Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 11:09   #61
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Og til alle dere som sier at folk kan synes akkurat hva de vil så lenge dere ikke blir misjonert for, jeg undrer meg over slike utsagn og må spørre: Gjelder det også meninger som kommer fra personens religionsoppfattelse? Er det f.eks. ok når biskop Kvarme diskriminerer homofile?

Ja, jeg mener faktisk at alle må få lov å mene omtrent hva som helst.

Det at biskop Kvarme velger å tolke Bibelen på denne måten mener jeg at han må få lov til det. Han kan ikke bare jenke på det fordi det er politisk ukorrekt. Religion i seg selv er jo ganske politisk ukorrekt, og majoriteten av kristne i verden mener jo faktisk at homofili er synd.

Han må jo forholde seg til bibelen og det som er gjengs Luthersk teologi. Og hvis han mener det er umulig å forstå bibelen på en sånn måte at man kan tolerere homofil praksis, så kan han jo ikke si noe annet som går på tvers av det han faktisk tror på.

De fleste kirkemedlemmer bryr seg jo ikke om deltakelse i menigheten likevel, så da blir det sånn at den "frika" minoriteten får det som de vil.

Det at jeg forsvarer Kvarmes rett til å mene hva han vil om homofile impliserer også et forsvar for min egen rett til å mene det motsatte. Utfordringa for meg i den grad jeg er uenig med Kvarme eller Darvid Irwing det blir jo å kunne argumentere overbevisende for det motsatte og eventuelt legge fram gode grunner for at mitt syn er mer holdbart enn deres.

Spørsmålet med Kvarme er jo hva som veier tyngst i et ansettelsesforhold i et trossamfunn: Norsk lov eller Bibelen? Det setter jo kristne i en stor samvittighetsklemme.

Kan likestillingsloven overprøve Paulus, i religiøs sammenheng?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:14   #62
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg respekterer fullt og helt de som har tatt et valg, og bevisst prøver å leve etter det.

Hyklere som er kristne, muslimer eller Jehovas Vitner for den del når det passer de best, eller hvis noen andre ser på de, har jeg null respekt for.

Som et av de stakkars barna som har måttet vente i evigheter, kan jeg si at det ikke har satt varige spor. Da var det mer sjokkerende med de som skjelte ut foreldrene mine, truet med å skyte meg, fortalte meg at jeg kom til å brenne i helvete osv.

At Jehovas Vitners forkynnelse kan være irriterende og noen ganger i overkant pågående, har jeg den fulle forståelse for. Dessverre, ( ) , står det i bibelen at man SKAL spre "det gode budskap", og etterleve Jesu eksempel, som jo mye besto av å nettopp forkynne.

Jeg ser at jeg er priviligert som har vokst opp med foreldre med en god andel hjernekapasitet, som stort sett har tatt et nei for et nei, og respektert det når andre har sagt at de ikke er interessert. At dette ikke er fellesnevneren, er jo beklagelig.

Summa summarum. Mennesker som sier de lever etter en religion og gjerne er veeeldig stolte av det, bortsett fra når det ikke passer så bra, har jeg null respekt for. Mennesker som har en overlegen holdning i forhold til andres livssyn har jeg også null respekt for. Mennesker som derimot har tatt et bevisst valg og lever etter det etter beste evne, respekterer jeg fullt og helt selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i den religionens tankesett.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:16   #63
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da Jehovas Vitner kom på døra i går og skulle snakke om Bibelens praktiske betydning for oss i hverdagen, kjente jeg en intens motvilje mot det denne personen stod for.

Jeg respekterer at andre har en annen tro enn meg selv så lenge jeg får ha min ikke-tro i fred.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:16   #64
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt nøytral i forhold til andres tro, men forstår ikke alltid valgene. Det er vel heller ikke meningen, som ikke-troende.

Sist redigert av Anne : 08-04-07 kl 11:18. Årsak: skrivefeil
Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:18   #65
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg respekterer fullt ut alle menneskers valg av livssyn, og jeg syns ikke synd på noen fordi de er troende. Men jeg vil aldri forstå. Og jeg er fullt klar over at jeg tilhører et latterlig lite mindretall her.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:19   #66
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jesus Camp får deg til å ville denge en del såkalt kristne.

Gammel 08-04-07, 11:21   #67
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan i hvert fall med hånda på hjertet si at jeg har likestor respekt for biskop Kvarme som for veldig, veldig mange andre "kristne" som tror omtrent sånn:

"Jeg har barnetroa i behold men tror samtidig på litt reinkarnasjon, litt parapsykologi, "det finnes mer i verden enn det som er synlig for øyet", men det viktigste er å finne noe som passer for seg selv".

Det blir morsomt å se flere av de ved perleporten når de prøver å overbevise St. Peter at "jeg hadde en litt annen tro men den stemte for meg"!

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:22   #68
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Da Jehovas Vitner kom på døra i går og skulle snakke om Bibelens praktiske betydning for oss i hverdagen, kjente jeg en intens motvilje mot det denne personen stod for.

Jeg respekterer at andre har en annen tro enn meg selv så lenge jeg får ha min ikke-tro i fred.

Når Jehovas vitner kommer på døren føler jeg det samme som når jeg blir oppringt av pågående telefonselgere, nemlig at de invaderer mitt privatliv ubedt. Det har ikke noe med respekt for deres religion å gjøre, jeg skjønner til og med at de føler det "nødvendig". Men jeg vil ikke ha noe av det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:22   #69
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jesus Camp får deg til å ville denge en del såkalt kristne.

Kanskje ikke heeelt målsetningen deres.

Gammel 08-04-07, 11:25   #70
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg føler meg ikke kristen selv, men har en datter som gjør det. Og det er datter`s venninne som mener at vi kommer lukt til helvete om det ikke blir noe gifting her i huset. Datter`s venninne er muslim.

Det blir veldig vanskeligt for meg å argumentere med venninnen fordi jeg ikke syns det er min jobb å rokke ved hennes tro. Men min datter syns det er frykteligt at vi skal til helvete..

Nabbe: og dette mener jeg virkeligt, hva syns du jeg skal si her?

Jeg har sagt at datter og venninne har forskjellig tro og at vi egentlig ikke trenger å snakke kristendom/muslim når vi har besøk/er på besøk. Og att tro er personlig, så de kan fint være venner om de har forskjllig tro. Men det trenger ikke inn..

Vi kjøper inn kylling for att hun skal kunne spise middag hos oss,men sitter under middagen og sier at vi spiser noe som er giftig.. Vi prøver å overhøre det, og da fortsetter hun enda høyere. Når vi sier at forskjellige folk gjør forskjellige ting, bare fortsetter hun med å si det til datter.

KUnne gitt masse eksempler, men de andre blir mer voldsomme.

Aner nesten ikke hva jeg skal gjøre med det lenger.

åpen for tips!!

Altså, grunnen til at hun ikke kan fortsette sånn er fordi datter blir nervøs av det, har hatt 2 langre perioder med spisevegring, pga nervøsitet.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:28   #71
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Siden alle virker å være svært tolerante på FP så tåles det sikkert at jeg innrømmer at jeg sliter med å skille mellom religiøse handlinger og religiøse personer. Jeg klarer ikke å la alle mennesker stille med blanke ark i forhold til ny og gammel religionshistorie. Når jeg tenker på alle små og store overgrep som utføres og har blitt utført i religioners navn så har jeg vanskelig for å forstå at noen kan bekjenne seg til for eksempel kristendommen og Islam.

Jeg respekterer fullt ut alle menneskers valg av livssyn, og jeg syns ikke synd på noen fordi de er troende. Men jeg vil aldri forstå. Og jeg er fullt klar over at jeg tilhører et latterlig lite mindretall her.

Du er ikke alene Kasia! Jeg hadde akkurat tenkt til å formulere noe slikt selv

Jeg respekterer, men forstår overhodet ikke !

Og forståelsen min blir enda mindre dersom man i tillegg forfekter urettferdighet og undertrykkelse som foregår i dag, ikke bare den som foregikk for noen hundre år siden.

Gammel 08-04-07, 11:33   #72
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Og forståelsen min blir enda mindre dersom man i tillegg forfekter urettferdighet og undertrykkelse som foregår i dag, ikke bare den som foregikk for noen hundre år siden.

Jeg har hverken respekt eller forståelse for å forfekte urettferdighet og undertrykkelse, enten det er religiøst eller politisk eller biologisk eller økonomisk begrunnet. Men religiøsitet i seg selv - det at folk er religiøse, det at de har et grunnleggende annerledes livs- og verdenssyn enn jeg har - har jeg ikke problemer med, og jeg oppfattet at det var det spørsmålet gikk ut på.

Jeg synes det er vanskelig å diskutere parallelt to såpass forskjellige ting som "synes du det er vanskelig å akseptere/respektere at folk er religiøse?" og "finnes det religiøse mennesker som forfekter meninger du ikke aksepterer/respekterer?".

Gammel 08-04-07, 11:41   #73
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helvete finnes ikke i Islam, så jeg tror ikke en døyt på det du forteller her, turi.

Gammel 08-04-07, 11:45   #74
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Helvete finnes ikke i Islam, så jeg tror ikke en døyt på det du forteller her, turi.

Det er din rett her i verden, Sitron!!

Men det er rett det jeg skriver!! Om man er samboende og ikke gift kommer man til helvete fikk vi beskjed om.

Gammel 08-04-07, 11:46   #75
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Da er det jo tydeligvis IKKE den muslimske tankegangen som er problemet. Logisk nok.

Gammel 08-04-07, 11:47   #76
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Problemet her er vel at turi skal ha oss til å tro at hun lar sin datter ha en venninne som sier diverse fæle ting, selv om det fører til spisevegring og whatnot hos datteren.

Gammel 08-04-07, 11:52   #77
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helvete er da meget livlig forklart i Koranen Jahanam er Helvete.

turi, definisjonen av hvem som kommer til helvete eller ikke, i Islam, er ganske klart gitt. Om man ikke er muslim, og fornekter islam, etter at man har fått vite om det, kommer man dit uansett, å være samboende hjelper ikke, det har ikke noe med saken å gjøre. Muslimer som er samboere derimot, vil få straff fra Allah, men Allah er nåderik og kan tilgi alt.

Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort, i en slik situasjon, egentlig... Føler jo at jenta har mye feil, spesielt i måten hun framlegger ting på. Vi muslimer skal alltid tenke på at det vi sier og det vi gjør, skal være bra for Dawah (spredning av islam, men uten misjon), og det hun gjør, er jo klart det motsatte.

Tror nesten jeg må konferere med en del muslimer på bakrommet her først, før jeg klarer samle meg. Ble litt satt ut av slik oppførsel, egentlig.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:53   #78
turi
representert

Standard

Jeg har ikke problemer med at datters venninne er muslim, de har vært venner i 5 år. Og det er ikke noe "skal ha oss til å tro her..."

Jeg ble faktisk litt usikker på dette med helvete som du skriver at de ikke har så jeg gogglet litt og fant dette på Islam.no

Paradiset eller helvete Koranen forteller også om hvordan det blir etter døden. Hvis et menneske har trodd på Allah og fulgt Hans lover, skal det komme til paradiset. Hvis det ikke gjør det, skal det komme til helvete. Men det kan hende at en gjør noe galt. Da sier Allah at mennesket kan be Ham om tilgivelse. Å be om tilgivelse betyr at en sier unnskyld, og bestemmer seg for å ikke gjøre det gale en gang til. Allah har lovet menneskene at Han vil tilgi dem helt til dommens dag.

Men jeg kjenner at jeg orker ikke diskutere med deg, Sitron, Skriv hva du vil!

Men om noen andre har forslag til denne situasjonen mottas de med takk!! Spesielt fra andre muslimer, har ikke tenkt å tråkke hverken venninnen eller foreldrene på noen tær.

Sist redigert av turi : 08-04-07 kl 11:55. Årsak: tullet litt med kåpieringa..
Gammel 08-04-07, 11:53   #79
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Da er det jo tydeligvis IKKE den muslimske tankegangen som er problemet. Logisk nok.

Det er jo tankegangen hos jenta, og ikke i islam, som det er noe galt med.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:55   #80
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Djevel det ikke finnes da?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.