Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mimring om gamle dager

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-12, 11:44   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Mimring om gamle dager

Det er poppet opp mange "du vet du er gammel og fra ...... når..." sider på Facebook.

Og jeg tenkte at endel av det kan være morsomt å dra her også?

Hva husker du fra barne og ungdomstiden din, både lokalt og mer generelt, som er borte nå?

Jeg husker at vi måtte ta tog til ungdomsskolen.. Det var ikke mange nok elever fra bygda vår til at det lønnet seg med skolebuss. Så vi gikk 2 km til toget, tog toget et kvarters tid, og gikk 2 km til skolen...
Den store (og farlige....) hobbyen var å legge 10 øringer på toglinja for å få en helt flat 10 øring....

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 11:53   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mimring om gamle dager

Jeg er jo skikkelig gæmlis. Jeg husker at en barnebillett på t-banen kostet 50 øre. Og så husker jeg oljekrisen i 1973(?) når det var forbudt å bruke bilen i helgene.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 11:55   #3
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Åh jeg elsker sånt..

jeg husker hvis vi fikk tak i 1 kr så dro vi ned på en liten godtebutikk og kjøpte masse smådrops i en hvit kremmerhuspose... og jeg føler meg SÅ gammel når jeg sier dette.

Også husker jeg solo på glassflaske med skrukork.. og jeg fikk frysninger av å skru.. :grøss:

En gang kjøpte jeg 100 BUGG da jeg fant en 50 lapp. pakket opp 10 og 10 av gangen og stappet de inn.. og JA jeg hadde mye hull i tennene..

Jeg husker de pengespillene på Mekka-butikken vår. sånne kronespill.. alltid en slager..

og husker dere de "juicene" i karong med sugerør? Rubin (rosa) og Tropisk nektar(blå og gul) ?

Og Donald kostet 11 kr.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 12:05   #4
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Først av alt så synes jeg nesten det er hysterisk morsomt å si at den gang jeg gikk på skolen, da var det bare 1.-9. klasse, og ikke noe som het 10. klasse. Særlig siden jeg var i det aller siste kullet som gikk ut av 9. klasse og over på vgs.

Jeg husker kronespillene på postkontoret og den lokale butikken, fra Norsk Redningsselskap stort sett. Og jeg husker jeg stod i kiosken og pekte ut hvor mye smågodt jeg ville ha for slik og sånn; nr. 1 for 50-øre, nr. 13 for 2 kroner osv. Jeg husker disse lange poseisene som kostet 2 og 5 kroner alt etter størrelse, Frozen ett-eller-annet. Det kostet 25,- kroner å gå på kino og 3,50 å sende et brev.

Gammel 17-07-12, 12:13   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde rød postbank bok. Som jeg stadig brukte til å ta ut og sette inn enorme sommer. 5 kr her og 10 kr der
Også gullbok til de ordentlige sparepengene mine.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 12:13   #6
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker at vi spilte på stikka med 5-øringer, tierne var blå sedler, kjøtt var så dyrt at det kunne vi bare ha i helgene (samt at harry-turer til Finnland var lønnsomt, naboungene ble gjerne invitert med som "kjøttunge", det var kvote pr hode nemlig). Nintendo Game&Watch var toppen av høyteknologi

Gammel 17-07-12, 12:27   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Åh gud ja.. donkey kong!

Åh Bomull: Mr. Freeze.. ? De husker jeg. Kjempe gøy å ha 1,50 og gå innom butikken på vei hjem fra skolen for å kjøpe.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 12:39   #8
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ha!
Jeg husker at tieren var gul!
Vi måtte på Telegrafen i byen for å ringe til pappa som var sjømann.
At man kunne "skrive" på butikken(en grønn bok som butikkdamen eller mannen skrev opp hva vi hadde kjøpt. Mamma fikk sikkert regning en gang i måneden).
Frossen leskedrikk kostet en krone for den store og 50 øre for den lille.
Ferge fra Kaldnes til byen

Rutete strekkbukser og hjemmestrikket ullgenser.
Beksømstøvler og treski.
Minisykkel

Min var rød.
Saba Self sit var en revolusjon og det ble pakket inn i gråpapir når du kjøpte det på butikken.

Gammel 17-07-12, 13:16   #9
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg husker at jeg dro på interrail som 17-åring og hadde avtale om å ringe hjem på noteringsoverføring hver søndag ettermiddag. Ut over det hadde jeg ingen kontakt med foreldrene mine, eller de med meg, på 30 dager. Postens rødbok hadde jeg med meg, og fikk tatt ut penger på den på postkontor i Tyskland. Ellers gikk det i reisesjekker. Det rare er jo at dette ikke føles som veldig lenge siden.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 13:41   #10
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for ung.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 13:43   #11
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er også alt for ung, jeg gikk aldri i 7.klasse, vi hadde PCer både når jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 13:43   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker da det kom vekt som veide smågodt i stedet for å vare kjøpe en og en. På kiosken var hver av godisboksene nummeret og vi kunne si"tre nummer 10" osv.

Ellers så husker jeg at sykkelhjelm kom på markedet. Da gikk jeg i 6. Klasse tror jeg. Bare akademikerbarna som hadde

Og: cd wp5.1 [enter]

Ms-doskoder. Hadde data på 2.vgs med ms-dos.

Gammel 17-07-12, 13:57   #13
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nok for ung jeg og.
Pc har jeg hatt hele livet, internett kom i hus når jeg var 9.

Men tja.
Bussbiletten til skolen kostet 7kr når jeg gikk i 1klasse.
Vi fant flasker på bussstasjonen som vi pantet i kiosken der for å kjøpe bug før bussen kom på morgenen.
Vi hadde også bok vi kunne skrive i på nærbutikken. Der kan man forsatt skrive av ting den dag i dag om man må, hvertfall kan jeg.

Men jeg er nok for ung forsatt til å mimre skikkelig.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 13:59   #14
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Først av alt så synes jeg nesten det er hysterisk morsomt å si at den gang jeg gikk på skolen, da var det bare 1.-9. klasse, og ikke noe som het 10. klasse. Særlig siden jeg var i det aller siste kullet som gikk ut av 9. klasse og over på vgs.

Jeg husker kronespillene på postkontoret og den lokale butikken, fra Norsk Redningsselskap stort sett. Og jeg husker jeg stod i kiosken og pekte ut hvor mye smågodt jeg ville ha for slik og sånn; nr. 1 for 50-øre, nr. 13 for 2 kroner osv. Jeg husker disse lange poseisene som kostet 2 og 5 kroner alt etter størrelse, Frozen ett-eller-annet. Det kostet 25,- kroner å gå på kino og 3,50 å sende et brev.

Vi er like gamle for jeg var også i det siste 9. klassekullet.

Jeg husker at vi var 3 søskenbarn som fikk dele på en 0,3 flaske brus på 17. mai og juletrefest og sånt. Det ble slått hull med en spiker i korken så den skulle vare lengre. Og korkene var sånn som vi måtte dra av med en ring. Store brusflasker var i glass og det hadde vi kun til jul og bursdag. Husker de var veldig tunge å få med hjem fra butikken.

Jeg var også en meget ivrig brevskriver og hadde over 30 brevvenner til enhver tid. Mamma var litt oppgitt for det ble jo en liten formue i frimerker etterhvert.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 14:01   #15
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har omtrent samme minner som gullet. Bare at vi bodde verken nær butikk eller by. Derimot hadde vi bygdas eneste telefon, så vi tok imot beskjeder fra kreti pg pleti til naboene våre. Og vi ungene måtte springe med dem. "De har ringt fra Gryllefjord, de ringer igjen klokka fem, da må du være hos oss," til han som hadde søkt plass på fiskebåt.

Vi hadde telefonnr 6A og vårt ringesignal var én lang og én kort. To lange og én kort var til B som bodde to kilometer lenger bort.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 14:10   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde ikke telefon. Ikke bil. Ikke farge-tv. Jeg fikk kjøpekassetter KUN til bursdag og jul. Jeg husker kassetter kostet 66 kroner. En formue. Da jeg var veldig lita, husker jeg at mamma ofte dro inn på Telegrafen i Trondheim for å ringe. Det var et skummelt sted. Sånn med avlukker med rød plysj.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 14:26   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker da vi ikke hadde telefon, men måtte gå til en telefonkiosk nedi sentrum for å ringe. Jeg husker da vi fikk telefon og da vi fikk fargetv. Og ikke minst da vi fikk stereoanlegg med kasetter. Og opptakskasetter hvor man tok opp musikk fra radio eller fra hverandre hvis man var så heldig å ha en som kunne spille over musikk. Og tiøresdrops på butikken.

Gammel 17-07-12, 14:28   #18
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

du er "gammel" når du husker kobleingen mellom kassett og gråblyant.

Gammel 17-07-12, 14:29   #19
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg husker da vi ikke hadde telefon, men måtte gå til en telefonkiosk nedi sentrum for å ringe. Jeg husker da vi fikk telefon og da vi fikk fargetv. Og ikke minst da vi fikk stereoanlegg med kasetter. Og opptakskasetter hvor man tok opp musikk fra radio eller fra hverandre hvis man var så heldig å ha en som kunne spille over musikk. Og tiøresdrops på butikken.

OG kassettspiller med to avsillere i! Det var toppen av kul teknikk! Jeg sier det ofte til elevene mine: Det er litt synd på dere som aldri fikk opplevd 80-tallet.

Gammel 17-07-12, 14:31   #20
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker at for en blåtier kunne jeg ta trikken til byen, gå i svømmehallen, ta trikken hjem og likevel ha 50 øre til overs til smågodt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.