|
|
#81 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BunadvalgJeg var kanskje 45 kg da jeg ble konfirmert. Nå er jeg 74. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: BunadvalgJeg var sikkert 50 kilo den gang da og 73 kilo nå. Knis. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: BunadvalgJeg var nok også rundt 45 kilo, sikkert ikke det heller. (jeg var ikke 50 når jeg ble 18)
|
|
|
#85 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Bunadvalg
Min mor og tante hhv. broderer og monterer bunader. De anbefaler ikke å gi guttene herrebunad før de er passert 20, siden gutter har veksspurten senere enn jenter. Så sånn sett er det kanskje en mindre aktuell problemstilling, om de fleste gutter er voksne før de får bunaden?
|
|
|
|
#86 |
|
Kontrollfrik
Du bor nær meg, tror jeg. Er det Nordakers Rogalandsbunad det er snakk om? Vet du pris? Syr de på bestilling? |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Personlig pessimist
|
Nordaker, ja. Tanten min monterer på bestilling, men mamma har så langt bare tatt oppdrag for venner og kjente. Men nå er hun akkurat blitt pensjonist, så jeg vet hun har lekt med tanken på å brodere på bestilling. Jeg aner ikke noe om pris.
|
|
|
|
#88 |
|
Kontrollfrik
Sv: BunadvalgJeg får sørge for å bli venn med henne. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: BunadvalgJeg vet ikke hva jeg skal gjøre med ungene sine. Mamma broderer, men monterer ikke. Med leddgikten blir det ikke lettere med årene, og Mikro er 1 år gammel...
|
|
|
#90 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunadvalg[quote=Absalone;3262768]Jeg surfer på tilhørighetsbølgen; enten velger du fra stedet du vokste opp, stedet mor og/eller far er fra, eller stedet du bor. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
ekstremt trøtt
|
Dette var argumentet mitt da jentungen fikk bunad. Hun som monterte den mente at du måtte ha legg til å doble str omtrent og det ble ikke pent rett og slett. Hun mente det var dumt å gjøre det på en måte som ble penere for da hadde hun ikke fullt så mye å gå på. Jeg er veldig glad for at bunaden min ikke har så mye å gå på for jeg har ikke trengt å endre min i det hele tatt siden konfirmasjonen. Er 3 kg tyngre nå enn jeg var da jeg ble konfirmert så det er ikke alle som legger på seg 20-40 kg etter konfirmasjonen.
|
|
|
#93 |
|
Borte
|
Sv: BunadvalgJeg har også samme bunaden som jeg fikk til konfirmasjonen. Den blir jo sydd med tanke på at den skal være et livstidsplagg, så det er godt med sømmonn.
|
|
|
#95 |
|
|
Sv: Bunadvalg |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Står på egne ben
Sv: BunadvalgJeg synes en bør velge en bunad fra et sted en har tilknytning fra, men det er vel ikke akkurat noen lov som sier at en må det. Lurer egentlig på hva jentene mine vil ha etterhvert (for jeg håper de vil ha bunad). Kunne jo vært greit å begynt å samle på sølv til bunaden til de nå, men de har så mange valg egentlig at det ikke er så lett. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: BunadvalgKan visst også ha Solør-Odal og/eller Lundeby også, all den tid slekten min helt opprinnelig stammer fra en gård på Geithus/Modum Elverum. Men de er ikke aktuelle for meg lell.
|
|
|
#98 |
|
flisespikker
|
Sv: BunadvalgFor min egen del synes jeg man selv eller foreldre, evt. besteforeldre, bør "komme fra" et sted/område for at man skal ha "rett" på en bunad fra stedet. Dersom det er tradisjon i familien for en bestemt bunad, synes jeg det også "gjelds", selv om det er lenge siden noen i slekten bodde på det aktuelle stedet.
|
|
|
#99 |
|
Borte
|
Sv: BunadvalgJeg går i tanker om å la en av jentene overta bunaden min. De siste par årene har jeg blitt litt lei hele bunadkonseptet og det virker bare idiotisk å bruke 30000 på bunad til hver av jentene. Det er gått inflasjon i bunad på en måte. Da jeg fikk min var det ikke slik at det hang en bunad på hver eneste kropp i landet på 17. mai. Jeg syns farmors bunad var det fineste jeg visste da jeg var liten og ble overlykkelig da jeg fikk tilbud om å få en til konfirmasjonen. Nå har nesten alle bunad eller festdrakt og da får jeg mer lyst til å ha en annen fin kjole på festdagene. Uniformering er ikke min greie.
|
|
|
#100 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: BunadvalgFor meg hadde det ikke vært naturlig å få meg en bunad fra mannen sin side. Jeg føler ikke at jeg har noe mer tilknytning til han sin slekts hjemsted selv om jeg er gift med mannen. |
|
|
|
![]() |
|
|