|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
godt brukt
|
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Jeg ville blitt så glad om de fokuserte på innholdet i 1. og 2.klasse i stedet. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Borte
|
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Her er det slik at kun et fåtall bruker SFO i fjerde klasse. Vår niåring har ikke hatt SFO-plass siden halvveis i 2. klasse. Feriene løses ved at hun er delvis alene hjemme og delvis hos andre familiemedlemmer. I tillegg tar vi ut tilsammen 5 uker sommerferie sammenhengende (4 uker hver på mannen og meg, men bare tre uker sammen alle sammen) all annen ferie legges fortrinnsvis (med noen få unntak) til skolens ferier. Jeg er så inderlig glad for at vi har familie rundt oss kjenner jeg, uten dem hadde feriene blitt en nøtt å løse. Vesla er i grunnen mye hjemme alene i feriene eller leker med venner etc., men det er jo veldig betryggende med mormor, farfar og to oldemødre i gangavstand.
|
|
|
#23 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Takk. Da var det ikke bare jeg som reagerte på dette.
|
|
|
|
#24 |
|
I mål
|
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?
Hos oss tror jeg faktisk vi har fått beskjed om at man disponerer 2 hele dager hver ferieuke. Ikke at det nødvendigvis er nok heller, men det er greiere enn 12 timer. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
kamerat
|
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Men for å vende tilbake til det jeg mistenker at artikkelen egentlig skulle handle om, så tror jeg AKS kan være et godt integreringstiltak – så lenge de fleste går på AKS, blir det også mer leking på tvers av etniske grupper. Jeg tror fort det blir mer etnisk gruppedannelse når lekingen foregår hjemme hos elevene i stedet.
|
|
|
#26 |
|
I mål
|
Det er jeg helt enig i. Men jeg ser liksom for meg at den integreringen må skje før 4. klasse. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
kamerat
|
Ja, så klart det må begynne tidligere, men jeg tror det kan være i integreringens interesse å ha barna der samlet lengst mulig.
|
|
|
#28 |
|
flisespikker
|
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Poden går på den tyske skolen, der bor barna langt mer spredt ut i byen enn de typisk gjør på andre skoler, og det regner jeg med er en medvirkende årsak til at så å si alle 4.-klassingene og også noen i 5. bruker AKS. I dette tilfellet ser jeg helt klart at det er et kjempegodt sosialt tiltak, eller integreringstiltak, eller hva man skal kalle det - det gjør det mulig for ungene å bli kjent med og leke mye med barn som de ellers ikke ville hatt kontakt med på fritiden. Og det gjør at når de etter hvert slutter med AKS, og er gamle nok til å reise rundt på egen hånd (og dermed kunne besøke hverandre), har de etablert venneforhold (delvis på tvers av alderstrinn) som de kan opprettholde selv. Bare som en liten illustrasjon delvis på siden av saken. Jeg merker godt at Poden nå i 4. klasse begynner å få venner i de andre klassene også; det har han ikke hatt noe særlig av før, og det at han fremdeles går på AKS er vel nær den eneste grunnen til at det har skjedd.
|
|
|
#29 |
|
kamerat
|
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Ja, helt uten etnisitetstanker er det en av tingene jeg liker best med AKS – ungene blir kjent på tvers av både klasser og trinn, de får rett og slett et større utvalg av potensielle venner, og da øker jo også sjansene for full klaff.
|
|
|
#30 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Hos oss er det også flere i 2. og 3. som ikke går på sfo. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Nei det syns jeg ikke skal være noe må,da må det iallefall skje noe drastisk med SFO her. Her tegner dem,eller er ute. Thats it. Så vi har sagt opp nå,ikke så kjempelurt med tanke på mange fridager i mai og sommerferien.Men eldste T vil heller være hjemme alene enn å være på SFO til sommeren. Det blir nok ikke løsningen,men det sier vel litt om SFO her.
T august 04, T februar 08 og T august 10. Sist redigert av Jinx : 24-02-12 kl 17:11. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Hos oss er det få 3. og 4. klassinger, rett og slett fordi SFO er for dårlig.
|
|
|
#33 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Hos oss så er sfo delt i to deler, og det er helt supert i alle fall. 1. og 2. klasse på en base og 3. og 4. klasse på en base. De får veldig mange unger til å gå på sfo lenge når det er delt sånn, i alle fall minst 50% i 4.klasse også. 4.klassingen vår kunne nok fint klart seg uten sfo i hverdagen når det er skole, men feriene er et stort problem, og i og med at hun liker seg så godt på sfo så går hun der 3 dager i uka. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Glamorøs
|
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Hos oss er det så godt som like stor andel som bruker AKS i fjerde som i første, faktisk. Ungene trives kjempegodt, og vil ikke slutte. De scorer høyt på trivsel og fornøyde foreldre og har rundt 90% deltakelse.
|
|
|
#35 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Jeg har ikke skyhøye forventninger til sfo, men så lenge ungene trives så er det det viktigste for meg. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Vi har brukt den så lite som mulig. Og innholdet. Enten du tror det eller ei så har det faktisk blitt bedre siden vi startet i 2002. Det sier ikke rent lite. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Begge her er veldig glad i SFO, så jeg ser for meg at storesøster i alle fall går til jul i 4. klasse også. Gå hjem alene vil hun ikke, og broren vil nok ha sin tid på SFO og ikke bare sitte hjemme. Men i løpet av våren 4. klasse starter vi nok en overgang. Men trives hun der skal hun få lov ti l å være der. Hun får vurdere det selv. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Akkurat samme hos oss. Jeg vil også si at jeg er utrolig imponert over hvor mye de lærer på AKS (men det var vel det som var hele poenget med overgang fra SFO til Aktivitetsskole) og jeg tenker på hvor mye kunnskap de barna som ikke går der mister. Nok igjen typisk "rammer de" som virkelig kunne ha nytte og utbytte av det. Nå er det jo også ganske så lite "lek" i skolehverdagen så jeg har inntrykk av at AKS er enda mer viktig for det sosiale miljøet blant elevene.
|
|
|
#39 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Hos oss er rundt halvparten av 4.trinn innom på sfo i løpet av uken. Noen få har full plass og de fleste 3 dager i uken (gjelder samme antall dager i feriene også). |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Kan du utdype, hva lærer de på deres AKS? Hos oss har de lite opplegg, og jeg tror neppe de lærer noe særlig, dessverre. Mange synes SFO hos oss er svært kjedelig.
|
![]() |
|
|