|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() SFO i 4. klasse - et mål for alle?Jeg leste følgende nyhet og lurte på hva dere mener om datagrunnlaget som er brukt. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.8008225
![]() |
![]() |
#3 |
I mål
|
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alleJeg er helt enig med deg i at jeg synes de blander mange ting i artikkelen. De burde i alle fall holdt det til å se på bruk av SFO (AKS) i 1. klasse, mener jeg, evt i 2. Når de trekker fram å være utenfor i lek og språkutvikling, er det vel mest relevant de første årene når deltakelsen ellers er større. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Jeg stilte meg de samme spørsmålene i dag morges. Ut i fra diskusjoner med venninner og på FP så er det mange som kutter ut i 3.klasse, uten at det har så mye med øst/vest å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Men dette skal egentlig handle om AKS som integreringstiltak, eller?
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Det SFO-bruk i 4. klasse kan være en indikator på, er kvaliteten på SFO. Hvis det oppleves som et bra opplegg også for større barn, vil flere være der, og det er jo en fin ting. Men de blander en hel haug med ting der som ikke nødvendigvis har noen relasjon. Målet må jo være at de som trenger SFO, har et tilbud som er godt nok til en pris som er lav nok slik at det brukes. Og at ungene har det bra.
![]() |
#7 |
I mål
|
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?
Jeg tror det, men budskapet var ikke veldig klart i artikkelen? Jeg tror likevel det er de som er ment siden det er trukket fram skoler med høy andel minoritetsspråklige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Jeg syns også det er rart å fokusere på 4-klasse. Vi bor i et område der de aller fleste har god råd(og andelen fremmedspråklige er forsvinnende liten) men i år er det ingen fra fjerde trinn som går på SFO. For vår del fikk frøkna velge selv, hun valgte å slutte, og da ble det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Det er også litt rart at de skriver at de med dårlig råd ikke får være med på leken. For hvis få bruker SFO, er det jo ikke på SFO leken foregår. Rare konklusjoner synes jeg. I 4. klasse bruker man jo stort sett SFO som aktiviseringstilbud hvis ungene vil, og det er det ingen krise om få bruker synes jeg. Her har så å si alle i 4. klasse SFO, men det er på ingen måte nødvendig synes jeg. Imidlertid er det da verre for de 2 som ikke har selvfølgelig. Det er faktisk verre at de fattige i "rike bydeler" ikke tar seg råd til SFO-plass enn at de som bor i bydeler med lite bruk av SFO gjør det samme. Altså er ikke andelen bruk av SFO mål på så veldig mye unntatt hvor mange som faktisk bruker det.
![]() |
#10 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Dårlig artikkel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Der jeg jobber kutter de ned til halv plass allerede i andreplassen etter jul når dagene blir lysere. De som har kort vei hjem.
![]() |
#12 |
Jo flere jo bedre...
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?...forøvrig er det dessverre sånn hos oss at de som går på SFO fortsatt i 4. klasse, som regel er svært aktive og umodne gutter. Min eldste ville ikke gå på sfo fra slutten av 3. og i 4. fordi det ikke var ei eneste jente der på samme alder, og de gutta som gikk der var relativt utagerende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Har ikke så mange meninger om saken, men jeg kjenner jeg gruer meg til eldsta begynner i femte og ikke lenger kan bruke SFO i feriene. Skoleferiene blir absolutt et problem. Men den tid, den sorg. Virker som om veldig mange (ikke der vi bor) kutter ut SFO veldig tidlig, men man har kanskje besteforeldre eller storesøsken eller lignende som stiller opp i feriene.
![]() |
#14 |
I mål
|
Det ser jeg levende for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Jo flere jo bedre...
Jentene her bruker nok heller ikke mer enn omtrent halv plass i dag, selv om jeg betaler for full. Og jo, det er nok litt pga penger også at vi reduserer. Men mest da fordi jeg synes det er unødvendig å betale 5400,- i måneden for et tilbud vi ikke bruker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
I mål
|
Jeg er helt enig i det. Jeg har ikke giddet finregne på det i år, og så tenker jeg at det er greit å ha alle timene i spesielle situasjoner. Men neste år kan han vel være litt alene hvis det skulle være noe sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?På vår skole går nesten alle, i hvert fall i deltidsplass, på SFO til siste slutt. Vårt argument for å beholde plassen har stort sett være ferietilbudet. Vi greier stort sett å ha fire uker sommerferie, i tillegg til påskeferie og fri i romjulen, men resten av sommerferien, samt i høst- og vinterferien trenger vi virkelig SFO-plassen. Det er stor forskjell på å la en ni-tiåring gå hjem etter skolen og være alene et par timer og på å la ham være alene på dagtid i en hel uke eller mer.
![]() |
#18 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alle?Det er rart å ta utgangspunkt i 4.klasse når man ser på SFO-bruk, ja. Min eldste trappet gradvis ned i 4.klasse og sluttet vel helt til jul, mener jeg å huske. Yngstemann kommer sikkert til å gjøre det samme, selv om han generelt er mer glad i SFO enn det broren var. (Har mye med hvilke venner som er der, har jeg inntrykk av...) Jeg vil anta at foreldrene som ikke har råd til SFO, er foreldre som ikke jobber og sånn sett ikke har behov for SFO-plass? Om barna kunne hatt behov for denne plassen, er jo en annen diskusjon, men jeg vil jo tro at en del av disse barna har god bruk for å få litt mer til enn skoletiden på å sosialisere seg med andre barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Er frisk!
|
![]() Sv: SFO i 4. klasse - et mål for alleVi kommer til å slutte med SFO i løpet av tredje klasse med Storebror. Omtrent på disse tider om et år tenker jeg. Det er ikke på grunn av økonomi.
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det er akkurat det som er vårt "problem" også. Nå stortrives eldste på SFO og vil ikke slutte, men hun klarer seg helt fint hjemme alene før og etter skoletid, det er feriene som er problemet. Jeg og mannen min har jo ikke 9 ukers ferie i året.
![]() |
|
|