|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Ekvilist
|
Sv: Romfolkets situasjon
Har du fulgt med i debatten som raser på VG og Dagbladet og dets like? Angående muslimer og romfolk f.eks? Jeg personlig er glad i dokumentasjon, men i denne sammenheng må jeg si at jeg synes det er helt greit å uttale meg om noe jeg synes å se som en tendens uten at jeg synes det er nødvendig med tung forskning som støtte.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 31-07-12 kl 15:40. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Romfolkets situasjonJeg må si meg enig med siste taler, Irma. Jeg synes argumentasjonen som brukes når det gjelder omtale av rom-folk viser et nytt nivå av lavmål i forhold til hva vi har sett tidligere. Det er skummelt.
|
|
|
|
#163 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men, det er jo en vesentlig forskjell på hva du synes å lese ut av nettdebatten på VG, og det som faktisk er realitetene av seriøs forskning på holdinger til fremmedkulturelle og rasismetendenser i Norge og de Europeiske landene.
|
|
|
#164 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Romfolkets situasjonVg er virkelig ikke noe jeg benytter som kvantitativt forskningsmateriale. Ja, mange kommer med ekstremt slemme og stygge degraderende utsagn.
|
|
|
#165 |
|
Ekvilist
|
Sv: Romfolkets situasjonJa, for jeg sa jo at jeg brukte informasjonen som kvantitativ forskning.
|
|
|
#166 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Romfolkets situasjonDet er vel ikke så vesentlig om romfolk er mest utsatt for grøsseekkel rasisme i norsk, offentlig ordskifte. De er utsatt for det. Tonen til en del debattanter gir klare assosiasjoner til bruneste Europa på tredvetallet. Det bør vi være veldig obs på, uavhengig av om det er fordi noen driter på plenen vår.
|
|
|
#167 |
|
Unik
nei, har jeg sagt det?
|
|
|
#168 |
|
Off the map.
|
Sv: Romfolkets situasjonJeg synes det er veldig vanskelig å delta i denne diskusjonen. Veldig vanskelig å kunne se noen gode løsninger.
|
|
|
#169 |
|
Unik
Enig. Men det var heller ikke jeg som kvantifiserte rasismen ved å si at de var den mest forhatte gruppen.
|
|
|
#170 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Romfolkets situasjonPelle... Hva slags statistikk vil du ha? |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Usedvanlig begavet
Du bør jo vite at "å føle sånn eller slik" for å understreke et poeng i en diskusjon, ikke er gangbar retorikk på FP. Påstår du at en etnisk gruppe er mest diskriminert og det største offeret for hat-retorikk i Norge eller Europa, bør du faktisk kunne undebygge det med annet enn det du har lest på VG-nett.
|
|
|
#172 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjonOg der fant jeg endelig den rapporten som har blitt omtalt i en av linkene over. Rapporten som EU og Verdensbanken står bak: |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Ser lyst på livet
|
Nå klipper jeg litt fra undersøkelsene som fnatten linker til; |
|
|
|
|
|
#174 |
|
|
Det er vanskelig å finne gode løsninger for dem som ikke ønsker, men det er også vanskelig å finne gode løsninger for dem som ønsker og det synes jeg er hovedutfordringen. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Ser lyst på livet
|
Det er jo ikke så rart at de ikke får hjelp hjemmefra om ikke foreldrene har skolegang. Dersom det hadde blitt gitt voksenopplæring parallellt kunne dette kanskje vært snudd på. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Usedvanlig begavet
Tyskere eller polakker. Turister eller arbeidssøkende. Samme rettigheter og krav til alle. Problemene starter å enkelte samler seg i store grupper, og har et levesett som er til sjenanse. Det MÅ være lov å adressere problemet, og vi må ikke være så redde for å si fra når noe fungerer dårlig i det norske samfunnet. Hvis tyskere hadde samlet seg i hopetall utenfor Skien Kirke, for å BO der, tipper jeg det hadde vært noen naboer som hadde protestert på det også.
|
|
|
#177 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Romfolkets situasjonJeg er usikker i forhold til "samme regler." Tyske turister (f.eks) og romfolk har jo ikke de samme forutsetningene i det hele tatt. Tyske turister pakker bobilen full av det billige, tyske ølet sitt og fisker opp all fisken vår. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Evner man ikke å følge regler som gjelder i et land, må man la være å dra dit.
|
|
|
#179 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Romfolkets situasjonHvilke regler tenker du på? |
|
|
|