|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Moren til Christoffer er dømtAt hun blir med er med å gjenopprette troen min på rettssystemet, men det er ikke nok. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Moren til Christoffer er dømt
Det må være en enorm belastning å bli feilaktig meldt til barnevernet, må det ikke? Jeg vil gjerne ta hensyn til dette. Men selvsagt; dersom jeg hadde hatt skjellig grunn til mistanke om at noe var galt, hadde jeg meldt fra. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Hvorfor er man mer opptatt av den belastningen enn av belastningen på barn som burde få hjelp og ikke får det. Det synes jeg er ansvarsfraskrivelse og FEIGT. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtÅ oppleve at foreldrene blir "gransket" av barnevernet vil jo åpenbart være en belastning for ungene også, er det så vanskelig å se?
|
|
|
|
#45 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Dette er det jo flere årsaker til.
|
|
|
#46 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
I all verden, jeg har da aldri sagt at jeg er MER opptatt av den belastningen! |
|
|
|
|
|
#48 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg synes det er bra at moren ble dømt, kjenner at lengden på straffen ikke er så viktig egentlig i denne saken. Det viktigste er faktisk at hun ble dømt.
|
|
|
#49 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Moren til Christoffer er dømtGodt å se at domstolen dømte moren og at hun fikk straff. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Moren til Christoffer er dømtHuff. Leste rapporten til første politimann på stedet.
|
|
|
|
#51 |
|
Live and let live
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg ble faktisk glad over denne dommen jeg også. Saken er forferdelig, og jeg er skikkelig glad for at vi nå har fått satt presedens på å dømme passive tilskuere til barnemisshandling.
|
|
|
#52 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg syns det er riktig, og godt, at moren ble dømt i dette tilfellet.
|
|
|
#53 |
|
Live and let live
|
Ja, jeg håper inderlig, at denne saken har blitt en vekker for veldig mange. Både familiemedlemmer som ser ting de blir usikre på, og leger, lærere, naboer, og alle som er i kontakt med barn.
|
|
|
#54 |
|
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtHver gang jeg ser bildet av den fine gutten så får jeg vondt. Barna skal gå foran og man svikter som forelder selv om man selv er redd og trakassert. Jeg tenker ikke at terskelen bør være noe høy for å kontakte barnevern. De fleste av oss gjør ikke det uten god grunn og selv om de blir "frikjent" (altså at bv ikke går inn i saken) så betyr ikke det at barna ikke har det kjipt. Barn skal ha det ganske kjipt før noe gjøres om ikke foreldrene selv er interessert i hjelp. Selv om barnet ikke får det bedre så kan det hjelpe at noen faktisk har sett og reagert. En slags støtte fra omverden for barnet. Husker jeg var på seminar en gang og en barnevernsansatt sa at det er en setning han hørte på et hjemmebesøk som han aldri kom til å glemme. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Ringskrømt
|
Denne mormoren som er så involvert i saken og uttaler seg i et banka kjør. Hva er greia der? Visste hun ikke om det, hun heller, eller var hun en av dem som sviktet også?
|
|
|
#56 |
|
ekstremt trøtt
|
Jeg tror at i veldig mange tilfeller vil ikke barna engang vite at det har blitt sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Det er ikke slik at de alltid kommer på hjemmebesøk og de har gjerne samtaler med barna på skolen/i bhg. For at de skal ha samtaler med barna så må de først ha bestemt at det blir en undersøkelsesak og veldig mange meldinger går ikke så langt.
|
|
|
#57 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg lurer på det samme. Visste hun noe og hvorfor gjorde ikke hun noe? Og hvorfor er datteren hennes blitt som hun har blitt? Kan mormoren ha noe skyld i det? Bare masse tanker og spørsmål som farer gjennom hodet når det gjelder denne tragedien. Bare ufattelig vondt. Glad moren ble dømt.
|
|
|
#58 |
|
Yes, we can!!
|
Mormor er helt åpen og relativt reflektert rundt at de prøvde, men gjorde for lite, at de føler enorm skyld og at de håper andre lærer av feilen de gjorde.
|
|
|
#59 |
|
Travelt opptatt
|
Men hvorfor er det slik? Jeg var på et møte der barneombudet snakket om sitt syn på barnevernet.Han så for seg et barnevern som var åpent og tilstede for alle barn. Barnevernsansatte som reiste rundt på skoler/barnehager og presenterte seg, plakater i klasserommene med bilde og telefonnummer til barnevernet slik at barna visste hvem de skulle ta kontakt med. Hjemmesider som var barnevennlige, og oppsøkende virksomhet. Det vil kreve en massiv oppbemanning av barnevernet, men det skal ikke mange sparte liv til før det lønner seg.
|
|
|
#60 |
|
Ringskrømt
|
Ah. Hørte henne på radio senest i går, og hun virker veldig reflektert, derfor jeg ikke helt forsto sammenhengen.
|
![]() |
|
|