|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Romfolkets situasjon:-)
|
|
|
#142 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Romfolkets situasjonM^2... Alle skal selvsagt behandles likt for loven og det er også mitt poeng. De aller fleste romfolk i Norge er ikke kriminelle. De har lovlig opphold, tjener penger på lovlig vis og flytter rundt med teltene sine. Det er vel teltingen som er mest på kant med regler. Siden det ikke er snakk om en gruppe av bare kriminelle kan vi ikke kaste dem ut som gruppe. Det må kunne stilles krav, men kollektiv avstraffelse på bakgrunn av etnisk tilhørighet slik enkelte hevder er veldig galt i mine øyne. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Romfolkets situasjonJeg ser ikke hvorfor man skal kutte ut fadderbarn etc fordi at man bare skal gi nødhjelp. Jeg har stør tro på å g langsiktig hjelp hvor skole og opplæring er en del av hjelpen. Jeg har liten tro på at bistand er veldig vellykket, men dette blir det i liten grad forsket på, da det er bukken som passer havresekken og så videre. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Unik
Sv: Romfolkets situasjonBistand drives vitterlig på flere plan, når man sauser sammen private bidrag, private organisasjoner og statlige midler.
|
|
|
#145 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjon
Ja, jeg sier ikke at vi som en del av verdenssamfunnet ikke har ansvar for dem. Det jeg mener er at for det første klarer jeg ikke å forstå hvorfor Romfolk stiller i en særklasse ift andre papirløse, uregistrerte, osv. Og for det andre skjønner jeg ikke hvorfor det er Norge som skal løse dette (alene). Jeg mener dette er noe Europa som sådan må ta tak i på et høyere nivå. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjonhttp://www.amnesty.no/aktuelt/flere-...-og-trakassert |
|
|
|
|
|
#148 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#149 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det har jeg aldri hørt noen mene at man skal.
|
|
|
#150 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Romfolkets situasjonDet er mange som lider nød rundt om i verden, jeg skjønner ikke hvorfor lista di hattifnatten setter romfolket i en særstilling? Romfolket har de samme rettighetene som andre EØS-borgere i Norge, men det kommer også noen plikter med disse rettighetene. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Unik
|
|
|
#153 |
|
|
Har du lest linkene grundig? |
|
|
|
|
|
#154 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Nei, leste ikke linkene i det hele tatt, leste bare lista di. Hva er det som står i linkene som gjør at romfolket kommer i en særsituasjon i forhold til litauere og polakker i Norge? |
|
|
|
|
|
#155 |
|
|
Ja det er på det felles europeiske planet innsatsen bør settes inn og der håper jeg at Norge kan påvirke positivt i forhold til å hele tiden løfte fram også romfolks menneskeverd. Uten dette i bunnen kommer man ikke særlig videre. Eksempelet fra Tsjekkia viser at forsøk på integrering ikke alltid gjøres på en verdig måte. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
|
Skal jeg svare på dette må jeg kopiere inn teksten fra linkene og det blir mye rot i tråden. Er du nysgjerrig på det vil jeg oppfordre til å lese dem. Jeg skrev om spesiell situasjon i Europa, ikke Norge alene bare for å poengtere. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Unik
Sv: Romfolkets situasjonJeg er helt sikker på at det gjøres mye i Europa og EU på området. Norge gir relativt mye penger til de fattige EØS-landene for å hjelpe dem, og deltar i en rekke samarbeidgrupper.
|
|
|
#158 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjonHva som er Norges hovedproblem er vanskelig å si, men å bidra inn i dette arbeidet vil unektelig kunne ha positive effekter også for Norge siden vi tross alt lever i et åpent Europa. Det som nesten er et paradoks i dette er den politiske situasjonen i Romania akkurat nå. Det kunne lett ha ført til at det var dem som ville lukke grensene igjen. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Unik
Sv: Romfolkets situasjonVi bidrar og vi deltar. Men det virker ikke som du synes det er nok bidrag og deltagelse, Hattifnatten? Hva bør vi kutte mht bidrag og deltakelse - for å hjelpe romfolk på det europeiske kontinentet bedre?
|
|
|
#160 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Romfolkets situasjonJeg klarer ikke helt få med meg hvorfor norske Rom er en del av debatten. Rent bortsett fra at de har lik kulturbakgrunn med det tilreisende Rom-folket, som egentlig var sakens kjerne, er de NORSKE og da strekker selvsagt det økonomiske ansvaret Norge har seg mye lengre enn for folk som kommer som gruppereisende og slår seg ned under en eller annen bro midt i Oslo.
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 31-07-12 kl 13:45. |
|
|
|
![]() |
|
|