Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-12, 12:17   #10
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Jeg syns det er alt for mye fokus på religion og på Jehovas Vitner i denne saken, både i det jeg har sett i media og i det jeg leser her. Jeg syns ikke hva de mener er så veldig interessant, og jeg syns ikke vi skal oppmuntre tullet deres med å særbehandle det på noe som helst vis.

Fra samfunnets og helsevesenets side handler ikke denne saken om religion. Den bør iallefall ikke gjøre det. Den handler om samtykke til helsehjelp. I Pasientsrettighetsloven § 4-1 står det «Helsehjelp kan bare gis med pasientens samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp uten samtykke.» Det er veldig tydelig og greit. I tillegg forklarer § 4-2 til § 4-7 hvordan dette skal forstås; deriblant hvordan det innvirker på umyndige. Disse paragrafene ivaretar fullt ut pasientens rett til ikke å samtykke til behandling som omfatter blodoverføring. Og det er akkurat slik det bør være.

Så kommer dessverre § 4-9, som for meg ser ut som det rene sludder, og som huler ut de greie og tydelige pasientrettighetene i punkt 1 til 7. Jeg antar at § 4-9 er skrevet og vedtatt av noen som hverken kan lese eller tenke. Denne paragrafen detaljspesifisere enkelte behandlingsformer, blant annet blodoverføring, og den innfører et overflødig tilleggskrav om «alvorlig overbevisning» for å motsette seg slik behandling. Dette syns jeg er veldig uheldig. Tilleggskravet pålegger helsepersonell flere, helt unødvendige, vurderinger; hvordan skal de ta stilling til om en overbevisning er alvorlig? Og dessuten sår dette leddet implisitt tvil om hvordan man skal forholde seg til behandlingsformer som ikke er spesifikt nevnt i loven.

Ben "alvorlig irritert" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.