Sv: Romfolkets situasjon
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Statsborgerskapene er på mange måter bare et papir. Mange er fremdeles uregistrerte. Hva med dem? Har vi ansvar for papirløse mennesker i samfunnet vårt?
Ja, jeg sier ikke at vi som en del av verdenssamfunnet ikke har ansvar for dem. Det jeg mener er at for det første klarer jeg ikke å forstå hvorfor Romfolk stiller i en særklasse ift andre papirløse, uregistrerte, osv. Og for det andre skjønner jeg ikke hvorfor det er Norge som skal løse dette (alene). Jeg mener dette er noe Europa som sådan må ta tak i på et høyere nivå.
Da jeg bodde i Paris for 10-12 år siden var det forøvrig romfolk-landsbyer utenfor storbyen, og de reiste i samlet flokk inn i byen om morgenen. Det var mye organisert tigging der, med bakmenn som tok sin andel. Slik det også er her i Norge i stor grad. Da var det ikke romfolk her, mens der satt de på ethvert befolket gatehjørne i byen og tagg.
Så det er ikke slik at jeg ikke har vært eksponert til problemstillingen før, jeg har også reist endel og "fått nød rett i fleisen" andre steder. Så det at jeg ikke helt forstår problemstillingen betyr ikke at jeg er blånn og uinformert, nødvendigvis.
Men i Paris da, for å ta det eksemplet, er det også et stort problem med fattige som kommer via Marokko fra det afrikanske problemet - papirløse. Spesielt unge menn. De bor i forstadene i Paris og er minst like fattige de, der de stuer seg inn og bor i bittesmå leiligheter. Enorm arbeidsledighet er det også blant dem, og de aller fleste ender ikke med noen særlig utdannelse å skryte av. De er jo ikke noe mindre trengende de, selv om de da velger å leve av stor/småkriminalitet og kremmeri, småjobber og gudene vet framfor å tigge på gata.
Det er det jeg mener - fattigdom tar andre former enn gatetigging (også). Og vi må ikke overse de andre formene bare fordi gatetiggingen og teltliggingen blir så "plagsom" for oss. Eller la oss, av mangel på bedre ord, "presse" til å gi mer til noen og på gi bistand en annen måte enn den som er mest formålstjenlig fordi de kommer hit og "forstyrrer vårt verdensbilde".
|