|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Er frisk!
|
Sv: Nivådelt opplæring
Hehe! Det var også en undersøkelse som konkluderte med at det viktigste ved en lærer var at den var engasjert, faglig flink og god på klasseledelse. Å, JA! Det er jo omtrent alt vi driver med det da.
|
|
|
|
#102 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nivådelt opplæringLærertettheten i Norge er ganske høy. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
guru advisor
|
Kjenner meg igjen i det siste du skriver selv. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Nivådelt opplæringDet som virker aller best på elevenes læring er at lærer vurderer og blir vurdert kritisk av noen som vet hva de skal vurdere, sammen med svært gode relasjoner mellom lærer og elev.
|
|
|
#105 |
|
En, av to-tre
Nei, det de egentlig sier er at det hjelper ikke med økt lærertetthet, man må heller forandre på opplegget. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
kamerat
|
Men gjerne på en måte som innebærer flere lærere? Altså, jeg synes det høres veldig fornuftig ut med større fleksibilitet og bevegelighet i gruppene, men alt jeg hører fra lærere er jo nettopp at det ikke er kapasitet til sånne fleksible løsninger – fordi bemanningen akkurat så vidt rekker til å holde fortet sånn noenlunde.
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 03-02-12 kl 15:31. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
guru advisor
|
Sv: Nivådelt opplæringMen hvor er Hattie-studien gjort? Jo, den er verdensomspennende. Antagelig har en del av disse skolene Hattie har forsket på ikke adferdsproblemer som den største utfordringen, fordi spesialskoler er vanlig i mange land. Da blir det litt feil å henge seg på forskning om forskjellige pedagogiske modeller i en ideell klasseromsituasjon. Selvfølgelig hadde det hjulpet med høyere lærertetthet. Og en assistent. Og en vaktmester. Og digitale tavler til alle. Sist redigert av Minerva : 03-02-12 kl 15:33. Årsak: en leif |
|
|
|
|
|
#108 |
|
En, av to-tre
Jeg tror, altså det er min personlige mening, at skolen er for dårlig til å utnytte de lærerressursene de har. De klassene som har to-lærer f.eks. 6-8 timer i uka - der står læreren og henger store deler av tiden og hører på at hovedlærer underviser. Denne to-læreren har nøyaktig samme betaling som hovedlærer, hvorfor skal ikke denne læreren forberede opplegg til f.eks. spesielle elever i klassen? Hvorfor skal ikke denne læreren rette prøver? Her har man en liten gullskatt som ofte ikke er øremerket enkeltelever, men som er en generell styrking av undervisninga, og så har ikke denne læreren noen plikter i det hele tatt. Denne læreren kunne jo kjørt kurs f.eks. 4-6 ukers kurs for f.eks. 6-8 elever i klassen. Ulike nivåer for hvert kurs. Sånn ville man ha dekket hele klassen i løpet av ett semester. Og da har man enda et semester som man også kan gjøre fruktbare ting på. Å henge på radiatoren er det mange lærere som gjør et par timer i uka. Bare for å nevne ett område der man kan utnytte eksisterende lærertetthet litt bedre. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Er frisk!
|
Sv: Nivådelt opplæringDet er nok store forskjeller fra kommune til kommune på dette. Og jeg er faktisk enig i at spesialundervisning ikke er spesielt effektivt på læringsutbyttet generelt. Det kan godt hende at spesialeleven lærer dobbelt så mye som han ellers hadde lært, men hvis det er å gå fra å kunne lese 5 ord i minuttet til å kunne lese 10 ord i minuttet utgjør det på en måte ikke mye når man måler læringsutbytte.
|
|
|
|
#110 |
|
Er frisk!
|
Radiatorlærere har jeg snakket om lenger oppe. Men det kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger jeg har vært borti på skolen vår. Har vi en ekstra lærer, lager den et ekstra opplegg og tar ut noen barn som trenger det.
|
|
|
|
#111 |
|
Er frisk!
|
Er dette et problem på skolen din? For dette er utrolig annerledes enn jeg har vært borti. Jeg har ikke vært radiatorlærer en eneste time i hele mitt lærerliv på 10 år.
|
|
|
|
#112 |
|
kamerat
|
Sv: Nivådelt opplæringJa, det høres jo helt absurd ut å ikke utnytte læreren bedre når vedkommende faktisk er der. Men det er ikke akkurat min erfaring at det ofte er mer enn én lærer i en klasse på 25, altså. Vi har hatt lærer + assistent til TIEY i klassen til seksåringen min i år, og det hadde vi ikke da eldstedatteren min gikk i første. Jeg har inntrykk av at det gjør veldig stort utslag på kvaliteten på stasjonsundervisningen (læreren konsentrerer seg om lesestasjonen, assistenten hjelper de andre der det trengs og holder en viss kustus).
|
|
|
#114 |
|
Er frisk!
|
Ja, kustus er ikke å forakte altså. Stasjonsundervising er SUPERT når man har en klasse hvor alle eller de fleste gjør det de skal. Hvis det stadig er noen som stikker av, begynner å spinne rundt på gulvet, e.l. så er det ikke mye kvalitet i lesestasjonen hvor læreren må gå fra for å få resten av klassen til å gjøre det de skal.
|
|
|
|
#115 |
|
ej ikke møjkets heije
|
De har en assistent i klassen til snuppa også, men hun er visst der for å passe på og følge opp en navngitt elev som trenger hjelp til å holde seg i ro. Så det ser ut til at det er meningen at en lærer skal ha klassen alene. Og dette i en klasse som var så bråkete at de etter et par måneder måtte flytte et par elever til andre klasser fordi det var helt ekstremt. MERK: det er snuppa som er kilden for det med assistenten, så jeg tar alle mulig forbehold om sannhetsgestalten.
|
|
|
|
#116 |
|
I mål
|
Sv: Nivådelt opplæringJeg er ikke ellers med i diskusjonen, men klassen til storebror har TIEY med 1 lærer og uten assistent, og jeg har ikke hørt noe om at det ikke fungerer. Men jeg ser helt klart at det blir veldig avhengig av atferd i klassen. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Er frisk!
|
Sv: Nivådelt opplæringDet er jo ikke lenge siden vi hadde en diskusjon hvor en hadde fått slått ut noen tenner på skolen og konklusjonen ble at den som hadde slått burde ha TO mennesker på seg hvis ikke en klarte jobben alene. Det er jo ikke rart at lærertetthet/assistenttetthet ikke alltid gir så mye ekstra læring når vi i Norge har bestemt at så godt som alle skal gå på samme skole og mye ressurser må brukes på at elevene ikke skal skade hverandre. Der tror jeg Norge er i egen klasse, altså.
|
|
|
|
#118 |
|
maler
|
Sv: Nivådelt opplæringDet er lite voksne hvis det kun er en assistent til navngitt elev synes jeg. Jeg tror de alltid hadde assistent de to første årene (og da ikke til navngitt elev, men for å hjelpe til). Ekstralærertimene blir brukt til å styrke stasjonsundervisningen for de svakeste eller til å ta ut grupper som trenger det. Men jeg ser at fra 4. klasse er det mer og mer bare lærer i rommet. Og det er klart det er en utfordring selv om de ikke er mer enn 16-17 elever.
|
|
|
#119 |
|
Dårlig husmor
|
|
|
|
|
|
|
#120 |
|
Er frisk!
|
Jeg har hatt en klasse hvor det har fungert supert. Jeg har aldri vært borti maken. Det var ikke en eneste elev som fant på at det gikk an å gjøre noe annet enn akkurat det jeg hadde gitt beskjed om. Men det er ikke normalen i 1. klasse akkurat og ikke senere heller forresten. Det pleier å være noen som sliter med å konsentrere seg hvis ikke en voksen er i nærheten.
|
|
![]() |
|
|