Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel
Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.
Jeg synes ikke dette er vanskelig i det hele tatt. Jeg hadde ikke, som helsepersonell, hatt noen problemer med å ta konsekvensene av å faktisk ha reddet et liv. Da kunne de ha kastet hva de ville min vei i etterkant, jeg hadde sovet godt om natta læll.
Det tilsier at det er mange gode grunner til at du ikke burde være lege som hadde mulighet til å bryte pasientens samtykkerettigheter etter eget forgodtbefinnende.
Jeg er forresten lettet over å lese det jeg minnes å ha lest om før, at JV ikke lenger kan nekte barna blodoverføring med den konsekvens at de dør, slik min klasseveninnes 5 år gamle slektning gjorde for 25 år siden. At en 5 åring sier "Jeg vil heller dø enn å bli uren av blodoverføring, for da kommer jeg ikke til paradis" er nemlig noe meget annerlede enn at en voksen sier det. Den jenta kunne vært 30 år gammel nå. Store deler av familien har brutt ut av JV for 10-15 år siden og tror vel derfor muligens ikke lenger at den jenta var sikret evig liv i paradis, fordi de lot henne dø som femåring.
Men voksne mennesker, klar i hodet, tilstede, bevisst, til og med journalført og klart bestemt i forkant og underveis, de HAR LOV å nekte blodoverføring.