Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ruter - dyrest i verden. Hvordan utøve forbrukermakt som virker?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-12, 10:02   #121
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ruter - dyrest i verden. Hvordan utøve forbrukermakt som virker?

Jeg var sent ute med å betale forrige måneders regning. OK, my bad. Jeg innrømmer det. Men i purrebrevet så sto det at siden jeg ikke har betalt, så er abonnementet mitt stengt, slik at jeg må på Trafikanten for å få låst det opp. Vel, jeg har jo validert for denne måneden, og kortet virker, så jeg regner med at det betyr at jeg ikke får validert for neste måned, men ærlig talt: Det må da være ekstra bry for Ruter at alle som er litt sent ute med betalingen, får abonnementet stoppet, slik at de på Trafikanten må utstede et nytt kort (for ja, det må de, det er ikke bare å åpne abonnementet igjen. BTDT)? Greit at de sperrer abonnementet til folk som ikke betaler, men kanskje ETTER første gangs varsel, og ikke sånn med én gang?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 10:03   #122
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Damen på Trafikanten som ga meg et kort som virket til slutt, ga meg også en utskrift der det står at kortet er gyldig til 7. februar neste år, og hun ba meg ta vare på den utskriften.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 10:04   #123
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De håndskrevne lappene fra Trondheim hørtes jo så fine ut. Ruter kan sikkert også selge sånne (bare på hovedkontoret, naturligvis, noe annet skulle tatt seg ut).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 10:21   #124
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man må heller ikke glemme at på Trafikanten er køen for problemer med kortene ikke prioritert, så man må vente lengst. Jeg hadde en runde i fjor sommer som omtrent a meg hjerteinnfarkt.

Fra bloggen min:

Sitat:

Ruter må være det dummeste, minst servicevennlige, mest krøkkete møkkafirmaet ever!

På fredag skulle jeg fylle opp Flexuskortet mitt, som de nå mer eller mindre tvinger alle til å bruke, og det skjedde noe feil. Mannen på 7-11 var veldig lei seg, men kunne ikke gjøre noe, fordi den dustete maskinen fra Ruter ikke ga han noen kode til å rette opp feilen. Da var det bare Trafikanten som kunne gjøre noe med det, siden jeg hadde betalt, men ikke fått noe påfyll.

Dette var på fredag, og vi var på vei til sykehuset for å ta flåttprøver, så jeg måtte derfor kjøpe et klippekort i tillegg.

I dag stikker jeg på Trafikanten, hvor det er et salig kaos av turister, Norway Cup-deltakere og what not, og Trafikanten syns det holdt å ha oppe tre luker.

Etter en halvtimes ventetid var jeg fremme, hvor jeg fikk en lang regle om at dette var 7-11 feil, ikke hennes, at hun ikke kunne gjøre noe uten kontoutskrift, for en kvittering fra butikken hvor det står at beløpet er trukket, nei, se det! Det holder ikke for Ruters trofaste arbeidere.

På kontoret tenkte jeg å få ut litt gruff og sende en illsint klage til dusteruter, og gikk inn på hjemmesiden deres. De vil selvfølgelig ha formattert mail. Velger man Ris, Ros, og Reisegaranti så kommer man videre til om man vil gi ros eller ris og reisegaranti. Man får nemlig ikke lov til å rise dem for noe annet enn reiser og må krysse av på hva man reiste med som man vil klage på. Krysser man av på Kort og billetter får man servert en annen smørbrødliste, uten mulighet til å klage.

Så nå må jeg tilbake til Trafikanten, stå i ny kø, snakke med et nytt dustemenneske og hvis jeg er heldig, så får jeg produktet jeg betalte for på fredag.

[...]
Tidligere i sommer fikk jeg faktisk kjeft av en kontrollør for å ikke validere kortet mitt, selv om jeg hadde gjort det, rett foran nesen hennes.

Kontrollørbuddiesene hennes var i full gang med å trakkassere en mor som tydeligvis hadde samme problem som meg nå, kortet var påfyllt og betalt, men virket ikke. Hun forholdt seg helt rolig og sa at hun ikke gikk med på å kjøpe ekstra billett når hun hadde en abonnementsordning, og nå skulle hun rekke barnehagen. Hun viste også frem alle papirmånedskortene hun hadde liggende i lommeboka fra minst ett år bakover, så hun var ikke akkurat noen sniker heller. De sto kjemptetett rundt henne, og sa hele tiden at hun måtte slutte å hisse seg opp, slutte å være aggressiv og vrang, enda det var de som var vrange. Hun jobbet som vekter selv, og sa bare stille og rolig at hun måtte av for å hente i barnehagen, at de ikke kunne holde henne igjen, og at det ikke var hennes problem at systemet deres ikke virket. De lot henne heldigvis få gå til slutt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 10:25   #125
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Fine Ruter.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 10:38   #126
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Den kan jeg koste på meg, siden jeg bare har bedrevet NSB-pendling sjøl, men jeg kan muligens rive i en slik også: Det er jo bare for dumt. I det minste blir det fine, syrlige og underholdende innlegg fra BM og dere andre av det.

Gammel 09-02-12, 10:44   #127
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gå å bruke NSB i stedet!

https://www.nsb.no/category3632.html...ger_category=1

Og da kan jeg bruke det på Oslo Sporveier også?

Gammel 09-02-12, 10:46   #128
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hah! Der har du jo løsningen! Men det står ruter - de mener ikke at det er ruter sitt kort du skal ha?

Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 10:46   #129
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Det mener jeg skal gå, ja. :har pendlermann, bor i Akershus: Det står jo at man trenger NSB-kort?

Gammel 09-02-12, 10:47   #130
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei! Jeg blingset! Jeg får jo opp et Ruter-kort.

Gammel 09-02-12, 11:18   #131
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt NSB-kort virker på både buss, trikk og tbane.

Gammel 09-02-12, 11:30   #132
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Pass dere for papirkvitteringene, blekket forsvinner etter et par uker, ihvertfall når det ligger i plastmappa fra Ruter. For et årskort verdi 6000,-, ville jeg tatt kopi.

Gammel 09-02-12, 11:52   #133
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Pass dere for papirkvitteringene, blekket forsvinner etter et par uker, ihvertfall når det ligger i plastmappa fra Ruter. For et årskort verdi 6000,-, ville jeg tatt kopi.

Dette blir bedre og bedre! Det er ikke mulig! Burde ikke ha vært det, i alle fall ...

Gammel 09-02-12, 12:09   #134
Slettet bruker
Passiv

Standard

Drammen bekrefter forøvrig dette fra sidelinjen. Men da vet vi i det minste hvorfor de stadig insisterer på elektroniske billetter. De får ikke tak i skikkelig printerblekk.

Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 12:33   #135
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Stakkars Andamannen. Han har byttet jobb, og jeg advarte ham mot Ruter. Jeg tror ikke jeg skal vise ham denne tråden.

og

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 12:47   #136
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Hva med et årskort av verdi 14 900,- da?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 12:51   #137
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor ofte blir man statistisk sett tatt hvis man sniker? Kan dette gå sånn noen lunde opp i opp slik at man får minst bry ved å betale for seg gjennom bøter?

Gammel 09-02-12, 13:06   #138
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvor ofte blir man statistisk sett tatt hvis man sniker? Kan dette gå sånn noen lunde opp i opp slik at man får minst bry ved å betale for seg gjennom bøter?

Gebyret man får er ganske mye høyere enn månedsprisen, og jeg er ganske sikker på at jeg blir kontrollert i snitt såpass som en gang i måneden, så det lønner seg neppe.

Dessuten vil jeg jo ikke snike, jeg er i utgangspunktet kjempefan av kollektivtrafikk og av å betale for seg - og jeg blir så oppgitt av at de gjør så mye dumt og kunde-uvennlig som gjør at folk ikke har lyst til å kjøpe billett lenger. Og ikke minst av at de kaster bort millioner på millioner som kunne vært brukt til å oppgradere kollektivtilbudet i stedet.

Gammel 09-02-12, 13:23   #139
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det kommer an på linjene man kjører, tror jeg. For meg hadde det absolutt lønt seg å snike, jeg blir sjelden kontrollert.

Gammel 09-02-12, 13:37   #140
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg melder meg inn i hylekoret, og har lest tråden med stor interesse og humring. Selv reiser jeg fra en endeholdeplass og til en utenfor sentrum, og blir aldri kontrollert på den strekningen. Kontroller er vesentlig i sentrum, er min erfaring. Men jeg sniker ikke, altså, til det er jeg for lovlydig/pysete, samtidig som jeg synes det er helt OK å betale for denne tjenesten. (dog: når jeg kommer på kort togsett i rushen, er jeg ikke riktig sikker).
Det er også interessant å merke seg at Ruter mener at man bare kan reise utenom rushtiden for å unngå å stå som sild i tønne. (Mener jeg leste det i aften her for en ukes tid (?) siden.) Eller bare ta en senere avgang eller 3 for å få en avgang med dobbelt togsett. Det er skikkelig greit, siden alle avganger mellom 1600 og 1700 for eksempel, har enkelt togsett og barnehagen stenger 1700.
De har til og med lagt ut informasjon om hvilke avganger som har 3-vogns tog. Vel og bra det, men når man må hjem sånn rundt 16-17, så er det så mye hjelp i det heller.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.