|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel
Denne linken fungerer ikke hos meg.
|
|
|
|
#142 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselLagt ut ny link i innlegg over.
Dåtten ♥ 2006, Fjåtten ♥ 2008 & Lyn fra klar himmel ♥ 2018 Some people just need a high-five. In the face. With a chair. Sist redigert av Bomull : 05-01-12 kl 11:29. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Glamorøs
|
Intranettet (?) til SSHF har nok ikke vi tilgang til.
|
|
|
#144 |
|
www.bomulls.no
|
Nei, jeg innså det. Har limt teksten inn i innlegget over. Det ble mye små bokstaver mm., men jeg har ikke tid til å rette teksten fullstendig. Står ikke så mye spennende akkurat, men det er i alle fall en underretning om hva som skjer i saken linket i HI.
|
|
|
#145 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselHvis det ligger på et lukket intranett, bør du da lime det inn her? Nå står det jo ingenting der som ikke har stått i avisene altså (og alle artiklene er linket inn i tråden), og det er ingenting kontroversielt. Jeg bare lurer på generelt grunnlag.
|
|
|
#146 |
|
www.bomulls.no
|
Det var nettopp fordi det ikke stod noe utleverende der, at jeg tillot meg å gjøre det. Men hvis andre føler det blir feil, tar jeg det selvsagt bort.
|
|
|
#147 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselDet ligger akkurat det samme på offentlig side: http://sorlandet-sykehus.no/aktuelt/...as-vitner.aspx
|
|
|
#148 |
|
Glamorøs
|
Neida, det var egentlig bare tankespinn. Der så jeg det andre innlegget ditt, da er jo hvertfall alt i orden.
|
|
|
#149 |
|
Bedreviter
|
Ikke at det gjør det greit automatisk, men organisasjoner på størrelse med Sørlandet Sykehus, behandler vanligvis informasjonen som legges ut på intranettsidene som om det skulle være offentlig informasjon. Det er vanlig praksis å bare legge ut ting der som det ikke spiller noen rolle om media eller andre deler av offentligheten får tak i (for de gjør de alltid, hvis de har interesse av det). |
|
|
|
|
|
#150 |
|
Glamorøs
|
Ja, jeg er klar over det. Jeg tenkte mer på det etiske i det.
|
|
|
#151 |
|
Bedreviter
|
Jeg er på ingen måte uenig i at man som en grunnleggende regel bør unngå å legge ut privat info på offentlig sted, og det er veldig greit med en påminnelse om det med jevne mellomrom. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselJeg syns det er alt for mye fokus på religion og på Jehovas Vitner i denne saken, både i det jeg har sett i media og i det jeg leser her. Jeg syns ikke hva de mener er så veldig interessant, og jeg syns ikke vi skal oppmuntre tullet deres med å særbehandle det på noe som helst vis. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselDet er interessant å lese hva juridisk direktør i Den norske legeforening Anne Kjersti Befring sier, og en skjønner hvilket dilemma legene kan ende opp med i akutte situasjoner. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig! Det er uheldig med en tilleggsparagraf som åpenbart adresserer de spesifikke ønskene til en liten gruppe, og dermed tåkelegger hvordan helsepersonell skal forholde seg til andre gruppers tilsvarende spesifikke ønsker. Lovteksten i seg selv gjaldt jo alles rett til å nekte, uansett årsak, så det er kun unntakene det er nødvendig å spesifisere. Annen spesifikasjon er mer forvirrende enn klargjørende.
|
|
|
#155 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel
Nå er jo denne saken litt spesiell, det var litt forhistorie og absolutt kritikkverdig at de ventet så lenge med å gripe inn. Hun skulle sikker blitt kjørt til operasjon umiddelbart. Men sånn ellers og sånn generelt, hvis det kommer en pasient med livstruende blødning er jeg helt for at leger fatter avgjørelser til det beste for pasienten (i dette tilfellet - pasientene) og redder liv.
|
|
|
#156 |
|
maler
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselDet som er litt spesielt med blodoverføring, er at det ofte skjer i en akuttsituasjon. I mindre akutte situasjoner er dette lettere å håndtere fordi man har tid til å snakke og informere skikkelig. Jeg tror noe av grunnen til at dette med alvorlig overbevisning har sneket seg inn er nettopp dette at man skal være sikker på at pasienten virkelig mener det før man lar være å sette inn akutt livreddende behandling. Problemet er hvordan man da skal forsikre seg om at dette er noe pasienten virkelig mener. For i situasjoner hvor dette er aktuelt, er det ofte litt kaos både rent materielt og følelsesmessig, og pasienten er ofte omtåket slik at dette fremlegges delvis av pårørende, noe som åpenbart ikke er godt nok. Hvem som helst kan nekte en hvilken som helst behandling, men man må være ved sine fulle fem og myndig når man gjør det. Akkurat dette er det som blir litt vanskelig i forbindelse med blodoverføringer i akutte situasjoner. I tillegg kommer dette med at de gjerne vil ha all annen behandling (selvfølgelig), og man kan komme i en situasjon hvor man blir bedt om å gi en behandling som gir risiko for blodtap, men uten mulighet for å korrigere dette blodtapet om det skulle oppstå. Man skal være rimelig voksen og sikker for å orke å stå i den situasjonen som behandler også.
|
|
|
#157 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselDet fortsetter som hovedsak på Sørlandet: Jeg vil heller dø enn å få blod
|
|
|
#158 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel...og fortsetter: Frykter tystere når vitner får blod
|
|
|
#160 |
|
Passiv
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselMen altså. Hva med unger som da får blod etter barnevernsvedtak, eller da denne kvinnen - blir de utstøtt eller sett på som fortapt etterpå? Eller går det seg til etterhvert? |
|
![]() |
|
|