunger. Bibelen er med Gud som medforfatter. Det er liksom ikke måte på!
|
|
|
#172 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jeg kjenner ingen religiøse som hevder at de kan snakke med gud, altså som i å ha en dialog med ham eller å tale i tunger, som jeg egentlig bare ser på som skummelt. Det er flere mennesker i verden som har et nært og personlig forhold til en religion enn de som ikke har det og de aller fleste av disse lever i fred og har velfungerende liv. Det er mulig de har andre verdier og velger annerledes, men det er ikke i seg selv en grunn til å se på dem som utilregnelig. Tro er nettopp tro, det kan ikke forklares eller bevises med vitenskaplige fakta og de som hevder de kan det, kan muligens tenkes å være en smule utilregnelig, men jeg gidder ikke å gå rundt å tenke slik. Jeg forsøker så godt jeg kan å være åpen for at andre kan forstå verden annerledes enn meg og respektere dem for den de er. Det er bare med toleranse vi kan komme videre her i verden.
|
|
|
#173 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Det er åpenbart mange mennesker, og da særlig de som avviser vitenskapelig kunnskap slik Jehovas vitner og tilhengere av alternativ medisin gjør, som er fullstendig ute av stand til å ta beslutninger angående egen kropp og helse som de har godt av. Utgangspunktet for denne tråden viser jo det veldig tydelig. Men i følge pasientrettighetsloven har de likevel rett til å ta slike beslutninger på egne vegne. Og det er slik det bør være; det er ikke greit at helsevesenet behandler voksne mennesker uten deres samtykke slik det later til at skjedde i dette tilfellet.
Jeg kan ikke helt se at det virker mer utiltregnelig å tro at Gud indirekte forteller deg hva du skal gjøre, enn for eksempel å tro at en homeopat kan riste vann slik at det blir medisin. Og jeg tror det blir ganske mange med utilregnelighetsstempel hvis man skal legge det til grunn. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Tja. Det å be til Gud er da en måte å kommunisere på. Man ber til Gud selv, eller man går i forbønn for andre. Og man lever etter merkelige påbud (ikke spise svinekjøtt, ikke ha sex utenom ekteskap, mislike/fordømme homofili, holde hviledagen hellig - om det nå er lørdag eller søndag, omskjære guttunger, etc etc) pålagt av en man verken har sett eller hørt. Hvorfor er egentlig det så forskjellig fra å gjøre noe som en stemme i hodet ditt forteller deg?
|
|
|
#175 |
|
stressmonster
Ja, men noen vil kanskje hevde at de som mener at hele universet med alle stjernene, planetene og jordkloden ble til av seg selv og at kompliserte livsformer utviklet seg på jorda helt tilfeldig er rare og nokså utilregnelige de også.
|
|
|
#176 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselDet jeg ikke skjønner er:
|
|
|
|
#177 |
|
Truth is in the x-files
|
Det er her problemet ligger mener jeg. Ikke at en (vel informert) JV kan velge vekk behandling og sjøldaue etter eget godtbefinnende - be my guest! I tilfellet i HI kommer det til en viss grad frem at situasjonen kunne vært unngått dersom man hadde tatt grep tidligere. Altså må en JV få VIP kort og forbi køen pass rett inn på intensiven dersom det er den aller minste risiko for at noe akutt skummelt kan oppstå, for de har jo rett til å nekte billig&bra blodoverføring, og hvilken lege ØNSKER å se på at noen dauer unødvendig på deres vakt?
|
|
|
#178 |
|
stressmonster
Det var da utrolig snevert. De aller aller fleste ønsker å få individuell behandling på sykehus og vi vil i de aller fleste tilfeller ha ulike behov. Skal man vises ut av offentlig helsetilbud av slike årsaker så finnes det ingen ende.
|
|
|
#179 |
|
Truth is in the x-files
|
Hva har det med saken å gjøre? Lungekreft kan godt behandles ut fra symptom og alvorlighet for min del, uten at man trenger å gå inn på årsaks- og skyldspørsmål. Men så lenge det er ressursknappet på sykehus (og det er det) så må vi skille mellom rimelige pasientønsker og crazy ønsker. Eller skal jeg få puppeløft og tummytuck på statens regning fordi jeg syns jeg fortjener individuell behandling?
|
|
|
#180 |
|
Passiv
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselAv siste dagers hellige epidural? |
|
![]() |
|
|