Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Romfolkets situasjon

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-12, 22:05   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

M^2... Alle skal selvsagt behandles likt for loven og det er også mitt poeng. De aller fleste romfolk i Norge er ikke kriminelle. De har lovlig opphold, tjener penger på lovlig vis og flytter rundt med teltene sine. Det er vel teltingen som er mest på kant med regler. Siden det ikke er snakk om en gruppe av bare kriminelle kan vi ikke kaste dem ut som gruppe. Det må kunne stilles krav, men kollektiv avstraffelse på bakgrunn av etnisk tilhørighet slik enkelte hevder er veldig galt i mine øyne.
Lover skal følges. Når det gjelder hvem som har det verst er det veldig vanskelig å vurdere med tanke på hvem som skal få hjelp. Hvem er de verdige trengende liksom. Skal det være målestokk for alt så bør folk kutte fadderbarna sine og gi penger til dem som er i akutt nød. Bistand må drives på flere plan. Romfolk er i en litt spesiell situasjon siden det ikke finnes noe folk som er mer forhatt. De har heller ingen stedlig tilhørighet og derfor opplever nok folk uansett hvor det er at de ikke har noe der å gjøre. Statsborgerskapene er på mange måter bare et papir. Mange er fremdeles uregistrerte. Hva med dem? Har vi ansvar for papirløse mennesker i samfunnet vårt? Romania har gitt statsborgerskap til papirløse romfolk som i hundrevis av år har reist over grensene. Her til lands har vi papirløse mennesker som er her i årevis, men dem gir vi ikke statsborgerskap fordi de har kommet fra et sted. Romfolk i ungarn Sverige, Romania, Tyskland osv kom også fra et land før de kom til dem og et land før den tid og før den tid. Nomadekulturen utfordrer på en helt annen måte enn stedfast nød. Det et landet de er borgere av som har ansvaret, men så lenge grensene er åpne kan man ikke forvente at det ikke kommer noen hit. Så kan vi velge hvordan vi takler det.

I fremtiden tror jeg vi må bli vant til å få mer nød rett i fleisen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 09:48   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Statsborgerskapene er på mange måter bare et papir. Mange er fremdeles uregistrerte. Hva med dem? Har vi ansvar for papirløse mennesker i samfunnet vårt?

Ja, jeg sier ikke at vi som en del av verdenssamfunnet ikke har ansvar for dem. Det jeg mener er at for det første klarer jeg ikke å forstå hvorfor Romfolk stiller i en særklasse ift andre papirløse, uregistrerte, osv. Og for det andre skjønner jeg ikke hvorfor det er Norge som skal løse dette (alene). Jeg mener dette er noe Europa som sådan må ta tak i på et høyere nivå.
Da jeg bodde i Paris for 10-12 år siden var det forøvrig romfolk-landsbyer utenfor storbyen, og de reiste i samlet flokk inn i byen om morgenen. Det var mye organisert tigging der, med bakmenn som tok sin andel. Slik det også er her i Norge i stor grad. Da var det ikke romfolk her, mens der satt de på ethvert befolket gatehjørne i byen og tagg.
Så det er ikke slik at jeg ikke har vært eksponert til problemstillingen før, jeg har også reist endel og "fått nød rett i fleisen" andre steder. Så det at jeg ikke helt forstår problemstillingen betyr ikke at jeg er blånn og uinformert, nødvendigvis.

Men i Paris da, for å ta det eksemplet, er det også et stort problem med fattige som kommer via Marokko fra det afrikanske problemet - papirløse. Spesielt unge menn. De bor i forstadene i Paris og er minst like fattige de, der de stuer seg inn og bor i bittesmå leiligheter. Enorm arbeidsledighet er det også blant dem, og de aller fleste ender ikke med noen særlig utdannelse å skryte av. De er jo ikke noe mindre trengende de, selv om de da velger å leve av stor/småkriminalitet og kremmeri, småjobber og gudene vet framfor å tigge på gata.

Det er det jeg mener - fattigdom tar andre former enn gatetigging (også). Og vi må ikke overse de andre formene bare fordi gatetiggingen og teltliggingen blir så "plagsom" for oss. Eller la oss, av mangel på bedre ord, "presse" til å gi mer til noen og på gi bistand en annen måte enn den som er mest formålstjenlig fordi de kommer hit og "forstyrrer vårt verdensbilde".

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:37.