|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?
Så du mener at vi skal kutte ut bildejournalistikk?
|
|
|
|
#102 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?Tja - er vi virkelig nødt til å se de mest groteske bilder smurt utover forsidene på aviser, for å få et innblikk i hvor stor en katastrofe er?
|
|
|
#103 |
|
By the Sea
|
Ja, og det er ikke det egentlig et kjempeparadoks?
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 11-02-12 kl 11:47. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
|
Ja. Veldig, veldig mange kan ikke/vil ikke/gidder ikke lese tekst. Bilder gjør sterkere inntrykk på de fleste av oss enn tekst også. Humanitære organisasjoner får "mye" penger når store katastrofer blir slått stort opp, og lite når man ikke hører noe om dem. Ute av syne, ute av sinn ser ut til å være greia for gjennomsnittsnordmannen.
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 11-02-12 kl 11:42. Årsak: La til sitat. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er da ikke så rart, med de tabloide formuleringene. Det som slo meg da jeg leste at han "lager voldsfilmer" var at det vet jeg om veldig mange andre som gjør også. Opptil flere av dem har mottatt prestisjetunge priser for "voldsfilmene" sine, til og med ...
|
|
|
|
#106 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Myt point exactly. Jeg fikk bare sånn veldig følelse [da voldsfilmene ble nevnt i de ordelagene] at her var det noen som hadde bestemt seg for å bruke alt i verste mening, litt sånn som etterforskerne i "Jenta som lekte med ilden" som fant sexleketøyene til Salander og konkluderte med at hun var en pervers psykopat. Nå har jeg ikke sett filmene, men det kan faktisk hende at mannen er stor fan av Tarantino, Rodriguez eller lignende filmskapere, lager filmer som tar etter deres stilart og ser på det som kunstprosjekter. Det kan også hende at han lager dårlig produserte amatørfilmer med ukontekstuert vold for voldens skyld, fordi han nyter å se andre mennesker lide. Poenget er at ut fra artikkelen blir "voldsfilmer" gjort ensartet og utelukkende stygt og skremmende.
Det er jeg enig i.
|
|
|
|
#107 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Nei, men han burde sparkes, fordi han handlet i strid med stillingsinstruksen. Det var imidlertid ikke dette som ble diskutert i HI. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
By the Sea
|
Nå har vel diskusjonen utvidet seg til å handle om både det ene og det andre - alt sammen interessant tematikk, synes jeg.
|
|
|
#109 |
|
Mother of Dragons
|
Det synes jeg blir noe helt annet, jeg vil heller at det skal være lettere å si opp folk på grunn av uegnethet som de har vist i jobben, slik som det er nå.
|
|
|
#110 |
|
By the Sea
|
Ja, det blir, om ikke "noe helt annet", så ihvertfall noe annet. Men relevant å si noe om likevel, når så mange vil parkere diskusjonen med at "det er noe helt annet om personlige egenskaper kommer opp i ettertid". Episoden vi diskuterer her, er jo høyst relevant mtp akkurat den tematikken.
|
|
|
#111 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Bilder, ja, men må de nødvendigvis innegolde blodige lik for å vekke oss? Er ikke synet av ei utbombet regjeringsblokk nok - må vi nødvendigvis se liket som ligger foran?
|
|
|
#112 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?Inagh - man nå snakker du ut fra deg. Andr blir berørt av Mpho og hoppende mennesker. I tillegg kommer det historiske perspektivet, som jeg synes man ikke skal glemme. Ikke argument for å trykke bilder nå, men for at de skal bli tatt.
|
|
|
#113 |
|
|
Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?jeg tror faktisk mange av oss trenger å se hvor grusomt ting kan være, det er alt for lett å distansere seg.
|
|
|
|
#114 |
|
Unik
Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?Noen mennesker er for øvrig mer visuelle enn andre. Jeg så for øvrig de bildene som var med i den konkurransen. Skjønner ikke helt hvorfor de fikk 2. plass. De var jo veldig gjenkjennelige på bildene, men jeg synes samtidig de virkelig fikk frem den groteske meningsløsheten i det han gjorde. Så unge, så vanlige. Og det inntrykket tror jeg består via bildene, på lik linje med en del krigsfotoer. At norske medier ikke vil trykke dem skjønner jeg godt. For øvrig har jeg også sett bilder av lynsjing i Afrika i norske medier - med sladdede gjes. Verden begynner å bli liten, godt det tas hensyn til det (men burde sikkert gjøres enda mer).
|
|
|
#115 |
|
Leser
|
Jeg har ikke tenkt over det før du skrev det, men nå som jeg leser det så slår det meg at bildene jeg har i hodet forut "Band Aid" er jo helt groteske! (Og det verste av alt: Jeg leste nettopp en artikkel om hvor lite pengene fra Band Aid kom folk til gode.
|
|
|
#116 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2012
![]() |
Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?Hva som er "humor" kommer vel helt an på tilskuerne og hvem humoren er ment for. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Glamorøs
|
Ja, det var akkurat det jeg mente. Herregud.
Det er ikke den eneste grunnen, også det at hvis bildene blir for jævlige tipper det over slik at man distanserer seg i stedet for å engasjere seg. Markedsføring 101.
|
|
|
#118 |
|
Slumrende Ullteppe
|
På det personlige plan - Jeg klarer utmerket å distansere meg fra ting jeg ikke orker ta inn over meg. Likevel synes jeg at jeg også klarer ta inn over meg grusomheter i verden, uten å få de mest blodige bilder på forsiden av avisa. På det generelle plan, har jeg stor tiltro til at de aller fleste mennesker er oppegående og har fantasi nok til å trekke de samme slutninger ut fra generelle fotografier, som beskriver katastrofene.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 16-02-12 kl 18:40. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Unik
Nei. Og slik er det heller ikke. Ingen norske aviser har trykket bildene fra Utøya. Norske redaksjoner foretar en sterk siling av bilder hver eneste dag.
|
|
|
#120 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?Men må vi da se mest groteske bildene fra krigsområder, sultkatastrofer etc?
|
![]() |
|
|