Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Sortering av bøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Korleis sorterer du bøkene dine?
Alfabetisk etter etternamn 37 35,24%
Etter farge på omslaget 10 9,52%
Etter storleik 17 16,19%
Etter sjanger 33 31,43%
Sortere bøker? Eg sett dei inn i bokhylla 33 31,43%
Eg les bare ebøker 3 2,86%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 105. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-12, 18:06   #61
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av bøker

Tok vaskehjelpen ut bøkene og satte dem inn igjen feil!? :fistel: :skingrestemme:

Jeg vil gjerne møte noen som sorterer privatboksamlingen sin etter Dewey.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 18:35   #62
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Bibelsk system.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 20:06   #63
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Bibelsk system.

Kan du utdjupe?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 20:11   #64
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tipper hun mener "let, og du skal finne".

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 20:13   #65
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 20:23   #66
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Burde jo skjønt det. Ingen dum variant, det heller.

Gammel 22-06-12, 22:50   #67
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Nå dukka det plutseleg opp ei russisk bok... Er et slik at P eigentleg er R, eller var det N som var noko heilt anna? Sjølv alfabetiseringa byr på sine utfordringar, ser eg.

Gammel 23-06-12, 00:15   #68
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå måtte jeg gå og se etter. Vi har ikke så veldig mange bøker, for noen (og da selvfølgelig de beste) må ha forsvunnet under flytting.
Her er det "forsøk på system" som er systemet. I hovedsak først språk, så delvis sortert etter sjanger. Og serier står sammen. Og sjangrene blandes litt, sånn at det mest hjertenære står som det første jeg ser. Så det er litt system, og endel rot. Og en liten dose over at jeg ikke får det helt sånn som jeg vil ha det.

Gammel 23-06-12, 00:16   #69
Slettet bruker
Passiv

Standard

Høvelig sortert etter genre, ellers prøver jeg å holde hver forfatter for seg så langt det går.

Svar med sitat
Gammel 23-06-12, 12:59   #70
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

P er R. http://no.wikipedia.org/wiki/Det_russiske_alfabetet

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-12, 13:21   #71
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Hver gang vi flytter sorterer vi sånn høvelig greit. Fagbøker for seg, resten grovt etter sjanger. MEN - så kjøper vi jo alltid nye og nye og nye bøker, og de klesser vi på plass der det er åpent rom. Evt. ligger dem på toppen, og kjører noen oppsamlingsheat når det renner over. Oppsamlingsheatet betyr bare at vi rydder ei hylle sånn at vi får plass til flere bøker der. Ikke noe problem å finne bøkene - jeg vet sånn ca. hvor jeg har ting, selv om jeg har bokhyller både i stua, på kontoret og i kjellerstua. Neida - det er ikke sånn at fagbøkene står bare på kontoret. De er sortert etter ønsket tilgjengelighet. Veldig tilgjengelig: stua. Lett å finne: kjellerstua. Sjelden i bruk: kontoret.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-12, 13:49   #72
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har 5 x 80 og 1 x 40 Billyhyller på stua. Jeg har sånne tette dører nederst på et par. Jeg har satt inn ekstra hyller i noen reoler, slik at jeg kan ha pocketbøker i hyllene. De har bare 1-2 cm luftom mellom hver hylleplate. Pocketbøkene står også 2 i dybden.

Så jeg sorterer etter størrelse. Prøver også å ha hyllene i samme høyde i reolene som står etter hverandre. Da har jeg 3 hyller over midten av reolen, med innbundne bøker, og 4 hyller under midten, med pocket. Altså, at hyllene går i en rett linje fra reol til reol. Det gir en viss orden i kaoset. Ikke alfabetisk, men samme forfatter sammen. Unntatt hvis vi har både pocket og innbundet av samme forfatter, da er de oppdelt.

Har ikke fargesortert, herregud hvordan skulle det gå med så mange bøker....

Men jeg ønsker meg tette dører som går helt opp, slik at veggen virket mer nøytral. Tette hvite dører, slik som vitrinedørene, bare med plater istedenfor glass.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 01:28   #73
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

P er R. http://no.wikipedia.org/wiki/Det_russiske_alfabetet

Takk. Dette viste seg å vere Viktoria av Hamsun, R eller P var bare eit adjektiv over forfattarnamnet. Eg trur eg sorterer (ut) russiske bøker, for seg.

Gammel 24-06-12, 10:13   #74
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sluttet med bøker.

Det er ganske hardt for en bibliofil som ar dratt med seg kilosvis av bøker fra sted til sted i de 22 årene som har gått () siden jeg flyttet hjemmefra. Jeg har tatt høyere utdanning, vært medlem av bokklubber, vært totalt shopaholic i både digitale og analoge bokhandler... Det ble den rene og skjære galskap, rett og slett. Jeg "bruker" bøker og leser sjelden om igjen, hvorfor skulle jeg ha en masse bøker som samlet støv og tok plass.

Jeg begynte så smått da vi flyttet inn her i 2008. Jeg ga bort en del. Jeg solgte litt. Jeg sendte noe hjem til familie/feriebiblioteket hos mine foreldrene mine. Jeg lånte vekk for aldri å be om å få igjen. Jeg donerte til Fretex.

De som jeg syntes det var vanskelig å kvitte meg med har jeg en to-trinnsfase med å la dem ligge på loftet en stund. Hvis jeg savner dem, så skal de få bli, hvis ikke skal de ut. Det blir statusoppgjøring om et år.

Jeg har beholdt kokebøker, kunstbøker, coffee table -bøker, godbiter, tegneserier og oppslagsbøker. (Sopp, hage, strikking, helse, fugler, fjell, interiør, reiseskildringer og reisehåndbøker). Ellers er alt ute og erstattet av my precioussss:

Men ellers?
Alfabetisk etter forfatterens etternavn og kronologisk pr. forfatter.

Gammel 24-06-12, 10:18   #75
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir svimmel av å lese lenge på skjerm, men jeg leser mye bøker, så det er veldig fristende med en sånn en. : peker opp:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 10:33   #76
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Eg har begynt å bli meir kritisk til kva eg tar vare på. Krim og bøker eg ikkje orka lese ferdi fordi dei var då klisjefyllte og liknande, har eg begynt å gi bort. Eg treng ikkje samle på alt. Bøker som ikkje kjem inn i kategorien "verdt å samle på", kjøper eg gjerne som ebøker eller låner på biblioteket. Men eg har framleis mykje eg meiner er verdt å same på.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg blir svimmel av å lese lenge på skjerm, men jeg leser mye bøker, så det er veldig fristende med en sånn en. : peker opp:

Eg gjer også det, så då eg kjøpte lesebrettet mitt, var ikkje-opplyst skjerm eit viktig kriterium for meg. Min Sony Reader eller Kindle og fleire andre lesebrett har "blekkskjerm". Eg merker stor forskjell på å lese på denne teknologien, og for eksempel på Kindle-app på iPad, som er opplyst. Sistnemnde er mykje meir slitsomt for auge/hovud.

Gammel 24-06-12, 10:34   #77
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Skjerm og Kindle er to forskjellige ting, Rine.

Kindle har ikke lys i skjermen, det er som å lese på papir. Det er såkalt e-ink. Du kan lese i direkte sollys og du blir ikke skjerm-sliten i øynene. Du kan endre skriftstørrelse, du kan slå opp ord ved å markere et ord i teksten. Ordbøkene følger med. Den husker hvor du sluttet i alle bøkene du leser, du bare skrur på og så er du der du stoppet. Den har utrolig god batterikapasitet og en vanvittig lagringskapasitet. Du kan også lytte til lydbøker på den, lese blogger, aviser og tidskrifter. Du kan i tillegg merke og klippe ut tekst, notere og markere og spare til senere. (Sånn, Å, det var godt sagt! Det må jeg huske!)

Kindle støtter ikke flash eller Java, så den er ikke optimal som surfedings. Kindle er tenkt som en bok, og som bok er den fantastisk! Du laster superraskt ned det du vil lese fra Aamazon.com. Prisene er svært hyggelige og gjennom Gutenbergprosjektet kan du også laste ned en mengde engelske klassikere helt gratis. Takket være smartinger på interweb'en har jeg også funnet en oppskrift på hvordan man laster ned norske bøker.

Gammel 24-06-12, 13:59   #78
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på min andre Kindle.

(Kun fordi mannen også måtte ha, og da blir det jo sånn at jeg kjøper den nye og han tar den gamle. )

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 15:23   #79
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Sidan der er fleire som er minst like autistiske som meg her (om ikkje meir), kan eg jo håpe at eg ikkje skal få "who cares!?" som svar på noko eg alltid lurer på, når eg rydder i bøker:

Skal Don deLillo stå på D eller L? I skal Cormac McCarthey stå på M eller C? Eg blir aldri einig med meg sjølv....

Gammel 25-06-12, 15:29   #80
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Inspirert av denne tråden og regnværet i går har jeg nå sortert i bokhylla:
all krim og spenning sammen, fantasy sammen, fagbøker sortert etter emne, også har jeg samlet alle forfatterne jeg har mer enn en bok av sammen. Tegneserier sammen, kokebøker sammen, bøker om Oslo sammen, chick lit sammen. Fra før av stod alle barnebøkene sammen i en egen hylle.

Jeg har også bedrevet litt bokpleie (dvs. jeg har kassert!)
Og jeg har funnet igjen masse jeg trodde jeg hadde mistet /lånt bort.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.