Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

SFO i 4. klasse - et mål for alle?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-12, 12:41   #21
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?

Jeg ville blitt så glad om de fokuserte på innholdet i 1. og 2.klasse i stedet.
Vi har elendig innhold og skulle ønske det var mer informativt for oss foreldre, en plan, fritidsaktiviteter osv. innlemmet i tilbudet. I dag er det elendig og vi gleder oss til hun begynner i andre og kan gå hjem selv.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 12:43   #22
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det slik at kun et fåtall bruker SFO i fjerde klasse. Vår niåring har ikke hatt SFO-plass siden halvveis i 2. klasse. Feriene løses ved at hun er delvis alene hjemme og delvis hos andre familiemedlemmer. I tillegg tar vi ut tilsammen 5 uker sommerferie sammenhengende (4 uker hver på mannen og meg, men bare tre uker sammen alle sammen) all annen ferie legges fortrinnsvis (med noen få unntak) til skolens ferier. Jeg er så inderlig glad for at vi har familie rundt oss kjenner jeg, uten dem hadde feriene blitt en nøtt å løse. Vesla er i grunnen mye hjemme alene i feriene eller leker med venner etc., men det er jo veldig betryggende med mormor, farfar og to oldemødre i gangavstand.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 12:49   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk. Da var det ikke bare jeg som reagerte på dette.

Vi er virkelig strålende fornøyd med vår SFO. Og hovedargumentet mot å kunne ned må være det med feriene. I Oslo er det sånn at man ved 12 timersplass (halv plass) også bare disponerer 12 timer de ukene hvor det er ferie. Men det er heldigvis lov til å kjøpe seg mer plass i feriene, så det blir nok det vi gjør.

Gammel 24-02-12, 12:55   #24
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi er virkelig strålende fornøyd med vår SFO. Og hovedargumentet mot å kunne ned må være det med feriene. I Oslo er det sånn at man ved 12 timersplass (halv plass) også bare disponerer 12 timer de ukene hvor det er ferie. Men det er heldigvis lov til å kjøpe seg mer plass i feriene, så det blir nok det vi gjør.

Hos oss tror jeg faktisk vi har fått beskjed om at man disponerer 2 hele dager hver ferieuke. Ikke at det nødvendigvis er nok heller, men det er greiere enn 12 timer.

Vi er også fornøyde med vår SFO og vi har jo i tillegg Sommerskole om sommeren her, så jeg tror vi er heldige her i byen (nå er forresten Sommerskoleprogrammet lagt ut på nettsidene).

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 12:56   #25
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men for å vende tilbake til det jeg mistenker at artikkelen egentlig skulle handle om, så tror jeg AKS kan være et godt integreringstiltak – så lenge de fleste går på AKS, blir det også mer leking på tvers av etniske grupper. Jeg tror fort det blir mer etnisk gruppedannelse når lekingen foregår hjemme hos elevene i stedet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 12:59   #26
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men for å vende tilbake til det jeg mistenker at artikkelen egentlig skulle handle om, så tror jeg AKS kan være et godt integreringstiltak – så lenge de fleste går på AKS, blir det også mer leking på tvers av etniske grupper. Jeg tror fort det blir mer etnisk gruppedannelse når lekingen foregår hjemme hos elevene i stedet.

Det er jeg helt enig i. Men jeg ser liksom for meg at den integreringen må skje før 4. klasse.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 13:01   #27
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er jeg helt enig i. Men jeg ser liksom for meg at den integreringen må skje før 4. klasse.

Ja, så klart det må begynne tidligere, men jeg tror det kan være i integreringens interesse å ha barna der samlet lengst mulig.

Gammel 24-02-12, 13:38   #28
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden går på den tyske skolen, der bor barna langt mer spredt ut i byen enn de typisk gjør på andre skoler, og det regner jeg med er en medvirkende årsak til at så å si alle 4.-klassingene og også noen i 5. bruker AKS. I dette tilfellet ser jeg helt klart at det er et kjempegodt sosialt tiltak, eller integreringstiltak, eller hva man skal kalle det - det gjør det mulig for ungene å bli kjent med og leke mye med barn som de ellers ikke ville hatt kontakt med på fritiden. Og det gjør at når de etter hvert slutter med AKS, og er gamle nok til å reise rundt på egen hånd (og dermed kunne besøke hverandre), har de etablert venneforhold (delvis på tvers av alderstrinn) som de kan opprettholde selv. Bare som en liten illustrasjon delvis på siden av saken. Jeg merker godt at Poden nå i 4. klasse begynner å få venner i de andre klassene også; det har han ikke hatt noe særlig av før, og det at han fremdeles går på AKS er vel nær den eneste grunnen til at det har skjedd.

Gammel 24-02-12, 13:43   #29
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Ja, helt uten etnisitetstanker er det en av tingene jeg liker best med AKS – ungene blir kjent på tvers av både klasser og trinn, de får rett og slett et større utvalg av potensielle venner, og da øker jo også sjansene for full klaff.

Gammel 24-02-12, 16:56   #30
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Hos oss er det også flere i 2. og 3. som ikke går på sfo.
Vi flyttet jo hit i høst og det var en selvfølge at ungene skulle gå på sfo, mest for å bli kjent ,
men også fordi jeg synes de ikke er sååå store til å være hjemme alene på morgenen eller flere timer på ettermiddagen.
Nå ytrer 3.klassingen ønske om å slutte, selv om han trives godt.
De går hjem alene ca 3-4 ettermiddager i måneden(2. og 3. klasse).
Tenker vi sier opp plassen til eldste til sommeren og lar yngste som da begynner i 3. klasse gå 3 dager i uken.
Mannen her jobber turnus og besteforeldrene er pensjonister, så ferier ordner seg.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 17:05   #31
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei det syns jeg ikke skal være noe må,da må det iallefall skje noe drastisk med SFO her. Her tegner dem,eller er ute. Thats it. Så vi har sagt opp nå,ikke så kjempelurt med tanke på mange fridager i mai og sommerferien.Men eldste T vil heller være hjemme alene enn å være på SFO til sommeren. Det blir nok ikke løsningen,men det sier vel litt om SFO her.

Sist redigert av Jinx : 24-02-12 kl 17:11.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 21:28   #32
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hos oss er det få 3. og 4. klassinger, rett og slett fordi SFO er for dårlig.

Gammel 24-02-12, 21:34   #33
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss så er sfo delt i to deler, og det er helt supert i alle fall. 1. og 2. klasse på en base og 3. og 4. klasse på en base. De får veldig mange unger til å gå på sfo lenge når det er delt sånn, i alle fall minst 50% i 4.klasse også. 4.klassingen vår kunne nok fint klart seg uten sfo i hverdagen når det er skole, men feriene er et stort problem, og i og med at hun liker seg så godt på sfo så går hun der 3 dager i uka.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 21:48   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det så godt som like stor andel som bruker AKS i fjerde som i første, faktisk. Ungene trives kjempegodt, og vil ikke slutte. De scorer høyt på trivsel og fornøyde foreldre og har rundt 90% deltakelse.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 21:52   #35
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg har ikke skyhøye forventninger til sfo, men så lenge ungene trives så er det det viktigste for meg.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 02:37   #36
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg ville blitt så glad om de fokuserte på innholdet i 1. og 2.klasse i stedet.
Vi har elendig innhold og skulle ønske det var mer informativt for oss foreldre, en plan, fritidsaktiviteter osv. innlemmet i tilbudet. I dag er det elendig og vi gleder oss til hun begynner i andre og kan gå hjem selv.

Vi har brukt den så lite som mulig. Og innholdet. Enten du tror det eller ei så har det faktisk blitt bedre siden vi startet i 2002. Det sier ikke rent lite.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 18:00   #37
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Begge her er veldig glad i SFO, så jeg ser for meg at storesøster i alle fall går til jul i 4. klasse også. Gå hjem alene vil hun ikke, og broren vil nok ha sin tid på SFO og ikke bare sitte hjemme. Men i løpet av våren 4. klasse starter vi nok en overgang. Men trives hun der skal hun få lov ti l å være der. Hun får vurdere det selv.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 22:31   #38
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hos oss er det så godt som like stor andel som bruker AKS i fjerde som i første, faktisk. Ungene trives kjempegodt, og vil ikke slutte. De scorer høyt på trivsel og fornøyde foreldre og har rundt 90% deltakelse.

Akkurat samme hos oss. Jeg vil også si at jeg er utrolig imponert over hvor mye de lærer på AKS (men det var vel det som var hele poenget med overgang fra SFO til Aktivitetsskole) og jeg tenker på hvor mye kunnskap de barna som ikke går der mister. Nok igjen typisk "rammer de" som virkelig kunne ha nytte og utbytte av det. Nå er det jo også ganske så lite "lek" i skolehverdagen så jeg har inntrykk av at AKS er enda mer viktig for det sosiale miljøet blant elevene.

Nå vet jeg ikke detaljene men i fjor høst reduserte Oslo Kommuner satsen på AKS ganske så mye for de med lavest inntekt. Vår AKS leder jublet og sørget for at ganske så mange barn kunne begynne på AKS igjen.

Gammel 25-02-12, 22:37   #39
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Hos oss er rundt halvparten av 4.trinn innom på sfo i løpet av uken. Noen få har full plass og de fleste 3 dager i uken (gjelder samme antall dager i feriene også).

4.trinn har egen base i egne lokale med egne voksne. Det er flest jenter men også endel gutter. (de fleste rolige gutter) 4.trinn gjør mange kjekke ting som ikke de andre trinnene får gjøre. En dag i måneden har de en spesiell utflukt, men de har også svømming, egen gymtime, data osv.

Gutten min trenger ikke sfo, men har lyst å gå. Han trives godt og synes både ettermiddager og feriesfo er kjempekjekk. Han går 3 dager i uken.

De av kompisene hans som ikke går på sfo sitter som regel å spiller data eller ser tv fra 12.15 (to dager i uken og litt senere de andre) til foreldrene kommer hjem kl 16. Har snakket med et par foreldre som synes det er vanskelig og forteller at skap blir tomme for snop og diverse (dette er jo foreldrenes ansvar da)

Det er veldig godt opplegg med mange aktiviteter ungene kan velge på basen for 1.-3. klasse også. 2. klassingen vår trives godt der.

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 22:47   #40
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg vil også si at jeg er utrolig imponert over hvor mye de lærer på AKS (men det var vel det som var hele poenget med overgang fra SFO til Aktivitetsskole) og jeg tenker på hvor mye kunnskap de barna som ikke går der mister.

Kan du utdype, hva lærer de på deres AKS? Hos oss har de lite opplegg, og jeg tror neppe de lærer noe særlig, dessverre. Mange synes SFO hos oss er svært kjedelig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.