Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Trenger virkelig tips til middag i morgen (gjester)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-12, 23:32   #1
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Trenger virkelig tips til middag i morgen (gjester)

Vi får gjester til middag i morgen. Ikke flyttbare planer, selv om jeg i utgangspunktet ikke er i form. Psykisk, ikke smittsomt. Jeg er rimelig sliten.

Så jeg trenger tips til ett eller annet å servere. Helst noe litt annet enn helt standard pizza/taco/pai/pølser... Jeg har mye av dagen på meg, men det gjør ikke noe hvis matlagingen ikke tar hele dagen.
Mannen min er på fotballcup med eldstemann, så ingen hjelp å få der.
Huset er mer eller mindre strøkent, så kun middagen igjen.

Noen som kan være hjernen min litt? Tenke litt for meg?
Tips til middag? 4 voksne og 5 barn (12, 12, 11, 6 og 5).

Setter stor pris på alle tips!

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 23:34   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger virkelig tips til middag i morgen. Gjester.

Ovnsbakt laks?
En god gryterett med ris og salat til?

Gammel 13-04-12, 23:37   #3
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enkle middager:
* Laks, ris, rømme og kokte grønnsaker.
* Kylling i form. Legg brokkoli, blomkål, gulrot og løk i ei ilfdast form. Skjer kyllingfilet i terninger og legg oppå. Krydre og sett i stekovnen. Server med ris og en saus.
* Kyllingsalat med foccacia til.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 23:38   #4
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ovnsbakt laks hørtes veldig godt ut. Med ris, salat og en eller annen saus til?

Gammel 13-04-12, 23:38   #5
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Kyllingsuppe med brød til.
Lasange.
Gryterett.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 23:40   #6
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

En stor gryte med suppe, ferskt brød til?

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 23:41   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hvis du er sliten bør du prøve å gjøre det enkelt. Enkelt men godt.

Spekemat, eggerøre og hjemmelaget potetsalat. En god loff, flatbrød og godt smør.

Eller en god suppe. Spørsmålet er hvor 'høytidelig' er det. Jeg serverer gjerne trøndersodd i sånne anledninger. Iom at det er 'ferdigmat' så synes ikke jeg det er festmat (selv om det er det i Nord-Trøndelag) Men godt er det, og unger pleier å like det. Og det er lettvint.

Gammel 13-04-12, 23:47   #8
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Jeg har for å være ærlig kun laget laksefileter i ovnen tidligere. Forresten, ovnen min er ødelagt. Fungerer bare sånn litt. Overvarmeelementet fungerer ikke. Men det burde gå med laks likevel kanskje, for jeg har undervarmen igjen og kan sette ovnen på varmluftssaken så luften blir fordelt.

Jeg kjenner jeg nesten ikke orker tenke på dette. Må klare å fokusere litte grann. La oss si laks. T-skje, hva gjør jeg? Kjøper hel laks med skinn og bein? Fersk da kanskje? Krydder og urter? Inn i ovnen på hvor mange grader? Aluminiumsfolie? Olje? Hvor lenge ca skal den stå inne?

Og jeg kan kjøre ris, salat og hvitløksbaguetter til ja? Kjenner jeg har lyst til å lage foccachiaen herfra, men kjenner det ikke er gjennomførbart i morgen.
Hva med saus? Skal jeg ha saus?

Gammel 13-04-12, 23:47   #9
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Gulasj og godt brød.

Gammel 13-04-12, 23:50   #10
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Kanskje en eller annen gryterett er lettere. Men kjedeligere også?
Laks frister. Og det er vel ganske lett hva?

Dere er fine å ha altså. Virkelig

Gammel 13-04-12, 23:52   #11
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du god tid, men vil ta det lettvindt anbefaler jeg Boef Bourguignon
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/5...ef-bourguignon
Jeg pleier å servere med potetmos og noen grønne grønnsaker (broccoli, asparges, sukkererter e.l).

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 23:53   #12
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger virkelig tips til middag i morgen (gjester)

Koteletter i ovn. Lager seg selv.

Gammel 13-04-12, 23:55   #13
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjøper laksefileeter, krydrer med havsalt og pepper. Setter det i stekeovnen på 220grader i en liten halvtime.
Serverer med kokte grønnsaker: gulrot, reddiker, ferske rødbeter og kålrot. Lett oppkok i sukkervann tilsatt hvitvinseddik.
+ rømmedressing som jeg har litt revet pepperrot i.

Gammel 13-04-12, 23:55   #14
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Ovnsbakt laks hørtes veldig godt ut. Med ris, salat og en eller annen saus til?

Villris er godt til synes jeg, men mulig ikke alle liker det. Dampet brokkoli passer til.

Gammel 13-04-12, 23:59   #15
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Laks i ovnen er veldig enkelt. Ris, gjerne villris er godt til, men da ville jeg hatt en saus. Vi bruker ofte couscous eller hjemmelaget potetmos til ovnsbakt laks, godt det også. Hollandaise eller Lofoten fiskesaus fra Toro går helt greit til laks. Salat er godt til, brokkoli også.

Om ovnen ikke er helt frisk, ta en sjekk på om fiksen er gjennomstekt før du serverer. Har tabbet meg ut på dette selv...

Lykke til, håper slitenheten gir seg snart.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 00:07   #16
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Laks er kjempelett. Kjøp heller fersk laks uten skinn - mye lettere. Legg på et bakepapir og stek på 180 grader til det blir "hvitt" oppå. Salma er jo superenkelt og godt, men litt dyrt.

Standard tilbehør er rømme, dampede poteter,agurksalat og sitronbåter. Men i tillegg kan du lage en god ertepure. Det er kjempegodt og har kul grønn farge!

Du koker en pose selskapserter, moser dette sammen med creme fraishe og eventuelt litt parmesan. Smak til med (maldon-)salt, pepper og skviset sitron.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 00:08   #17
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Jeg kjøper laksefileeter, krydrer med havsalt og pepper. Setter det i stekeovnen på 220grader i en liten halvtime.
Serverer med kokte grønnsaker: gulrot, reddiker, ferske rødbeter og kålrot. Lett oppkok i sukkervann tilsatt hvitvinseddik.
+ rømmedressing som jeg har litt revet pepperrot i.

Tusen takk.
Der har jeg oppskriften jeg trenger.
Men laksefileter altså? Behøver ikke ha hel laks?

Villris har jeg masse av. Tar couscous også, for det liker barna så godt.
Og kokte grønnsaker blir bra. Tror jeg har alt det der i huset. Unntatt ferske rødbeter, men dee kan fint droppes hvis jeg ikke finner det i butikken.

Så var det desserten. Men der blir det noe enkelt. Is med peanøtter, nonstop og sauser eller noe. Superenkelt og kjempegodt.

Tusen takk for hjernehjelp alle sammen. Det å skulle finne ut sånt er helt umulig når jeg er på det nivået jeg er nå. Nå kan jeg bruke morgendagen på å slappe av istedenfor. Tusen takk.

Sist redigert av Knerten : 14-04-12 kl 00:17.
Gammel 14-04-12, 00:10   #18
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Jeg bruker laksefileter, ja.

Det er så enkelt, så lite tidkrevende og så smakfullt.

Gammel 14-04-12, 00:11   #19
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Laks er kjempelett. Kjøp heller fersk laks uten skinn - mye lettere. Legg på et bakepapir og stek på 180 grader til det blir "hvitt" oppå. Salma er jo superenkelt og godt, men litt dyrt.

Standard tilbehør er rømme, dampede poteter,agurksalat og sitronbåter. Men i tillegg kan du lage en god ertepure. Det er kjempegodt og har kul grønn farge!

Du koker en pose selskapserter, moser dette sammen med creme fraishe og eventuelt litt parmesan. Smak til med (maldon-)salt, pepper og skviset sitron.

Hvor mye fersk laks da? Til 4 voksne og 5 barn hvorav to spiser ganske mye.

Og den ertepureen, frosne erter? Moser som i varmer opp, koker og så moser? Hvor mye creme fraishe til en sånn pose?

Gammel 14-04-12, 00:22   #20
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Hvor mye fersk laks da? Til 4 voksne og 5 barn hvorav to spiser ganske mye.

Og den ertepureen, frosne erter? Moser som i varmer opp, koker og så moser? Hvor mye creme fraishe til en sånn pose?

Frosne erter ja. Du har disse rett over i kokende lettsaltet vann i et par minutter til ertene er bløte gjennom. Sil av og ha i en beholder som du kan bruke stavmiskeren i. Til en vanlig størrelse ertepose går det ca en halv boks creme fraishe kanskje. Du ser det nok raskt på konsistensen. Her er et bilde av en slik puré:
http://www.alltidsulten.com/kamskjel...este-ertepure/

Porsjonsberegning på ren fiskefilet er forresten ca 200 gram. Ikke mindre enn det ihvertfall. Hvis du har rene fileter (f.eks salma) må du ikke ha de i ovnen så lenge som en halvitme. Jeg er mer på 200 grader i 10 minutter.

Forrettforslag:
Landbrød fra bakeren og lag et småmatfat med:
kjøpt "hjemmelaget" aioli, en spekepølse som du skjærer i biter, litt spekeskinke, cherrytomater, god olivenolje, et lite stykke parmesanost i biter, maldonsalt og en pepperkvern. Enkelt og kjempegodt!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.