Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Selge bunad, umulig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-12, 15:34   #21
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selge bunad, umulig??

Men stoffet blir eldre på 40 år.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 15:59   #22
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men skal man kjøpe noe brukt, er det helt irrelevant om den er brukt to eller tjue ganger, de fleste bunader er veldig godt vedlikeholdt uansett. Jeg har en bunad som mammaen min broderte og sydde selv for 40 år siden, den er brukt uttallige ganger, men den ser ikke noe mer slitt ut enn en som er 5 år gammel.

Det er bare tull, rett og slett. (Jeg protesterer ikke på at din bunad ser pen ut, men på din påstand om at alder og bruk er uten betydning.)

Stoffet forringes av alder, og det er klart at en bunad som er brukt mange ganger vil være mer slitt enn en bunad som bare er brukt et fåtall ganger. På min bunad kan man for eksempel se tegn til slitasje på vesten og skjorten, hvis man vet hvor man skal se. Og selv om ikke slitasjen alltid er synlig, vil hyppig bruk bryte ned stoffet på sikt. Det er jo også vesentlig hvilket vedlikehold og behandling bunaden har fått: en ny bunad vil normalt ikke ha gjennomgått så mye dårlig behandling, mens en gammel bunad kan ha vært utsatt for både det ene og det andre, uten at det trenger være synlige spor.

Mitt forsikringsselskap fullforsikrer bunaden til den er 20 år gammel. Når den passerer 20 år, begrenses beløpet som man kan få erstattet. Bunaden min er 30 år gammel, og jeg tror jeg nå er nede i 50 eller 60 % dekning i forhold til nypris.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 16:24   #23
Teskjekjerringa
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2012
Teskjekjerringa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Selge bunad, umulig?

Jeg har passet på å legge den inn i rett kategori, har lagt ut informasjon og en hel drøss med bilder.. Kompaktkameraet mitt har streika, så er ikke den beste kvaliteten på bildet. Man ser feks ikke at vesten er sydd i fuglemønsteret.. Den type informasjon har jeg heller ikke skrevet noe om og burde kanskje være med.. Skal kjøpte meg speilrefleks til helga tenkte jeg, kanskje en idè å ta nye bilder da? Hva synes dere?

Sist redigert av Skilpadda : 06-06-12 kl 22:36. Årsak: link til Finn-annonse slettet
Teskjekjerringa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 16:25   #24
Teskjekjerringa
Nybegynner

Standard

[link til Finn-annonse slettet]

Sist redigert av Skilpadda : 06-06-12 kl 22:36.
Gammel 05-06-12, 16:28   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dette var et reklameinnlegg som var aldeles nydelig pakket inn. Lykke til med salget.

Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 16:29   #26
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, bedre kan det nesten ikke gjøres.

Gammel 05-06-12, 16:29   #27
Teskjekjerringa
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Dette var et reklameinnlegg som var aldeles nydelig pakket inn. Lykke til med salget.

Jeg skjønner at du kan se den sånn, men det var ikke det som var hensikten min bak innlegget.

Gammel 05-06-12, 16:41   #28
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Her tror jeg det er prisen ja. Når det er så lite å spare tror jeg heller folk velger å sy helt nytt.

Hadde du med hvem som har lagd den, forresten?

Sist redigert av Ine : 05-06-12 kl 16:53.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 16:50   #29
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Finner en som tilsvarer din til 8000,- og en annen til 22000,-. Om det er prisen vites ikke sikkert, men den store "bunadssesongen" er jo forsåvidt over nå som 17 mai og de fleste konfirmasjoner er overstått, kanskje derfor salget går trått også?

Hvor lenge har den ligget ute forresten?

Gammel 05-06-12, 16:53   #30
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Men vi liker jo folk som får til ting så som introduksjon er det jo storartet. Velkommen.

Gammel 05-06-12, 17:08   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Men vi liker jo folk som får til ting så som introduksjon er det jo storartet. Velkommen.

Definitivt. Velkommen.

Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 17:15   #32
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Velkommen hit!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 17:22   #33
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er bare tull, rett og slett. (Jeg protesterer ikke på at din bunad ser pen ut, men på din påstand om at alder og bruk er uten betydning.)

Ja, selvsagt, det var veldig flåsete ment. Poenget er at det spiller så liten rolle om den er brukt 2 eller tjue ganger, og selv om den er brukt 2 ganger kan den være 15 år gammel. Jeg kjenner mange kvinner som fikk bunad til konfirmasjonen, aldri har brukt den og ikke har tatt mot til seg for å få solgt den før de er 30. Da er det irrelevant om den er brukt 2 ganger.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 18:03   #34
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ja, selvsagt, det var veldig flåsete ment. Poenget er at det spiller så liten rolle om den er brukt 2 eller tjue ganger, og selv om den er brukt 2 ganger kan den være 15 år gammel. Jeg kjenner mange kvinner som fikk bunad til konfirmasjonen, aldri har brukt den og ikke har tatt mot til seg for å få solgt den før de er 30. Da er det irrelevant om den er brukt 2 ganger.

Jeg kan være enig i at alder er mer relevant enn antall ganger brukt. Dels fordi alder sliter i seg selv, men ikke minst fordi forsikringen utelukkende spør etter alder. En 50 år gammel bunad er som sådan mer eller mindre "verdiløs".

Gammel 05-06-12, 18:12   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Nå har jeg kikket på annonsen. Jeg har følgende kommentarer.

Du bør legge til info om hvorfor du selger bunaden. Det høres suspekt ut at du selger en drakt som du bare har brukt to ganger. Er drakten stjålet, kanskje? Eller lyver du? (Jeg antyder ikke at det er tilfelle, bare hva folk kan tenke når de leser annonsen.)

Du bør også ta med info om alder, produsent, hvor den er laget (Norge eller Kina, for eksempel), samt oversikt over nypris. (Helst separat pris på bunaden og sølvet.)

Gammel 05-06-12, 18:12   #36
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Ja, og hvis du har kvitteringer på den, er de veldig lurt å nevne det også.

Gammel 05-06-12, 18:17   #37
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Og en ting til, mens jeg først spammer tråden din.

Du kan med fordel legge til noen bilder som viser bunaden på en kropp. Enten ta den på selv (og ta bilder ute, i godt lys), eller lån en byste og kle den opp, hvis du har tilgang på noe slikt. Klær ser sjelden attraktive ut på kleshenger.

Du kan også vurdere å ta helt nye bilder av detaljene også. Gjerne utendørs, da det er lettere å få til tydelige og fine bilder i dagslys.

Gammel 05-06-12, 18:49   #38
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk solgt for et par år siden uten problem, kjøpte også på finn selv (den jeg har nå).

Gammel 06-06-12, 22:24   #39
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Hvis du nå har satt den ned fra 26000 til 16000, så syns jeg du skal oppgi nyprisen i annonsen.

Ellers var annonsen fin, altså! Kan jo evnt slenge på at folk bare kan stikke innom for en uforpliktende prøving, men det gir seg kanskje selv?

Enig i at halv pris på en bunad brukt to ganger er litt for mye, men jeg skal spare en god del før jeg velger å kjøpe brukt framfor å få skreddersydd en bunad til meg

Lykke til med salget!

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:48   #40
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teskjekjerringa, her.

Jeg skjønner at du kan se den sånn, men det var ikke det som var hensikten min bak innlegget.

Det kan godt hende, men det er ikke veldig vanskelig å tolke hele denne tråden som et forsøk på å selge bunaden, og det er ikke adgang til å drive salg på FP utenom underforumet Markedsplassen (som man må ha 500 innlegg og 500 ryktepoeng for å få tilgang til). Jeg har slettet linkene dine til Finn.no - du har uansett fått mange gode svar på det du har spurt om.

Vennlig hilsen Skilpadda (admin)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.