Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Bunadvalg

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-12, 23:02   #81
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadvalg

Jeg var kanskje 45 kg da jeg ble konfirmert. Nå er jeg 74. Bruker samme bunad.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 23:06   #82
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg var sikkert 50 kilo den gang da og 73 kilo nå. Knis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 23:07   #83
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg var sikkert 50 kilo den gang da og 73 kilo nå. Knis.

Ja, og samme bunad.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 23:09   #84
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg var nok også rundt 45 kilo, sikkert ikke det heller. (jeg var ikke 50 når jeg ble 18)

Men til gjengjeld er jeg faktisk bare 51,5 igjen nå da, to barn og mange år senere. Så egentlig er bunaden min fortsatt ganske dobbel...

Gammel 06-05-12, 23:11   #85
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Dere nevner jentene deres. Er det mindre selvfølgelig at guttene vil ha bunad?

Jeg håper inderlig at begge mine barn (av begge kjønn) vil ønske seg bunad.

Min mor og tante hhv. broderer og monterer bunader. De anbefaler ikke å gi guttene herrebunad før de er passert 20, siden gutter har veksspurten senere enn jenter. Så sånn sett er det kanskje en mindre aktuell problemstilling, om de fleste gutter er voksne før de får bunaden?

Gammel 06-05-12, 23:13   #86
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Min mor og tante hhv. broderer og monterer bunader. De anbefaler ikke å gi guttene herrebunad før de er passert 20, siden gutter har veksspurten senere enn jenter. Så sånn sett er det kanskje en mindre aktuell problemstilling, om de fleste gutter er voksne før de får bunaden?

Du bor nær meg, tror jeg. Er det Nordakers Rogalandsbunad det er snakk om? Vet du pris? Syr de på bestilling?

Min mor har brodert og montert msnge bunader, men nå har hun fått leddgikt.

Gammel 06-05-12, 23:15   #87
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Du bor nær meg, tror jeg. Er det Nordakers Rogalandsbunad det er snakk om? Vet du pris? Syr de på bestilling?

Min mor har brodert og montert msnge bunader, men nå har hun fått leddgikt.

Nordaker, ja. Tanten min monterer på bestilling, men mamma har så langt bare tatt oppdrag for venner og kjente. Men nå er hun akkurat blitt pensjonist, så jeg vet hun har lekt med tanken på å brodere på bestilling. Jeg aner ikke noe om pris.

Gammel 06-05-12, 23:17   #88
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg får sørge for å bli venn med henne.

Gammel 06-05-12, 23:21   #89
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med ungene sine. Mamma broderer, men monterer ikke. Med leddgikten blir det ikke lettere med årene, og Mikro er 1 år gammel...

Tante broderer og monterer, har gjort detpå oppdrag i mange år, men har sluttet nå. Tok for kusina mi i år, og har lovet søstra hennes om noen år. Mamma håper å få henne til å ta min svigerinne sin, som mamma skal brodere. (min bror fikk altså bunad av sin samboer fordi hun får seg bunad nå)

Ingen kan herrebunad, så de må ut på det freemmede marked (som nok er årsaken til at min bror ikke har fått montert sin enda) og om noen kan lage til Mikro om tretten år er høyst uvisst.

Jeg nå enten gå i lære...

Gammel 06-05-12, 23:29   #90
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

[quote=Absalone;3262768]Jeg surfer på tilhørighetsbølgen; enten velger du fra stedet du vokste opp, stedet mor og/eller far er fra, eller stedet du bor.

Jeg er fra Oslo, men Oslo-bunaden har ikke lange trafisjoner og er ikke særlig pen, så den utgår. Utover det kan jeg slik jeg ser det velge mellom fire/fem bunader, kanskje seks.

Jeg er delvis oppvokst på Hvaler, bodde 2/3 av året der fra 0-7 år. Derfor kan jeg ha Østfold-bunad.
Min far med slekt er fra Telemark; derfor Øst-Telemark eller Beltestakk.
Min mor er fra Kirkenes og har størsteparten av familie/slekt der gjennom mange generasjoner. Derfor; Sør-Varanger. Min mor har en slik som passer til småjente opp til konfirmasjonsalder, den skal Bråkebøtta arve.
Jeg er gift med sørlending og bor på Sørlandet på 12. året. Derfor; Vest-Agder.

Slekten på min fars side er fra helt gammelt av fra en liten plass like ved Elverum og jeg kan teoretisk ha bunad fra det området også, meb der føler jeg overhode igen tilknytning og det blir ikke naturlig.

Og som om ikke det var nok så har jeg samisk blod i årene, min mor er halvt samisk, og jeg kan ha kofte.

Puh!!

Du glemte Finnmarksbunad!

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 23:37   #91
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Gammel 07-05-12, 11:37   #92
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg var nok også rundt 45 kilo, sikkert ikke det heller. (jeg var ikke 50 når jeg ble 18)

Men til gjengjeld er jeg faktisk bare 51,5 igjen nå da, to barn og mange år senere. Så egentlig er bunaden min fortsatt ganske dobbel...

Dette var argumentet mitt da jentungen fikk bunad. Hun som monterte den mente at du måtte ha legg til å doble str omtrent og det ble ikke pent rett og slett. Hun mente det var dumt å gjøre det på en måte som ble penere for da hadde hun ikke fullt så mye å gå på. Jeg er veldig glad for at bunaden min ikke har så mye å gå på for jeg har ikke trengt å endre min i det hele tatt siden konfirmasjonen. Er 3 kg tyngre nå enn jeg var da jeg ble konfirmert så det er ikke alle som legger på seg 20-40 kg etter konfirmasjonen.

Gammel 07-05-12, 11:38   #93
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også samme bunaden som jeg fikk til konfirmasjonen. Den blir jo sydd med tanke på at den skal være et livstidsplagg, så det er godt med sømmonn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 11:42   #94
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

I utgangspunktet synes jeg man bør ha en bunad fra et sted man har en tilknytning til, men jeg har forstått at dette ikke er så nøye lenger.
For min del håper jeg på denne etterhvert.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 11:51   #95
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

I utgangspunktet synes jeg man bør ha en bunad fra et sted man har en tilknytning til, men jeg har forstått at dette ikke er så nøye lenger.
For min del håper jeg på denne etterhvert.

Svigermor har denne. Veldig flott bunad!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 11:56   #96
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes en bør velge en bunad fra et sted en har tilknytning fra, men det er vel ikke akkurat noen lov som sier at en må det. Lurer egentlig på hva jentene mine vil ha etterhvert (for jeg håper de vil ha bunad). Kunne jo vært greit å begynt å samle på sølv til bunaden til de nå, men de har så mange valg egentlig at det ikke er så lett.

Selv har jeg Hardangerbunad siden faren min er derfra, men ungene kan jo også velge i Vestfold bunad eller Nord-Østerdals bunad. Svigermor syr Nord-Østerdals bunader, så det enkleste valget hadde jo vært å tatt den, men jeg synes ikke den er noe særlig fin så jeg håper de ikke velger den.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 12:00   #97
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Kan visst også ha Solør-Odal og/eller Lundeby også, all den tid slekten min helt opprinnelig stammer fra en gård på Geithus/Modum Elverum. Men de er ikke aktuelle for meg lell.

Vel, i bunnen kan man vel konkludere med at det med ett er ganske mange bunader man kan ha en tilknytning til.

Personlig kunne jeg veldig gjerne hatt Setesdal, hvis jeg skulle velge fritt. Det er den fineste og tøffeste bunaden av alle, men jeg synes ikke det blir riktig å velge på den måten, jeg liker visse tradisjoner og at ting har en historie av noe slag, og avstår av den grunn. Finner jeg meg en kar fra Setesdalstraktene derimot ...

Gammel 07-05-12, 12:17   #98
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min egen del synes jeg man selv eller foreldre, evt. besteforeldre, bør "komme fra" et sted/område for at man skal ha "rett" på en bunad fra stedet. Dersom det er tradisjon i familien for en bestemt bunad, synes jeg det også "gjelds", selv om det er lenge siden noen i slekten bodde på det aktuelle stedet.

Hvis Poden skulle få lyst på bunad, mener jeg i utgangspunktet han bør velge mellom Nordlandsbunad (som er det jeg har - vi kunne også si Tromsbunad, siden jeg er vokst opp i Troms og foreldrene mine bor der, men herrebunaden er uansett lik) og Hardangerbunad (som er det faren, tanten og farmoren har), men jeg ville også synes det var greit med trønderbunad (siden farfaren er fra Trondheim) eller Oslodrakt (siden han selv er født og oppvokst i Oslo), og kanskje også nordtrøndelagsbunad (eller hva det heter, det som hører til Stjørdalsområdet, der faren hans er vokst opp og besteforeldrene bor).

Men jeg har fryktelig få meninger om hvoran andre ordner sine bunadsbehov, så jeg ser ikke stygt på folk som har "sviktende grunnlag" for valget sitt.

Gammel 07-05-12, 15:33   #99
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går i tanker om å la en av jentene overta bunaden min. De siste par årene har jeg blitt litt lei hele bunadkonseptet og det virker bare idiotisk å bruke 30000 på bunad til hver av jentene. Det er gått inflasjon i bunad på en måte. Da jeg fikk min var det ikke slik at det hang en bunad på hver eneste kropp i landet på 17. mai. Jeg syns farmors bunad var det fineste jeg visste da jeg var liten og ble overlykkelig da jeg fikk tilbud om å få en til konfirmasjonen. Nå har nesten alle bunad eller festdrakt og da får jeg mer lyst til å ha en annen fin kjole på festdagene. Uniformering er ikke min greie.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 15:39   #100
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg hadde det ikke vært naturlig å få meg en bunad fra mannen sin side. Jeg føler ikke at jeg har noe mer tilknytning til han sin slekts hjemsted selv om jeg er gift med mannen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.