Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 15:51   #101
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Er det ikke saann Nabbe, at man egentlig ikke skal si at man er norsk, palestiner eller lignende naar man er muslim?

5barnsmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:00   #102
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av 5barnsmor, her.

Er det ikke saann Nabbe, at man egentlig ikke skal si at man er norsk, palestiner eller lignende naar man er muslim?

Jeg føler vel nesten det motsatte, at jeg *må* komme ettstedsfra, at jeg må være kurder, palestiner, somalier eller noe, fordi å være norsk muslim, det går liksom ikke...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:01   #103
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eller, nå skjønte jeg hva du mente, tror jeg... Må ha litt inn med teskje i dag...

Det finnes ikke nasjonalisme i islam, men nasjoner, det er legitimt. Skjønner?

Gammel 08-04-07, 16:05   #104
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

My point exactly. Og dette er vel ganske illustrerende for dårlige inntrykk man får av mange religioner. Det er ikke læresetningene i seg selv som er problemet, (som oftest), men ufullkomne menneskers feiloppfattelse.

Jeg stiller meg sterkt tvilende til denne påstanden.

Så langt jeg kan se er det noe alvorlig i veien med læresetningene til de fleste tradisjonelle religoner. For meg er dette er mest tydelig for kristendommen, islam og jødedommen siden det er de jeg vet mest om. (Men det er rikelig med grums å finne i religioner som ikke har opphav i Midtøsten også.) Bibelen, Koranen og Thoraen er faktisk fulle av menneskefientlig, ondsinnet og irrasjonelt vrøvl.

Den eneste grunnen til at disse reiligionene faktisk har postive ting å bidra med (fordi det har de åpenbart, til tross for hva Hedningesamfunnet, Richard Dawkins og de mer aktivt kjedelige medlemmene i Humen-Etisk Forbund måtte inbille seg) er jo nettopp at de har mennesker som kan tolke og dra noe relevant, fornuftig og verdifullt ut av alle de sinnsvake idéene grunnleggerne hadde i bronsealderen, oldtiden og middelaldreen. Og det betyr ikke nødvendigvis at grunnleggerne mente dårlige ting da (selv om de gjorde det også), men det de mente er dårlig . Vi har kommet lenger. På enkelte områder på grunn av disse religionene, på andre områder på tross av dem.

Jeg ser liten grunn til å ha respekt for religioner eller hellige bøker. Jeg ser forbudet mot blasfemi som et motbydelig gufs fra fortiden, og jeg har nær ingen respekt for folkelig islam, folkelig kristendom (eller homeopatisk medisin for den del). Men jeg kan faktisk ha respekt for menneskene i disse sammenhengene for det. De gjør ofte så godt de kan innenfor sine rammer og begrensninger.

Ben "limited misanthropy today" Murphy

Sist redigert av Benmurphy : 08-04-07 kl 16:17. Årsak: diverse stavefeil
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:11   #105
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er et tema som jeg er veldig opptatt av. Det at jeg nå tar flerkulturell ped. hjelper også på. I fjor tok jeg KRL (kristendom, religion og livssyn). Jeg er svært tolerant. Samtidig så forventer jeg at man skal ha respekt for hverandres tro eller mangel på tro (det er jo en tro forsåvidt det også, å ikke tro )

Vi lever i forskjellige "verdensbilder". "Verdenbildene" må stadig endres i takt med de livserfaringer vi har og kunnskapen vi tilegner oss. Jeg er av den oppfatning av at jeg sitter med min "sannhet", samtidig har jeg respekt for at andre har sin "sannhet". Det forventer jeg tilbake. Jeg er kristen, bare så det er sagt. Det ble jeg etter å ha opplevd ting som jeg ikke kan forklare og som underbygger at det finns en Hellig Ånd, eller hva man vil kalle det. Noen kaller ham Allah, Gud.... Mye klokt blir sagt i Koranen og i Bibelen. Men mye klarer jeg ikke ta helt innover meg. Samtidig tenker jeg at vi lever i en annen tid og må se det også i perspektiv ut i fra når ordene ble skrevet, og hvordan man på den tiden skrev....

Jeg og to andre damer har startet en kvinnegruppe. Jeg er kristen, nr. 2 er kristen og gift med en muslim, og nr. 3 er muslim. Vi ønsker å bygge broer og lære om hverandres tro. Derfor har vi startet denne gruppen. Samtidig snakker vi om det å være foreldre i forhold til samfunnet vi lever i osv. Veldig spennende å diskutere. Noen mener masse, mens andre trives med å lytte for det meste....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:14   #106
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har stor respekt for folk som er religiøse uten å bruke det som en unnskyldning til å skru av hodet og slutte å tenke selv. Jeg kjenner heldigvis en del slike.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:16   #107
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har stor respekt for folk som er religiøse uten å bruke det som en unnskyldning til å skru av hodet og slutte å tenke selv. Jeg kjenner heldigvis en del slike.

Enig. Da kommer vi over på fanatisme og mister evnen til den ydmykhet man bør ha overfor andres tro....eller mangel på det.

Gammel 08-04-07, 16:18   #108
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg ser liten grunn til å ha respekt for religioner eller hellige bøker. Jeg ser forbudet mot blasfemi som et motbydelig gufs fra fortiden, og jeg har nær ingen respekt for folkelig islam, folkelig kristendom (eller homeopatisk medisin for den del). Men jeg kan faktisk ha respekt for menneskene i disse sammenhengene for det. De gjør ofte så godt de kan innenfor sine rammer og begrensninger.

Ben "limited misanthropy today" Murphy

Nei, nå går du over streken.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:26   #109
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

De gjør ofte så godt de kan innenfor sine rammer og begrensninger.

Så du mener at om man har en tro så er man ganske enkel i hodet sitt? eller?

Tror du virkelig at dine opplevelser eller mangler av det er det eneste riktige?

Gammel 08-04-07, 16:32   #110
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Denne tråden ble mye mer interessant etter hvert som folk begynte å erkjenne sin manglende toleranse til elementer i troen. Det er som sagt veldig politisk korrekt å være tolerant, men det blir jo litt vanskelig når troen inneholder elementer som det er like politisk korrekt å være sterk motstander av. Grunnen til at jeg stilte spørsmålet i hovedinnlegget var nettopp ønsket om å belyse dette paradokset.

Jeg er enig med Anuk i at det er viktig å se sine egne fordommer... først da kan man vurdere om man trenger å gjøre noe med dem.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:40   #111
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skjønner hva du sier. Men de fleste jeg kjenner som er religiøse (eller det som på engelsk kalles "spiritual"), oppfatter seg ikke primært som medlemmer av et kirkesamfunn eller en bevegelse. De er ikke dogmatiske (eller for den del misjonerende), det er mer snakk om en personlig/filosofisk overbevisning, om hvordan man forholder seg til verden, om menneskesyn og syn på seg selv.

Det blir litt som forskjellen mellom å være aktiv innen partipolitikk og å være personlig, prinsipielt overbevist om viktigheten av menneskerettigheter. Begge deler kan kalles å "være politisk bevisst" eller å "ha en sterk politisk oppfatning", men det ene går ut på å jobbe innenfor et system, mens det andre handler om hvordan man selv forholder seg til verden/menneskeheten.

Ja, jeg er enig i deg i dette, det poenget unnlot jeg bevisst å ta med fordi jeg ikke ville tåkelegge mitt syn på det jeg allerede har sagt noe om.
For min del er størsteparten av de religiøse menneskene jeg kjenner medlem av et , eller tilhenger av et, religiøst fellesskap.
Når det gjelder å være religiøs , personlig kristen feks.(noen er veldig glad i å bruke det) uten å føle den tilknytningen, respekterer jeg det. Jeg tror på: Retten til å tro på det man vil, men ikke til å utøve det dersom det bryter med viktige , etiske rettigheter.

Gammel 08-04-07, 16:54   #112
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Har man rammer og begrensnigner kun hvis man har en tro? Leste du hele avsnittet, eller bare den siste setningen i det?

Tror du virkelig at dine opplevelser eller mangler av det er det eneste riktige?

Syns du virkelig det spørsmålet var passende?

Ben "retorisk" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:57   #113
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Islam er forankret i arabisk språk, men ikke kultur, på mange måter. Jeg har vært i to diametralsk forskjellige arabiske land, feks, som Algerie og Sudan. Vanvittig forskjell.

Selvsagt har man mye felles som muslim uansett hvor man er fra, men det ligger jo i islam, og ikke i kultur.

Mener du at Algerie og Sudan er diametralt forskjellige land i forhold til verden, eller mener du at Algerie og Sudan er diametralt forskjellige arabiske land? Om det siste er korrekt så mener du altså at de representerer hvert sitt endepunkt og dermed spennvidden innenfor arabisk kultur? Blir det så stort mangfold da? Har ikke vært i hverken Algerie eller Sudan men det forekommer meg at disse to landene er mye mer like enn f.eks Sudan og Tsjekkia.

En religion kan godt være en kulturbærer, f.eks. så er det vel lite poeng i å skille jødisk kultur fra jødisk religion. På samme måte mener jeg at å skille islam fra den arabiske kulturen blir litt meningsløst da den er intrinsisk for utøvelsen og forståelsen av islam.

Sist redigert av Esme : 08-04-07 kl 20:53. Årsak: Skrivefeil
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 17:00   #114
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dette var en grov misforståelse av et godt og gjennomtenkt innlegg. Her må du nesten prøve å forstå hva Benmurphy sier altså, Jessica.

Gammel 08-04-07, 17:03   #115
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror mangel på kunnskap om noe er med på å bygge opp fordommer og intoleranse mot andre som ikke er som seg selv.

Når det skrives i denne tråden at dere respekterer andre som tror på noe annet enn dere selv, så lenge de ikke prakker på dere troen deres, oppfatter jeg det som at man ikke er tolerant likevel. Hvem prakker på dere troen sin? Gjør de det i det øyeblikk de begynner å prate om sin tro? I Norge liker vi å si at å tro er en privatsak. Det er for mange utlendinger helt merkelig. Hvordan kan vi holde noe sånt for oss selv? Hva vi tror på er jo med på å forme oss som mennesker.

Jeg ønsker også å si at jeg er tolerant. Jeg respekterer andre uavnhengig av tro, men jeg respekterer ikke urettferdighet. Handlinger jeg oppfatter som urettferdige - uavhengig av om de er relatert til tro eller ikke - byr meg imot.

God påske!

Gammel 08-04-07, 17:05   #116
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Algerie og Sudan skiller seg veldig fra hverandre. Det er greit, de er begge muslimske land i Afrika, men det er stort sett alt de har felles. Folk er helt annerledes. Jeg kan jo legge på feks muslimske delene av Bosnia i tillegg, og sammenligne Bosnia og Sudan, det er jo som Sudan og Tsjekkia.

Muslimer i Indonesia har jo ikke arabisk kultur, eller pakistanere for den del, så hvordan man kan trekke den med arabisk kultur = islam, skjønner jeg ikke helt.

Gammel 08-04-07, 17:08   #117
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter å ha lest hele tråden her tror jeg ikke jeg er så tolerant allikevel. Jeg vet jo at jeg ikke var 100 % tolerant i utgangspunktet, men jeg er visst hakket verre enn jeg trodde.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 17:09   #118
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Når det skrives i denne tråden at dere respekterer andre som tror på noe annet enn dere selv, så lenge de ikke prakker på dere troen deres, oppfatter jeg det som at man ikke er tolerant likevel. Hvem prakker på dere troen sin? Gjør de det i det øyeblikk de begynner å prate om sin tro?

Nei, å "prakke på" betyr ikke det samme som å "si".

Gammel 08-04-07, 17:16   #119
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, å "prakke på" betyr ikke det samme som å "si".

Nei, det gjør ikke det, men jeg tror ikke det er så mange som opplever å bli prakket på en annen tro som det virker som. Jeg har hvertfall aldri opplevd det, og de gangene jeg har pratet med folk som har sagt de har blitt prakket på, har det etterhvert vist seg å ikke være så ille likevel.

Gammel 08-04-07, 17:19   #120
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Nei, det gjør ikke det, men jeg tror ikke det er så mange som opplever å bli prakket på en annen tro som det virker som. Jeg har hvertfall aldri opplevd det, og de gangene jeg har pratet med folk som har sagt de har blitt prakket på, har det etterhvert vist seg å ikke være så ille likevel.

Det er jo ikke sikkert alle som sier at de ikke liker å bli påprakket andres tro faktisk opplever det så ofte - kanskje de sier det for å fortelle hva de mener, ikke for å klage over noe som er et stort problem for dem personlig i praksis.

Jeg liker f.eks. ikke når folk bruker religion som en begrunnelse for å forsvare undertrykkelse og menneskefiendtlighet, men dette er ikke akkurat noe jeg opplever mye i det daglige.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.